Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ferrari předvedlo svůj první elektromobil. A hned nato ztratilo miliardy

Ferrari
Profimedia
 nst
nst

Den, který měl být pro Ferrari oslavou technologického pokroku, skončil historickým pádem na burze. Akcie italské automobilky se ve čtvrtek propadly o více než 15 procent – nejvíc od vstupu firmy na trh před devíti lety.

Důvodem pádu je kombinace dvou zpráv. Ferrari na svém Capital Markets Day představilo dlouho očekávanou technologii pro první čistě elektrický model Elettrica, zároveň ale zveřejnilo finanční výhled, který investory zchladil, píše CNBC.

Firma letos počítá s tržbami nejméně 7,1 miliardy eur, což je jen nepatrné zvýšení oproti dřívějším odhadům. Do roku 2030 chce dosáhnout zhruba 9 miliard eur tržeb a zisku EBITDA kolem 3,6 miliardy. Podle analytiků z Citi ale jde o „příliš opatrné“ cíle, které nenaznačují výraznější růstový potenciál.

Změna směru v elektromobilitě

Zatímco jiné automobilky dál sází na plnou elektrifikaci, Ferrari naopak přibrzdilo. Do konce desetiletí plánuje, že jeho nabídku budou tvořit 40 procent vozy se spalovacím motorem, 40 procent hybridy a jen 20 procent plně elektrické modely. Ještě loni přitom firma počítala s podílem elektromobilů až 40 procent, připomíná agentura Reuters.

„Reagujeme na přání klientů i vývoj trhu,“ uvedla automobilka. Podle Ferrari zákazníci zatím chtějí mít na výběr, a čistě elektrické vozy tak nebudou tvořit většinu nabídky.

Současně značka představila podvozek a pohonný systém nového modelu Elettrica, který má jít do výroby v roce 2026. Světová premiéra je naplánována už na příští rok. Předseda představenstva John Elkann uvedl, že projekt „spojuje technologickou disciplínu, kreativitu designu a řemeslnou zručnost“.

Propad, který Ferrari nezažilo

Na milánské burze spadly akcie až o 16 procent, den nakonec uzavřely na 354 eurech se ztrátou 15,4 procenta. Stejně prudký pokles zaznamenaly i akcie v New Yorku, které se propadly o 15 procent na 407,38 dolaru – nejhorší výsledek od roku 2015.

Tržní kapitalizace Ferrari, která činí zhruba 77 miliard dolarů, se tak během jediného dne snížila o více než 10 miliard.

Analytici se rozcházejí

Podle Citi je výhled firmy příliš konzervativní, což může krátkodobě zatížit i ocenění akcií. Naopak JPMorgan zůstává optimistická: připomíná, že poptávka po vozech Ferrari dlouhodobě převyšuje nabídku a značka plánuje mezi roky 2026–2030 uvádět čtyři nové modely ročně.

Ferrari tak nyní stojí na křižovatce – mezi tlakem investorů na rychlejší růst a snahou zůstat věrné image značky, která víc než o objemu mluví o exkluzivitě.

Když zlaté logo nestačí. Porsche zápasí o důvěru investorů

Porsche, kdysi symbol výkonu a luxusu, teď bojuje s tvrdou realitou trhu. Slabé prodeje v Číně, Trumpova cla, zpomalený přechod na elektromobily i historicky nejnižší ziskové marže přetavily skvělou značku v rizikový titul.

Přečíst článek

Související

Trump zuří. Nobelovu cenu jsem si zasloužil nejvíc, píše

Americký prezident Donald Trump Nobelovu cenu nezískal
ČTK
 ČTK

Bílý dům  zkritizoval, že Nobelovu cenu za mír pro rok 2025 dostala venezuelská opoziční politička a aktivistka María Corina Machadová namísto amerického prezidenta Donalda Trumpa a označil rozhodnutí Nobelova výboru za politické. S odkazem na mluvčího Bílého domu Stevena Cheunga to napsala agentura Reuters.

"Prezident Trump bude nadále uzavírat mírové dohody, ukončovat války a zachraňovat životy. Má srdce člověka, který ctí hodnoty humanismu, a nikdy nikdo nebude jako on, který dokáže pohnout horami pouhou silou své vůle," uvedl na X. "Nobelův výbor prokázal, že politika je pro něj důležitější než mír," dodal.

Norský Nobelův výbor ocenil Venezuelanku po opakovaných veřejných prohlášeních amerického prezidenta Donalda Trumpa, že si Nobelovu cenu za mír zaslouží právě on, což několikrát zdůvodňoval výpočtem svých úspěchů při ukončování válek ve světě. Trump ještě v noci na dnešek na své síti Truth Social sdílel video diskuze na serveru Breitbart, kde komentátoři hovořili o Trumpově mírovém plánu pro Pásmo Gazy a o tom, proč by Nobelovu cenu měl dostat právě on.

Mnozí experti však předem odhadovali, že Trump cenu letos nedostane, protože podle některých názorů rozkládá mezinárodní světový řád, kterého si Nobelův výbor cení.

Osmapadesátiletá Machadová, která je novou nositelkou Nobelobyla podle norského Nobelova výboru oceněna "za její neúnavnou práci při prosazování demokratických práv venezuelského lidu a za boj za dosažení spravedlivého a mírového přechodu od diktatury k demokracii".

Nobelův výbor připomněl, že Machadová byla v uplynulém roce nucena žít v ústraní. "Navzdory vážným hrozbám ohrožujícím její život zůstala v zemi, což je volba, která inspirovala miliony lidí," zdůraznil výbor. Režim autoritářského prezidenta Nicoláse Madura se před loňskými prezidentskými volbami snažil odstavit své skutečné i domnělé oponenty a také kandidatura Machadové byla zablokována.

María Corina Machadová je laureátkou Nobelovy cen za mír v roce 2025.

Nobelovku za mír získala venezuelská rebelka. Trump opět ostrouhal

Nositelkou Nobelovy ceny za mír pro rok 2025 je venezuelská opoziční politička María Corina Machadová. Oznámil to v pátek v Oslu norský Nobelův výbor. Osmapadesátiletá Machadová byla podle výboru oceněna „za neúnavnou práci při prosazování demokratických práv venezuelského lidu a za boj za dosažení spravedlivého a mírového přechodu od diktatury k demokracii“.

Přečíst článek

Související

Škodě Auto rostou prodeje. Velký zájem je o elektromobily

Poptávka po vozech Škoda roste
Škoda Auto / užito se svolením
 ČTK

Automobilka Škoda Auto ve třetím čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 15,1 procenta na 256 tisíc vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen.

Škoda zaznamenala třetí nejvýraznější růst odbytu ze všech značek skupiny Volkswagen, překonaly ji pouze značky Bentley a MAN. Celá skupiny zvýšila čtvrtletní odbyt o jedno procento na 2,2 milion\ vozů.

Od ledna do konce září zvýšila Škoda odbyt meziročně o 14,1 procenta na 766 tisíc vozů. Růst odbytu celé skupiny Volkswagen za prvních devět měsíců roku dosáhl 1,2 procenta na 6,60 milionu vozidel. Skupina Volkswagen vykázala růst odbytu na všech trzích s výjimkou Severní Ameriky a Číny. Na severoamerickém trhu jí odbyt klesl o 9,8 procenta, na čínském o 7,2 procenta.

Na severu chtějí elektroauta, na jihu spalovací motory, říká Martin Jahn ze Škodovky

Škoda Auto se stala třetí nejprodávanější značkou na evropském trhu. České automobilce se rekordně daří, je tahounem českého průmyslu, a dobývá nové trhy. Letos patrně opět prodá přes milion svých aut. Vrhla se na elektromobilitu, ale spalovací auta nezatratila. V čem se skrývá úspěch největší české průmyslové firmy, na jejímž úspěchu jsou závislé spousty dalších českých průmyslových firem? „Snažíme se mít portfolio takové, abychom zákazníkům nabídli, co chtějí,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto zodpovědný za prodej a marketing.

Přečíst článek

Prodej plně elektrických vozů celé skupiny Volkswagen se ve třetím čtvrtletí meziročně celosvětově zvýšil o 33,1 procenta na 252 tisíc vozů, za prvních devět měsíců roku pak o 41,7 procenta na 717 tisíc vozů. V Evropě růst činil ve třetím čtvrtletí 60 procent na 175 tisíc vozů. Škoda ve třetím čtvrtletí zvýšila odbyt bateriových elektromobilů meziročně o 113,8 procenta na 45.600, za období od začátku roku do konce září odbyt vzrostl meziročně o 133,5 procenta na 118.500 aut.

Německé automobilky se potýkají stejně jako celý průmysl s řadou problémů včetně vysokých nákladů na energie, nedostatku kvalifikovaných pracovních sil či rostoucí čínské konkurence. Velký problém představují také cla, která zavedl americký prezident Donald Trump.

Kancléř Friedrich Merz se ve čtvrtek v Berlíně sešel se zástupci automobilového průmyslu. Po schůzce uvedl, že udělá vše pro to, aby v Evropské unii v roce 2035 neskončil bez výjimky prodej aut se spalovacími motory. Německo ale bude podle něj přesto pokračovat na cestě k elektromobilitě.

Porsche

Porsche vzdoruje Trumpovým clům. Výrobu do USA přesunout nechce

Německá automobilka Porsche zatím navzdory zvýšeným americkým clům neplánuje výrobu svých luxusních sportovních vozů ve Spojených státech. V rozhovoru s listem Handelsblatt to podle agentury DPA řekl šéf severoamerických aktivit podniku Timo Resch.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme