Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

V Polsku jsme získali stavební povolení do šesti týdnů, říká Marcela Fialková

Dalibor Martínek

Společnost UDI Group staví v šesti zemích světa. Kromě Česka a Polska také v Maďarsku a v Srbsku. Poněkud pro českou firmu netradičně i v Panamě a v Kostarice. Může tedy srovnávat podmínky pro výstavbu v jednotlivých zemích. Česko z tohoto srovnání vychází nejhůře.

Společnost vznikla na začátku devadesátých let. Nejdříve stavěla v regionech, posléze i v Praze. „Postupně se v Česku zhoršovalo prostředí při povolování staveb, tak se náš majitel rozhodl, že by zkusil jít někam, kde by se v developmentu mohlo podnikat lépe,“ říká Marcela Fialková, ředitelka strategie UDI Group. První kroky vedly do Polska, poté do Srbska a Maďarska.

„Ukázalo se, že to funguje celkem dobře, takže jsme se vydali i do vzdálenějších zemí,“ říká Fialková. V Polsku má UDI Group jeden velký, etapový projekt. Je ve Varšavě, v místě bývalé továrny na traktory Ursus. Bude mít dohromady 960 bytů v sedmi domech. Teď společnost dokončila druhou etapu.

Pražský hrad
video

Jaká bude Praha v roce 2030? Bohužel se nic moc nezmění, shodli se developeři

Praha se za pět let příliš nezmění, potřebovala by více bytů i lepší dopravní infrastrukturu. „Praha v roce 2030 bude moderním městem, které bude stále atraktivní pro rekreanty a pro zábavu, ale potřebovala by se také rozvíjet jako město práce, byznysu a bydlení,“ říká sociální geograf Radim Perlín.

Přečíst článek

Otevřený polský trh

„Polsko je z trhů, na kterých působíme, extrémně otevřený.“ Úřady podle Fialkové nikomu nekladou do cesty žádné překážky. Její firma chtěla co nejdříve povolit výstavbu první budovy, aby se v Polsku ukázala. „Povolení na budovu, která má 114 bytů, jsme získali za šest týdnů.“ To je ve srovnání s Českem, kde povolování hlavně v Praze trvá několik let, výrazný rozdíl. Je to rozdíl, který způsobuje, že v Česku je nejméně dostupné bydlení z celé Evropy. Ve Varšavě se povoluje ročně asi pětadvacet tisíc bytů, v Praze, srovnatelně velkém městě, jen málo přes pět tisíc.

Velkou roli v cenách bydlení také hraje konkurence na trhu. Na otevřeném trhu, jako je například právě v Polsku, si jednotliví hráči nedovolí „napálit“ ceny. A když se rychle staví, není takový převis poptávky nad nabídkou, jako je tomu v Česku.

Druhým největším trhem, kde UDI Group působí, je Srbsko. „Máme tam spoustu projektů, nejen bytových, ale i logistiku.“ Také v Srbsku je povolování staveb velmi pružné, stačí několik měsíců. UDI Group tam chystá velkou výstavbu bytů, ale i hotel a ostatní infrastrukturu, třeba školku. Jde o projekt rozsahem podobný, jako je v Praze nákladové nádraží Žižkov nebo nově se rozvíjející se Smíchov.

Generální ředitel developerské společnosti Finep Tomáš Pardubický odchází z dozorčí rady Moneta Money bank.

Družstevní bydlení jako svatý grál. Pro nás to bude silná noha, říká šéf Finepu Pardubický

„Od konkurentů slýchám, že jim letos oživl rezidenční trh. Nám nikdy neuvadl,“ říká Tomáš Pardubický, generální ředitel developerské společnosti Finep a její spolumajitel.

Přečíst článek

Do Latinské Ameriky šla firma proto, aby rozložila případná rizika z vývoje na trzích s bydlením. Klíčem k dobývání cizích trhů je získat místního projektového manažera, který zná procesy té dané země. „Když jsme vstupovali do Latinské Ameriky, našli jsme člověka, který je Čech, ale už tam dvanáct let žil a uměl vytipovat vhodné pozemky pro výstavbu.“

Potom je také potřeba zvažovat, který segment trhu v té které době dobře funguje. V Budapešti UDI Group chtěla postavit dvě kancelářské budovy, ale v době covidu se ukázalo, že bude výhodnější postavit byty. „Je to nezastavitelný proces. Lidé prostě chtějí bydlet ve městech, stěhují se do měst,“ říká Fialková.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Související

Marcela Fialková

V Panamě nebo v Kostarice se nestaví bytový dům bez bazénu, říká Fialková

Přečíst článek
Doporučujeme