Otevřený dopis ministrovi. Nebourejte ho, oroduje známý architekt za nádraží v Kladně
Už na začátku února bylo jasno. Kladenské nádraží vzhledem k jeho technickému stavu bude nejrozumnější zbourat. Nejen Kladeňáci ale chtějí osud budovy z konce 19. století zvrátit. V otevřeném dopise ministrovi dopravy o to žádá i přední český architekt, který se podílel na stavbě vysílače na Ještědu.
„Kladenské nádraží (právě tak jako nedávno příkladně renovované nádraží Praha - Vršovice) je téměř školním příkladem „zlaté éry" rakouskouherských železnic. Jeho demolice by byla nenahraditelnou a našim potomkům těžko vysvětlitelnou ztrátou,“ píše v otevřeném dopisu švýcarský architekt s českými kořeny Mirko Baum ministrovi dopravy Martinovi Kupkovi.
Architekt, který pracoval v týmu Karla Hubáčka při navrhování Ještědu, není jediným, kdo proti demolici nádraží na Kladně bojuje. Zachovat historickou budovu se snaží i online petice, jejíž autorkou je kladenská opoziční zastupitelka Anna Gamanová (STAN), rovněž architektka.
V případě demolice iniciativa vyzývá Správu železnic k vypsání otevřené architektonické soutěže na budovu novou. „Jen soutěž zajistí výběr z kvalitních alternativ architektonického i funkčního řešení,“ píše se v petici. Tu zatím podepsalo přes 1200 lidí.
Budova akorát k demolici
Podle původních plánů měly být z nádraží zachovány alespoň obvodové zdi, historická budova není památkově chráněna. Po detailnějším průzkumu se ale podle vedení Správy železnic ukázalo, že technický stav objektu je velmi vážný a že výstavba nové budovy bude nejlepším možným řešením.
Studii zpracovalo na základě zadání Správy železnic architektonické studio Jakub Cigler Architekti.
Kladenský železniční úsek je částí trati mezi Kladnem, Prahou a pražským letištěm Václava Havla. Zahájení provozu v Kladně Správa železnic plánuje na září příštího roku.
Odborníci z evropské poradenské agentury Jaspers po zhodnocení variant dalšího řešení nevyhovujícího stavu železničního mostu na pražské Výtoni dospěli k závěru, že nahrazení stávající konstrukce novou bude levnější, rychlejší a trvalejší než její oprava, uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Raději to zbořte, radí evropští specialisté jak naložit se železničním mostem pod Vyšehradem
Zprávy z firem
Nejenom rychlodráha, která významně urychlí cestování do Prahy, i levnější pozemky, dělají z Kladna developerskou bonanzu.
Kladno, to je to město. Je levnější než Praha, jak dlouho to ale tak bude?
Reality
Brno roste. A Praha hledá směr
Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.
Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.
Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.
Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.
A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.
Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.