Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Raději to zbořte, radí evropští specialisté jak naložit se železničním mostem pod Vyšehradem

Železniční most na pražské Výtoni
ČTK
 ČTK

Odborníci z evropské poradenské agentury Jaspers po zhodnocení variant dalšího řešení nevyhovujícího stavu železničního mostu na pražské Výtoni dospěli k závěru, že nahrazení stávající konstrukce novou bude levnější, rychlejší a trvalejší než její oprava, uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Reklama

Proti záměru správy most nahradit se vzedmula vlna odporu, spolek Nebourat uvedl, že Správa železnic na nový most nedostane peníze od Evropské investiční banky. Třetí kolej podle spolku není nutná. Správa železnic popřela, že by financování projektu byla předmětem komunikace s agenturou Jaspers.

Jaspers je expertní skupinou Evropské komise, EIB a Evropské banky pro obnovu a rozvoj, která od listopadu 2005 pomáhá městům a regionům při přípravě velkých infrastrukturních projektů. Správa železnic podle svého vyjádření agenturu oslovila s žádostí o zpracování posudku porovnávajícího dvě hlavní varianty řešení výtoňského mostu, tedy jeho rekonstrukce a nahrazení novou konstrukcí.

Nový most vyjde levněji

Z posouzení podle vyjádření organizace vyplynulo, že nový most by vyšel na jednu až 1,2 miliardy korun, zatímco rekonstrukce s přístavbou třetí koleje na 1,75 až dvě miliardy. Náklady na údržbu za 30 let by byly v případě nové konstrukce 80 milionů korun, zatímco u rekonstruované 280 milionů korun. Délku rekonstrukce odborníci podle Správy železnic odhadli na 33 až 41 měsíců, zatímco nahrazení mostu na dva roky.

Schieszlova vila

Respektujeme vaše práva, ale nebourejte. Petice má zachránit další vilu na Hřebenkách

Stop demolici, žádají Pražané v petici. Jde jim o záchranu Schieszlovy vily v památkové rezervaci na Hřebenkách.

Přečíst článek

Správy železnic dále uvedla, že oprava starého mostu by prodloužila jeho životnost pravděpodobně o zhruba 30 let, zatímco nový by vydržel minimálně 100, při vhodné údržbě i 150 let. „Když vezmeme, že příprava obdobných dopravních staveb u nás trvá i několik desítek let, znamenala by varianta rekonstrukce potřebu téměř okamžitě znovu zahájit hledání řešení, co s mostem po dalších třech dekádách,“ uvedl ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

Se záměrem nahrazení nynější konstrukce mostu novou nesouhlasí spolek Nebourat, který proti plánu zorganizoval petici. Tu dosud na internetu podpořilo asi 18 700 lidí. Spolek dnes uvedl, že je s agenturou Jaspers v kontaktu a podle jejího vyjádření aktuálně pro tříkolejné řešení Správa železnic neočekává EIB použití svých fondů.

Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová sdělila, že expertní tým Jaspers při zpracování analýzy komunikoval výhradně se zadavatelem, tedy ministerstvem dopravy a Správou železnic. Komunikace se podle ní týkala pouze revize dodaných technických řešení a jejich porovnání. „V žádném případě jsme s Jaspers nekomunikovali o financování projektu z dotačních programů EU či EIB. Financování bude podrobněji řešeno až v další fázi příprav, jak je ostatně standardem u všech staveb,“ uvedla. Dodala, že pro případné získání evropské dotace musí být projekt obhajitelný i z ekonomické stránky a jednou z podmínek může být volba finančně méně nákladné varianty, což je stavba nového mostu.

Sídlo společnosti Kloboucká lesní

Nejlepší česká architektura? Prestižní cenu získal chrám ze dřeva od libereckých architektů

Ocenění Obce architektů letos putuju do libereckého ateliéru Mjölk. Architekti Jana Macha, Jana Vondrák a Filip Cerha zaujali mezinárodní porotu projektem experimentální dřevostavby.

Přečíst článek

Spolek Nebourat také sdělil, že nechal prověřit nezávislým dopravním technologem nutnost rozšíření mostu o třetí kolej, kterou Správa železnic rovněž argumentuje. Rozšíření kapacity chce rovněž pražský magistrát, který jinak podporuje zachování stávajícího mostu s přístavbou další koleje. Iniciativa uvedla, že podle jejího posudku není při modernizaci zabezpečovacího zařízení třetí kolej nutná. Závěry průzkumu podle ní shrnuje studie, kterou plánuje prezentovat ve středu.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Správa železnic má most ve správě od roku 2008, v roce 2004 byl prohlášen kulturní památkou. Statut se Správou železnic od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout. Loni organizace představila výsledky mezinárodní architektonické soutěže, ve které uspěl projekt počítající se zachováním pouze spodní části mostu s pilíři a nahrazením historické vrchní nýtované konstrukce novou. Proti tomu se zvedla vlna odporu mezi místními obyvateli, komunálními politiky či památkáři, kteří požadují zachování stávající podoby. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme