V Polsku jsme získali stavební povolení do šesti týdnů, říká Marcela Fialková
Společnost UDI Group staví v šesti zemích světa. Kromě Česka a Polska také v Maďarsku a v Srbsku. Poněkud pro českou firmu netradičně i v Panamě a v Kostarice. Může tedy srovnávat podmínky pro výstavbu v jednotlivých zemích. Česko z tohoto srovnání vychází nejhůře.
Společnost vznikla na začátku devadesátých let. Nejdříve stavěla v regionech, posléze i v Praze. „Postupně se v Česku zhoršovalo prostředí při povolování staveb, tak se náš majitel rozhodl, že by zkusil jít někam, kde by se v developmentu mohlo podnikat lépe,“ říká Marcela Fialková, ředitelka strategie UDI Group. První kroky vedly do Polska, poté do Srbska a Maďarska.
„Ukázalo se, že to funguje celkem dobře, takže jsme se vydali i do vzdálenějších zemí,“ říká Fialková. V Polsku má UDI Group jeden velký, etapový projekt. Je ve Varšavě, v místě bývalé továrny na traktory Ursus. Bude mít dohromady 960 bytů v sedmi domech. Teď společnost dokončila druhou etapu.
Praha se za pět let příliš nezmění, potřebovala by více bytů i lepší dopravní infrastrukturu. „Praha v roce 2030 bude moderním městem, které bude stále atraktivní pro rekreanty a pro zábavu, ale potřebovala by se také rozvíjet jako město práce, byznysu a bydlení,“ říká sociální geograf Radim Perlín.
Jaká bude Praha v roce 2030? Bohužel se nic moc nezmění, shodli se developeři
Reality
Otevřený polský trh
„Polsko je z trhů, na kterých působíme, extrémně otevřený.“ Úřady podle Fialkové nikomu nekladou do cesty žádné překážky. Její firma chtěla co nejdříve povolit výstavbu první budovy, aby se v Polsku ukázala. „Povolení na budovu, která má 114 bytů, jsme získali za šest týdnů.“ To je ve srovnání s Českem, kde povolování hlavně v Praze trvá několik let, výrazný rozdíl. Je to rozdíl, který způsobuje, že v Česku je nejméně dostupné bydlení z celé Evropy. Ve Varšavě se povoluje ročně asi pětadvacet tisíc bytů, v Praze, srovnatelně velkém městě, jen málo přes pět tisíc.
Velkou roli v cenách bydlení také hraje konkurence na trhu. Na otevřeném trhu, jako je například právě v Polsku, si jednotliví hráči nedovolí „napálit“ ceny. A když se rychle staví, není takový převis poptávky nad nabídkou, jako je tomu v Česku.
Druhým největším trhem, kde UDI Group působí, je Srbsko. „Máme tam spoustu projektů, nejen bytových, ale i logistiku.“ Také v Srbsku je povolování staveb velmi pružné, stačí několik měsíců. UDI Group tam chystá velkou výstavbu bytů, ale i hotel a ostatní infrastrukturu, třeba školku. Jde o projekt rozsahem podobný, jako je v Praze nákladové nádraží Žižkov nebo nově se rozvíjející se Smíchov.
„Od konkurentů slýchám, že jim letos oživl rezidenční trh. Nám nikdy neuvadl,“ říká Tomáš Pardubický, generální ředitel developerské společnosti Finep a její spolumajitel.
Družstevní bydlení jako svatý grál. Pro nás to bude silná noha, říká šéf Finepu Pardubický
Reality
Do Latinské Ameriky šla firma proto, aby rozložila případná rizika z vývoje na trzích s bydlením. Klíčem k dobývání cizích trhů je získat místního projektového manažera, který zná procesy té dané země. „Když jsme vstupovali do Latinské Ameriky, našli jsme člověka, který je Čech, ale už tam dvanáct let žil a uměl vytipovat vhodné pozemky pro výstavbu.“
Potom je také potřeba zvažovat, který segment trhu v té které době dobře funguje. V Budapešti UDI Group chtěla postavit dvě kancelářské budovy, ale v době covidu se ukázalo, že bude výhodnější postavit byty. „Je to nezastavitelný proces. Lidé prostě chtějí bydlet ve městech, stěhují se do měst,“ říká Fialková.
Brno roste. A Praha hledá směr
Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.
Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.
Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.
Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.
A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.
Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.