Eva Kučmášová: Svět nevídaný nemá být wow projektem, ale skutečnou osvětou

Jedním z nejzajímavějších uměleckých projektů u nás se stal Svět nevídaný. Organizace Czech Photo spojila síly s Canonem a Nadačním fondem Českého rozhlasu Světluškou a nachystaly výstavu, která umožňuje lidem se zrakovým postižením se lépe zapojit do vizuálního světa. Projekt, který soutěží o ceny Good Company Circle, popisuje marketingová ředitelka Canonu Eva Kučmášová.
Svět nevídaný je na místní poměry velmi netradiční svým zaměřením, ambicemi i realizací. Jak vlastně vznikl?
Svět nevídaný je lokalizací anglického projektu World Unseen a jeho zadání bylo ambiciózní: změnit způsob, jakým nevidomí vnímají vizuální umění. Jde o venkovní výstavu velkoformátových fotografií od světových i domácích tvůrců vytištěných pomocí technologie reliéfního tisku firmy Canon. Díky tomu lze tato díla vnímat hmatem. Aby se ale výstava nestala jen „wow projektem“, bylo nutné postarat se o její přístupnost pro nevidomé. Proto jsme od začátku spolupracovali s organizacemi pečujícími o lidi s tímto typem postižení, konkrétně se jednalo o NF ČRo Světluška a Tereisiás.
Jak jste využili své know-how?
Naše technologie umí tisknout Braillovo písmo, ale jen díky konzultacím se zmíněnými organizacemi jsme zjistili, jak má být vystouplé, aby se nevidomým dobře četlo. Velký podíl na vzniku výstavy měla i organizace Czech Photo, která zapůjčila venkovní stojany pro fotografie a výstavu prezentovala formou venkovních instalací před jejich renomovanými galeriemi. Pro běžné návštěvníky má výstava osvětový rozměr: z druhé strany panelů je fotografie zobrazená tak, jak ji vidí lidé s určitým typem zrakové vady, včetně lékařského popisu.
Podpořte projekt na Good Company Circle Awards 2025 |
Jak chcete s projektem dál pracovat?
Výstavu jsme instalovali postupně celkem na třech místech organizace Czech Photo – v Praze Karlíně, ve Veselí nad Moravou a pak v Praze Nových Butovicích. Celkovou návštěvnost odhadujeme v desítkách tisících lidí, kteří viděli, že Canon umí tisknout reliéfně a jak lze tyto technologie využít v praxi. Přestože primární účel projektu je a zůstane čistě osvětový a dobročinný, je to i forma, jak ukázat například designovým studiím zajímavé prvky do interiérů. Co se týče spolupráce s Czech Photo, ta trvá již více než deset let, jsme partnery soutěží Czech Press Photo i Czech Nature Photo a v podobných projektech budeme zcela jistě pokračovat i v budoucnosti.
Co podle vás projekt přináší konkrétním lidem, nebo společnosti?
Od zrakově postižených návštěvníků jsme získali mimořádně pozitivní zpětnou vazbu, protože se jedná o projekt, který je určený pro ně, je vytvořený citlivě ve spolupráci s organizacemi, které se této cílové skupině věnují. Proto se nejedná o „projekt pro projekt“, ale výstavu, kterou si nevidomí a slabozrací mohou užít a skutečně jim něco přinese. Dalším rozměrem výstavy je propojení „zdravých a nevidomých“. Při prohlížení fotografií si teprve plně uvědomíte, jak složitý život lidé, kteří nevidí, mají, a jak si my lidé se zrakem této „vymoženosti“, kterou považujeme za samozřejmost, nevážíme.
Další projekty nominované na letošní Good Company Circle Awards
Společnost Edenred zná každý český zaměstnanec. Velmi pravděpodobně totiž používá právě jejich stravenky. Edenred ale vedle toho také spolupracuje s Potravinovou bankou a společně se snaží zajistit jídlo lidem, kteří je potřebují. Jejich společný projekt usiluje o cenu Good Company Circle Awards 2025, které se budou vyhlašovat v polovině října. O projektu hovoří Aneta Martišková, ředitelka vnějších vztahů a udržitelnosti společnosti Edenred.
Aneta Martišková: Společenská odpovědnost pro nás není oddělení. Je to způsob myšlení
Filantropie
Projekt Obleč Prahu, vytvořený Oděvní bankou s podporou JT International, v dobrém slova smyslu zaplnil českou metropoli. Tvůrcům se podařilo během velmi krátké doby dosáhnout řady úspěchů a netají se rostoucími ambicemi. Obleč Prahu je dalším projektem usilujícím o cenu Good Company Circle 2025. „Spojuje módu, ekologii a lidskost a dává oblečení i městu novou šanci,“ říká Eva Prokešová z JTI.
Eva Prokešová: Projekt Obleč Prahu buduje ekosystém kolem textilu
Filantropie
Kavárna Stará škola poblíž pražského Anděla je svého druhu unikát. Obsluhují zde výlučně seniorky a senioři. Jedná se o společný projekt neziskové organizace Elpida a Ambiente Tomáše Karpíška. „Firma pochopila, že to, co děláme, má smysl a dokáže to velmi lidsky komunikovat mezi své další zaměstnance,“ říká o Staré škole Jiří Hrabě z Elpidy. Projekt Stará škola je dalším kandidátem na letošní ocenění Good Company Circle, které oceňují spolupráce mezi neziskovým a byznysovým sektorem. Ceny budou předány 14. října v pražské Spirále.
Restaurace, kde obsluhují senioři? Proč by ne
Filantropie
Jak může ukázkově fungovat spolupráce mezi neziskovým sektorem a byznysem? Jednou z odpovědí je projekt Nezapomeňme 80, kde se setkala Nadace PPF a Paměť národa. Úspěšný projekt se tak zařadil mezi kandidáty na letošní cenu Good Company Circle.
Nadace PPF a Paměť národa: Klíčové jsou vzájemný respekt a hodnoty
Filantropie
Již dvě dekády funguje program na podporu vědkyň, na němž se podílejí L’Oréal a UNESCO. Za tu dobu program ocenil pět desítek talentovaných žen, které mění svět svým věděním a poznáním. Na programu se také podílí Akademie věd ČR. „Chceme nadále rozšiřovat viditelnost vědkyň a podpořit jejich aktivní zapojení do veřejného prostoru,“ říká o novinkách organizátorka programu L’Oréal-UNESCO Pro ženy ve vědě Ivona Karvinen. Program usiluje o cenu Good Comapny Circle Awards, které se budou udílet v polovině října.
Podpora vědy přináší konkrétní výsledky: inovace, říká šéfka programu L'Oréal-UNESCO Pro ženy ve vědě
Filantropie
Pomáháme lidem, aby na své trápení nebyli sami. To je hlavní cíl neziskové organizace Cesta z krize, která spolupracuje se společností Quantcom. Jejich společné projekty jsou dalším kandidátem na cenu Good Company Circle Awards 2025, které budou předány 14. října. Jak projekt funguje? Za Quantcom odpovídala marketingová manažerka Eva Sivková, za Cestu z krize Jarmila Kubáňková.
Cesta z krize pomáhá lidem, kteří nevědí kudy kam
Filantropie
Naplnění virtuální misky. Kliky uživatelů naplní virtuální misku a dobrý skutek je na světě. Ano, takhle jednoduše, zcela zdarma a bez háčků. 1 klik = 25 gramů krmiva. To je hlavní myšlenka projektu Click and Feed, jehož prostřednictvím lidé pomáhají zvířatům. „Podporou projektů, jako je třeba ten náš, získávají firmy nejen dobré jméno a kvalitní image, ale pomáhají budovat lepší a udržitelnější svět pro všechny,“ říká Martina Hřebíková, zakladatelka projektu, který usiluje o cenu Good Company Circle Award, které se budou udílet v polovině října.
Martina Hřebíková: Do Click and Feed se může zapojit každý a nemusí nic platit
Filantropie
Nadace Via a developerská skupina JRD Group se již několik let snaží podporovat projekty zlepšující místní komunity, a to v rámci Fondu pro udržitelný život. „Ve fondu se přirozeně potkává to, co oba partneři považují za podstatné – ohleduplnost k přírodě i zájem o sousedské vztahy a veřejné dění,“ říká manažerka komunikace a PR Nadace Via Hana Morávková. Fond pro udržitelný život je další projekt nominovaný na Good Company Circle Award, které se budou předávat v polovině října.
Hana Morávková z Nadace Via: Cílem filantropie je silnější společnost
Filantropie
Začalo to čtyřmi fotbalovými kluby, kterým Sport bez odpadu pomohl výrazně snížit ekologickou zátěž. Nyní se snaha o zlepšení nakládání s odpadem rozšiřuje i do dalších sportovních odvětví včetně hokeje či basketbalu a cílí i na amatérské kluby, říká ředitelka Nadace Tipsport Lucia Štefánková. Projekt Sport bez odpadu je jedním z nominovaných projektů Good Company Circle Awards, které se budou udílet letos v říjnu.
Lucia Štefánková z Nadace Tipsport: Projekt Sport bez odpadu nyní úspěšně rozšiřujeme do dalších odvětví
Filantropie