Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ladislav Lábus: Z architektury se vytrácí to podstatné

Architekt Ladislav Lábus
ČTK
Petra Nehasilová

„Obyčejnost je plachá, ale krásná,“ říká architekt Ladislav Lábus. V architektuře podle něj nejde o efekt, ale o lidi, kteří v ní žijí. Když projektuje, je pro něj důležitá pravdivost, jednoduchost a ohleduplnost. Ať už jde o panelová sídliště, nebo vilu, stavby musí smysl, být příjemné a neztrácet svou podstatu. „Tisíce druhů obkladaček nejsou v přímé úměře k tomu, jak se v prostoru žije,“ dodává Lábus v rozhovoru pro magazín Newstream CLUB.

Přední česká architektka Alena Šrámková o vás měla říct: „Láďa je trochu přísný. Vždycky říkal, že je to málo obyčejné, sice jednoduché, ale ne obyčejné. Měl věci běžné a banálnější.“ Teď sedíme v budově, kterou navrhovala. Přijde vám dostatečně obyčejná?

Těžko říct. Tento dům je hodně vyabstrahovaný a přísný, a právě proto asi nemůže být zcela obyčejný. Obyčejnost je plachá, nedemonstrativní vlastnost, vytrácí se, když je stavba nápadná třeba i minimalismem. Je však otázka, zda má být škola architektury obyčejná, zda nemá být příkladně pravdivá až na dřeň, jak se Šrámková snažila.

Podívejte se na vybrané realizace Ladislava Lábuse

Jak si tedy představujete obyčejnou budovu? Pro mě je tato (budova Fakulty architektury ČVUT – pozn. red.) „obyčejná“ nebo spíš jednoduchá víc než dost. Už jenom díky tomu, že nás obklopuje hlavně pohledový beton.

Obyčejnost má mnoho tváří, jednou z nich je jednoduchost. Vesnická chalupa postavená, jak bylo zvykem prostě a účelně, měla svůj půvab a krásu právě v tom, že je tak jednoduchá, přirozená a na nic si nehraje. Nejelementárnější vyjádření obyčejnosti je v lidové architektuře, která nesleduje žádné další cíle ani směry, jako je v lepším případě například minimalismus, racionalismus a tak dále. Nepotřebuje to, má je ve své podstatě. Význam pojmu obyčejnost se také časem posouval, na konci sedmdesátých let rozhodně nemířil na minimalismus. Tehdy jsme se s ním vymezovali vůči objemovým kreacím a aroganci fasád pozdní moderny, později se používal ve vztahu k přebujelým (vý)plodům postmoderny a dnes i vůči ikonickým stavbám architektonických hvězd. 

Takže, je-li dům navrhovaný s tím, že bude třeba minimalistický, není to správné?

Tak jsem to nemyslel, je třeba to vidět v kontextu. Nabízet a vyjadřovat skromnost je lepší, než opačný převládající trend reflektování či vědomé předvádění hojnosti a luxusu. Ještě lepší je na to vůbec nemyslet nebo se o to vědomě nestarat. Jakmile se něco přežene a uplatnění minimalismu se maximalizuje, začne to být v rozporu s původním záměrem nápadné a zpochybnitelné samoúčelnosti. Proč se nechat ovlivňovat a reagovat protikladem, který nakonec prozrazuje obdobný přístup lpění na formě, ale v opačném gardu? Minimalismus je nadále velice prospěšný, reaguje na přebujelost tvarů a přemíru materiálů a tyto počáteční impulsy nepominuly, ale naopak. Minimalistická architektura zkrátka reaguje na to, že žijeme v konzumní společnosti.

Studia jste dokončil v roce 1976. Jak se od té doby proměnila architektura?

Architektura se vyvíjí stejně jako my a svět kolem nás. Otázkou ale je, zda se primárně zajímat o to, co je na povrchu, jak se často děje. Změnilo se toho strašně moc – v navrhování, ve vlastní architektuře i ve vzdělávání. Díky překotnému vývoji často zapomínáme, kolik hodnot je v základních principech navrhování pořád stejných, a neměli bychom se ve stresu z retardace za to stydět.

Celý rozhovor s Ladislavem Lábusem najdete v magazínu Newstream CLUB

Newstream CLUB 9 Newstream

Jak architekturu proměňují současné požadavky na udržitelnost?

Ještě jsem nezažil období, kdy by cílem byla neudržitelnost. Jen se o tom tak nemluvilo a taky se to nesledovalo, i když již bylo evidentní, že to není udržitelné. Je faktem, že do udržitelnosti se vstupovalo postupnými kroky. Ze začátku se používal progresivistický termín – trvale udržitelný rozvoj. Teď už se sleduje jen udržitelnost bez přívlastků a pod tím si každý může představit cokoliv.  

Na čem tedy v architektuře záleží?

Podstatné je, proč a pro koho to děláme. Tisíce různých druhů obkladaček není v přímě úměře, kvality prostoru a života v něm. Domy se staly produktem idejí měnících se postupně v dogmata modernismu, postmodernismu, dekonstruktivismu, minimalismu atd. Prozrazují snahu upoutat na sebe pozornost, a to podstatné, jak slouží a jak je příjemné v nich žít, se jaksi vytrácí.

Jste podepsán pod celou řadou rekonstrukcí, mimo jiné i slavných funkcionalistických památek jako například Paličkova vila nebo vila Lídy Baarové. Jak obtížné je takové domy přizpůsobit současným trendům?

Funkcionalisté byli odvážní, jeho stoupenci hodně věřili novým idejím a občas opomíjeli zákony stavební fyziky. Ze stavařského hlediska tradiční baráky byly často rozumnější než ty funkcionalistické, které se z hlediska funkčnosti fasád a střech pohybovaly na hraně, prostě nefungovaly. Nacisté to zneužívali a poukazovali na fakt, že moderní funkcionalistická architektura, třeba stavby Bauhausu, mají za pár let zdevastované fasády. Což se jim hodilo, když moderní umění považovali za pokleslé.  U jejich rekonstrukcí tudíž vyvstává velké dilema, zda tyto domy zateplovat nebo ne. Jak k tomu přistoupit, samozřejmě záleží na významu dané památky a také na odvaze při navrhování stavby, třeba u Paličky s betonovými sloupy ve fasádě bez jakékoli izolace. Ideálně tak, že odstraníte ty nejzávažnější problémy a zároveň se smíříte s tím, že dům nebude splňovat současné velmi přísné normy.

Galeristka Olga Trčková

Olga Trčková: Čeští sběratelé jsou dnes vášnivější než mnohde na světě

Vybudovala DSC Gallery, která se zařadila mezi nejvýraznější komerční galerie u nás. Vystavuje největší jména tuzemské scény, ale také mladé talenty, a hlavně do Prahy vozí významná jména berlínské, londýnské i newyorské scény. Olga Trčková je vášnivou sběratelkou, pomáhá umělcům, ale také jiným sběratelům. „Jednou vás pozvu do DSC Gallery London,“ slibuje v rozhovoru pro magazín Newstream CLUB, z něhož nabízíme ochutnávku.

Přečíst článek

Kromě razantnější bytové výstavby. Jaká architektura v Praze chybí?

Moc neřeším, jaký konkrétní dům mi chybí. Vltavská filharmonie se doufám postaví. Možná mi chybí stavět jednoduše, ohleduplně a bez zbytečných překážek od správních orgánů, lobbistů i aktivistů a sousedů. A upřímně si myslím, že se problém s nedostatkem bytů nedá jednoduše řešit jen tím, že se jich bude stavět víc. Jsou tak drahé, že normální lidé na ně nedosáhnou. De facto se s nimi kšeftuje. Naše města se zbavila většiny bytového fondu, proto nemáme páky, jako mají ve Vídni nebo v Berlíně, jak regulovat výši nájemného. Ceny bohužel nešponuje jen pomalé povolování, tak to není. V naší společnosti, kde je tabu ohrozit tržní mechanismy, v podstatě nenajdete cesty ven z této krize. Ale slyšel jsem, že třeba v Dánsku můžete vlastnit jen jeden byt, což by naši obtížnou situaci mohlo řešit.

Jak by se mělo v Praze a dalších městech Česka stavět? Jaký vztah má Ladislav Lábus k panelákům? A co podle něj nejvíce brzdí kvalitní výstavbu? Přečtěte si celý rozhovor s architektem Ladislavem Lábusem v magazínu Newstream CLUB, který právě vychází.

Ladislav Lábus

Architekt a pedagog působící od roku 1990 na FA ČVUT. Po absolvování oboru architektura na ČVUT pracoval v Projektovém ústavu HMP, v roce 1991 založil ateliér Lábus AA. Věnuje se navrhování občanských a bytových staveb, interiérů i urbanismu. Je znám svým citlivým přístupem při navrhování staveb v historickém prostředí a renovací a rovněž tvorbou v oblasti bydlení a bydlení seniorů i svými příspěvky k transformaci systému sociální péče a k problematice revitalizace sídlišť a panelových domů.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Související

Rodinný dům v Polance nad Odrou si pro sebe postavili architekti. Cena? Tři miliony korun.

Jednoduchý a účelný, chválí odborníci dům u Ostravy. Architekti si ho navrhli pro sebe. Na kolik je vyšel?

Přečíst článek
Studentské koleje v Olomouci navrhlo architektonické studio Perspektiv

OBRAZEM: Už žádné staré koleje. Studenti v Olomouci dostanou luxus s fitness a kinem

Přečíst článek
Pragerovy kostky po rekonstrukci

Do Pragerových kostek u Emauz zatéká. Praha proto spustila miliardovou rekonstrukci

Přečíst článek

Olga Trčková: Čeští sběratelé jsou dnes vášnivější než mnohde na světě

Galeristka Olga Trčková
Michael Tomeš pro Newstream CLUB
Stanislav Šulc

Vybudovala DSC Gallery, která se zařadila mezi nejvýraznější komerční galerie u nás. Vystavuje největší jména tuzemské scény, ale také mladé talenty, a hlavně do Prahy vozí významná jména berlínské, londýnské i newyorské scény. Olga Trčková je vášnivou sběratelkou, pomáhá umělcům, ale také jiným sběratelům. „Jednou vás pozvu do DSC Gallery London,“ slibuje v rozhovoru pro magazín Newstream CLUB, z něhož nabízíme ochutnávku.

DSC Gallery na letošní léto připravila poměrně netradiční projekt. O co šlo a jaký byl úspěch?

Projekt KISS: MONSTERS KISSING BETTER byl pro nás velkým dobrodružstvím. Kurátorovala jsem jej osobně, protože jsem chtěla otevřít téma, které je intimní, ale zároveň znepokojivé – náš vztah k „jinému“, ať už k robotům, monstrům či hybridním postavám. Zkoumali jsme hranice krásy a grotesky, něhy i hrůzy, ale také různé formy budoucí sexuality – včetně toho, jak se bude vyvíjet intimita a sexualita v kontaktu s technologiemi, umělou inteligencí nebo „nelidským“ partnerem.

Ambiciózní bylo i to, že jsem do projektu zařadila třicet autorů. Ale já prostě ráda dělám věci velkoryse – a myslím, že právě to na konci fantasticky rezonovalo. Současně jsme propojili deset talentovaných studentů s významnými jmény evropské scény – například Martinem Ederem, Anselmem Reylem nebo Justinem Mortimerem. Vznikl tak dialog generací, který studentům otevřel dveře, o nichž se jim dosud ani nesnilo. A úspěch byl velký, publikum i sběratelé oceňovali odvahu a originalitu konceptu.

Chcete v podobných projektech pokračovat i v dalších letech?

Rozhodně. Věřím, že galerie není muzeum, ale živý organismus, který má provokovat a přinášet nové pohledy. Podobné projekty budeme rozvíjet dál – vždy tak, aby spojovaly silné mezinárodní jméno s mladým talentem a zároveň nabízely publiku nečekanou zkušenost.

Celý rozhovor najdete v magazínu Newstream CLUB, který právě vychází

Newstream CLUB 9 obálka Newstream

Jak dál experimentujete?

Rádi vytváříme mosty mezi Prahou a světem: například přivezeme renomovaného umělce z Berlína či Londýna a postavíme jej vedle českého autora, který už má prestižní pozici na domácí scéně. K tomu často přizveme i zahraničního kurátora, z Itálie, Berlína nebo Londýna, aby se do projektu zapojil. Vznikne tak skutečný dialog, z něhož těží obě strany. Český umělec získává nové kontakty a cestu do zahraničí, zatímco zahraniční autor se otevírá českému sběratelskému okruhu.

Jak si čeští tvůrci vedli v tomto konkrétním projektu?

Výborně. Postavili jsme je vedle špiček světové scény a obstáli bez zaváhání. To je pro mě důležitý signál: české umění má kvalitu, která se může měřit s Berlínem, Londýnem i New Yorkem. A musím dodat ještě jeden fakt, který mluví sám za sebe: Dnes má DSC Gallery více než 70 procent zahraničního programu. Jsme tedy skutečně galerie, která by bez mrknutí oka mohla fungovat v Londýně, Paříži nebo Miláně ve stejné podobě, s naprosto mezinárodním standardem a prestiží.

Jaký je dnes zájem o české umění – ať už doma, tak i v zahraničí?

To je velmi zajímavá otázka – a také téma mé disertační práce na Vysoké škole ekonomické. Titul by mohla mít třeba „Jak odstranit bariéry vstupu českého umění na mezinárodní trh.“ Českým autorům se totiž do světa proniká obtížněji, a právě tady je klíčová role galeristy. Proto v DSC Gallery na projekty českých výtvarníků velmi často přizýváme mezinárodní kurátory. Když v Praze pracují s českým autorem, přirozeně jej pak zapojují i do svých dalších projektů v zahraničí. A to je cesta, jak českým umělcům otevírat dveře, které by jinak zůstaly zavřené.

Odkud by měla podpora umělců a umění přicházet?

V DSC Gallery se třeba nezajímáme o granty a ani je nevyužíváme. Věříme, že skutečnou podporou je, když my umělcům najdeme sběratele, kteří jejich práci milují. Jen tak mohou mít umělci důstojnost, že se uživí vlastní tvorbou. Hodně by ale pomohlo, kdyby se Česká republika inspirovala přístupem zemí, které podporují mladé autory a živou výtvarnou scénu. Například nulové DPH na prodej umění, nebo alespoň model jako ve Francii, kde je DPH snížené na 5 procent. Takové opatření by zásadně usnadnilo sběratelům cestu k nákupu současného umění a posílilo celý trh. (V současnosti je standardní prodej umění zdaněn 21procentním DPH – pozn. red.)

Umění má i investiční potenciál. Jak vypadá trh dnes? A začněme asi světovým pohledem.

Globálně vidíme dynamiku, ale i selektivitu. Špičková jména drží svou hodnotu, střední segment to má složitější.

Jak si stojí české umění a tuzemští umělci ve srovnání s mezinárodními hvězdami? Jak mohou galeristé přispívat zlepšování prostředí? A dá se investicemi do umění skutečně zbohatnout? Nejen o tom hovoří Olga Trčková v rozhovoru pro magazín Newstream CLUB, který právě vychází.

Olga Trčková

Sběratelka umění, galeristka a investiční expertka pro současné umění. Spolumajitelka uznávané pražské DSC Gallery. Pomáhá budovat soukromé sbírky, přednáší na VŠE obor Umění a finance. Je autorkou knihy „The power of communication in the Gallery“, která vyšla pro americký akademický trh ve spolupráci s Columbia University NY.

Související

Lubomír Typlt

Lubomír Typlt: Když společnost umělce přijímá, ve skutečnosti ho chválí za to, že je neškodný

Přečíst článek
Sběratelka umění Nicole Stava

Sběratelka umění Nicole Stava: Nákup děl žijících umělců vnímám jako podporu jejich tvorby

Přečíst článek

„Mona Lisa popu“ je na prodej. Foto z alba Davida Bowieho útočí na rekord

„Mona Lisa popu“ je na prodej. Foto z alba Davida Bowieho útočí na rekord
ČTK
Karel Pučelík

Obdivovatelé hudebního chameleona Davida Bowieho by měli zbystřit. Do aukce jde jedna ze zpěvákových ikonických fotografií. Očekává se, že cena bude trhat rekordy.

Zpěvák David Bowie i téměř deset let po smrti stále útočí na světová prvenství. Foto z obalu jeho definujícího alba Alladin Sane bude brzy k prodeji. Patrně se stane vůbec nejdražší fotografií z hudebního alba, která kdy byla prodána.

Jako podklad pro cover alba z roku 1973 vznikl snímek fotografa Briana Duffyho. Je poměrně minimalistický, zpěvákově vybledlému portrétu vévodí slza na holé klíční kosti, rudé vlasy a především červeno-modrý blesk přes obličej se zavřenýma očima. Někomu připomíná ránu, jiným pozorovatelům zase bojové zbarvení. Každopádně je blesk dodnes Bowieho nezaměnitelným symbolem. Duffy byl svůj výtvor patřičně hrdý, prý mu přezdíval „Mona Lisa popu“.

Popová Mona Lisa bude společně s dalšími třemi desítkami fotografových děl k vidění od 22. října v londýnském aukčním domě Bonhams. Pokud máte na účtu volný obnos, je možné si fotografii koupit. Bude ale muset být značný. Očekává se, že se foto vydraží za zhruba 344 tisíc eur. Dosud nejdražším prodaným kouskem byla v roce 2020 hořící vzducholoď z desky Led Zeppelin s cenovkou 325 tisíc dolarů.

GCC - projekt Svět nevídaný

Eva Kučmášová: Svět nevídaný nemá být wow projektem, ale skutečnou osvětou

Jedním z nejzajímavějších uměleckých projektů u nás se stal Svět nevídaný. Organizace Czech Photo spojila síly s Canonem a Nadačním fondem Českého rozhlasu Světluškou a nachystaly výstavu, která umožňuje lidem se zrakovým postižením se lépe zapojit do vizuálního světa. Projekt, který soutěží o ceny Good Company Circle, popisuje marketingová ředitelka Canonu Eva Kučmášová.

Přečíst článek

Přelomové album

Začátek sedmdesátých let je spojený s patrně nejznámějšími skladbami britského hudebníka. Stejně tak dosahovaly vrcholu jeho koncertní převleky, či spíše alter ega. V té době zrovna objížděl svět jako androgenní mimozemšťan Ziggy Stardust, který si získával posluchače na ostrovech i ve Spojených státech.

Šesté studiové album Davida Bowieho Album Alladin Sane bylo samo o sobě přelomové, ač se to z dnešního pohledu nemusí tak jevit. K padesáti letům od vydání alba připravilo londýnské Southbank Centre velkou výstavu, kde význam zdůraznilo. „Průměrný muž šel ze školy rovnou do továrny, hodně kouřil, trávil dovolenou ve Spojeném království a zemřel v 68 letech,“ dodali tehdy kontext autoři výstavy. Británie byla poměrně uniformní, konzervativní a o nějaké přílišné toleranci, genderové či sexuální rovnosti nemohla být moc řeč.

Dnes by se nejspíš nikdo moc nepodivoval, ale v tehdejší společnosti David Bowie jako androgenní Ziggy vyčníval. Byl provokativní, hudebně inovativní, zpíval o věcech, o kterých se na veřejnosti nemluvilo. Jeho extravagantní převleky pak dokáží pobuřovat i v dnešní době. Pamětníci zdůrazňují, že pro tehdejší mladé lidi byl vzorem tím, že je učil se nestydět za svou jinakost, ale přijmout ji a třeba z ní udělat i přednost.

Panenky Labubu pronikly i na českou festivalovou scénu

Bez Labubu ani ránu. Plyšový fenomén ovládl i festival Hrady CZ

Osm hradů, stovky koncertů, tisíce návštěvníků a nespočet zážitků. Putovní festival Hrady CZ zakončil na Bezdězu svůj jubilejní 20. ročník. A kromě hudby a gastrozóny letos přinesl i nový fenomén – módní hit v podobě panenek Labubu, které se staly ozdobou stánků i batohů fanoušků.

Přečíst článek

Na albu se nešetřilo

K výstřednímu albu pochopitelně nemohl chybět pořádný obal. Bowie se nemusel nijak omezovat, měl k dispozici to nejlepší. Po komerčním úspěchu předchozí desky The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars se vydavatel RCA rozhodl do coveru nalít nezvykle vysokou sumu. K tisku mohl Bowie využít sedm barev namísto tehdy běžných čtyř, takže fotografie je (nejen) na poměry hudebního umění mistrovským dílem.

Je třeba dodat, že vizuální část alba Alladin Sane už tehdy jeden rekord překonala, ve své době byla fotografie nejdražším hudebním coverem. Překoná po více než po půl století další?

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Výstava Tima Burtona nabídne v Praze skoro 600 jeho skic, loutek nebo fotografií

OBRAZEM: Tim Burton po dekádě opět v Praze. Jeho výstava nabízí stovky děl, fotografií a skic

Přečíst článek
Doporučujeme