Reklama

Ministr dopravy Kupka: Dálniční známka by mohla zdražit. Ve hře je model: inflace a nové kilometry dálnic

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy
ČTK
Dalibor Martínek

O kolik zdraží dálniční známka a od kdy? To je žhavé a politicky ošidné téma pro ministra dopravy Martina Kupku. V době obří inflace není radno si zahrávat s dalším zdražováním. Kupka vymýšlí systém, který by byl automatický. Ať bude jakýkoliv, je zřejmé, že jízda po dálnici zdraží. V exkluzivním rozhovoru pro newstream.cz se ministr také vrací ke konci šéfa Českých drah.

Reklama

Proč musel skončit šéf Českých drah Ivan Bednárik?

Nebyl jsem na jednání dozorčí rady, nicméně ve vyjádření, které dal médiím zmínil, že České dráhy čeká složitější doba, kdy bude nepochybně potřeba ušetřit finanční prostředky. Od budoucího generálního ředitele si slibuji, že se ve spolupráci se mnou bude schopen vypořádat s historickým problémem pozemků pod kolejemi. A zároveň zjednoduší řídící strukturu Českých drah. Pokládám to za jeden z důležitých kroků ve stabilizaci a perspektivě podniku. A také, aby se zkvalitňoval servis.

Bednárik je profesionální manažer, v Českých drahách působil sedm a půl roku. Nechci se ho zastávat, ale proč musí nová vláda hledat jiného profesionálního manažera? Nebylo možné se na úkolech domluvit s ním? Nesnižují personální výměny v čele státních firem důvěryhodnost vlády?

Věřím, že najdeme skutečně kvalitního manažera, který bude schopen České dráhy řídit. Že bude navíc schopen, a to bude jeden z klíčových úkolů, vyjednávat s finančními institucemi nejen v České republice na nejvyšší možné úrovni. To je očekávání, které bych byl rád, aby se naplnilo. Je to nutné pro budoucnost Českých drah.

Šéf Českých drah Ivan Bednárik 15. února 2022 rezignoval na svou funkci, a to k poslednímu únoru.

Personální zemětřesení v Českých drahách. Skončil šéf Bednárik

Po pouhých patnácti měsících skončil ve funkci předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Ivan Bednárik. Na svou funkci rezignoval k poslednímu únoru na dnešním mimořádném jednání dozorčí rady ČD. Jeho nástupce vzejde z výběrového řízení, do té doby firmu povede dosavadní náměstek pro servis Michal Kraus.

Přečíst článek

Reklama

To bývalý ředitel Bednárik neuměl?

To se musíte ptát jeho. Jasně říkám, co očekávám od budoucnosti. Za to ponesu odpovědnost a jasně říkám, že priority jsem určil. Jednou z nich je vyřešit pozemky pod kolejemi.

Takže důvodem jeho odvolání nebylo, že ho na místo ředitele dosadila bývalá vláda v čele s ANO?

To nehrálo roli. Pojďme dál, ať se netočíme v kole.

České dráhy, ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Odvolání Bednárika může být předehrou k privatizaci Českých drah

Odvolání dosavadního generálního ředitele Českých drah Ivana Bednárika je zčásti politicky motivovaným krokem, jakožto přetnutí Babišovy éry. Zčásti ovšem může jít o krok motivovaný ekonomicky. Alespoň někteří členové současné vlády se totiž netají přáním České dráhy alespoň částečně privatizovat. Nic proti by evidentně neměl ani sám premiér Petr Fiala (ODS).

Přečíst článek

Nechci být za slibotechnu

Váš předchůdce na ministerstvu dopravy Karel Havlíček tvrdí, že jste málo ambiciózní v plánu výstavby dálnic. Oni prý, v případě volebního vítězství, plánovali postavit 300 kilometrů dálnic, vy jste avizovali plán postavit 200 kilometrů…

Férově je třeba říct, že v prvních letech vlády ANO byly za rok postaveny třeba jen čtyři kilometry dálnic, a za to oni nemohli. Nikdy jsem se netajil tím, že každý ministr dopravy navazuje na to, co udělal ten před ním. V dobrém i ve zlém. 

Nikdy jsem neodpíral Karlovi Havlíčkovi a jeho předchůdcům zásluhu na tom, že se staví. Sám jsem se aktivně podílel na novele zákona o urychlení výstavby liniových staveb a digitalizaci stavebního řízení. Pokládám za důležité, a podle toho budu i hodnocen, jak se vypořádám se stavbami, které běží. Představa, že běží báječně, je mylná. Každý, kdo staví, dobře ví, že na každé stavbě je celá řada problémů, které je třeba řešit. Jenom za to krátké období jmenuji například komplikace na obchvatu Českých Budějovic nebo na obchvatu Frýdku-Místku. To jsou aktuální problémy, které musím řešit. 

Pokládám příslib dvou set kilometrů za dostatečně ambiciózní a zároveň realistický. Nechci se zařadit mezi slibotechny. Ještě důležitější bude, s kolika vážnými historickými problémy se na pražském okruhu, na D35, na D11 a na dalších úsecích vypořádáme. Jde o nakročení k dokončení dálniční sítě. Nejdramatičtější situace je v blízkosti velkých měst. Kdyby byl v Praze dokončený dálniční okruh, situace by byla prokazatelně lepší.

Karel Havlíček na sjezdu hnutí ANO.

Karel Havlíček: Vítězství je třeba si odpracovat

Někdejší superministr, vicepremiér stínové vlády a taky nově zvolený místopředseda hnutí ANO. Karel Havlíček měl na sobotním sjezdu strany dokonce větší podporu než jeho stranický šéf Andrej Babiš. V prvním kole volby dostal 82 z 93 hlasů. Stále spí jen pár hodin denně, jako v době svého ministrování a je si jistý, že se jeho strana znovu dostane do vlády.

Přečíst článek

Kam vaše vláda posune výstavbu pražského okruhu?

Začneme stavět 511ku. A přivedeme celou severní část od Suchdola až po Počernice do fáze povolení, kdy by se mohlo začít. Za tím je spousta práce, scházet se s lidmi, kteří s touto stavbou mají třeba historické problémy. To už se děje, potkal jsem se se starostou Radonic, se starostou Suchdola, se starostkou Chaber.

Jedinou korunu jsem neškrtl z investic

Proč ministerstvo dopravy přišlo v novém rozpočtu, který schválila vláda, o devět miliard korun?

Především jsem vybojoval, že i ve složité době není jediná úspora v oblasti investiční výstavby. Není tam jediná koruna, kterou bychom vzali z investičního plánu. To, že minulé vedení nemělo ani v době drsně schodkového rozpočtu prostředky na to, co naslibovalo, je druhá věc. Bylo by dobré, kdyby Karel Havlíček nepromeškal příležitost, kdy by bylo lepší mlčet. Museli jsme se vypořádat s pastí, kterou připravilo minulé vedení v podobě slev na jízdném. Veřejnou podporu jsme zachovali, ale museli jsme to vyvažovat na laboratorních miskách.

Nenechal jste se ministrem financí Stanjurou zatlačit do kouta?

Zdůrazňuji, že i v okamžiku, kdy šetříme, se to nedotýká investic.

Zbyněk Stanjura (ODS), ministr financí

Stanjura počítá se schodkem státního rozpočtu pod 280 miliard

Deficit státního rozpočtu pro letošní rok by měl být pod 280 miliard korun. To by bylo až o 100 miliard korun méně, než plánovala předchozí vláda Andreje Babiše (ANO). V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

Přečíst článek

Jak bude za vašeho vládního období pokračovat výstavba vysokorychlostních železnicích koridorů, které mají křižovat Českou republiku?

Je jasné, že v tomto volebním období se ještě nezačne stavět. Můj úkol je umožnit výstavbu vysokorychlostních tratí, nachystat zákon o urychlení jejich výstavby. A ukotvit trasování.

Proč vysokorychlostní tratě míjejí centra měst, například Brna?

Brněnské hlavní nádraží zůstane součástí sítě vysokorychlostních tratí. Vlaky vysokých rychlostí do Brna zajíždět budou. Část z nich bude zastavovat na novém terminálu Brno-Vídeňská. S napojením na související dopravu. Je to dáno koncepcí, která vznikla před mým působením. 

Říkám, že klíčový parametr je napojení vysokorychlostních tratí na celou dopravní síť. Aby dopady, že tu budeme mít vysokorychlostní trať, pocítili všichni. Síťový systematický pohled se od mého nástupu proměňuje. Pokládám to za důležité. Češi v tom musejí vidět logiku. A musejí vědět, jaký efekt to pro jejich život bude mít. Efekt vysokorychlostní tratí je zdokladován.

Možná i proto se Brňané bouřili, když zjistili, že trať mine jejich hlavní nádraží…

Koncept, s kterým se v současnosti seznamuji, počítá s tím, že se do grafikonu vejdou ty nejrychlejší vlaky, spojující Berlín, Prahu, Brno, Vídeň. Zároveň na týchž kolejích budou jezdit vlaky, které budou schopny obsloužit všechny další dílčí terminály. Poskládání spojů je věc dalšího plánování. Mám zájem na tom, aby vysokorychlostní tratě, které budou znamenat obrovskou investici, měly co největší pozitivní dopad na všechny občany.

Stavba českých dálnic

Brzy po novém? Spíš později. Tempo stavby dálnic ještě zpomalí

V příštím roce by se mělo otevřít 25,5 kilometru nových úseků dálnic. Proti letošku tempo zprovoznění nových úseků zpomalí, a to zhruba o 21 kilometrů.

Přečíst článek

Dálniční známky musí zdražit

Kdy zdražíte dálniční známky a o kolik?

Zcela otevřeně a upřímně říkám, že nevím o kolik. Moje ambice je otevřít debatu, jak by to mohlo vypadat. Deset let stojí dálniční známka přes dramatickou změnu hodnoty peněz patnáct set korun. To neodpovídá ekonomické situaci. Významně se rozšiřuje dálniční síť. Pokládal bych za rozumné, kdyby se podařilo najít automatický mechanismus, který by zohlednil inflaci a rozšiřování dálniční sítě. Podle mé představy by šlo o desítky korun, jak by se rozšiřovala síť a zvedala inflace.

A od kdy?

Velmi rychle tuto debatu otevřeme. V každém případě to bude znamenat zásah do zákona.

Má vaše vláda jinou vizi než šetřit?

To je lichá výčitka. Přeci i ten základní bod, úsporný rozpočet, který se však nedotkne investic, je naplnění reálné vize, jak by stát měl fungovat. Má se to dobře zformulovat. Ale ještě podstatnější je, co uděláte. Politika státu se zhmotňuje v rozpočtu. Náš rozpočet je úsporný, střízlivý, a zároveň pamatuje na investice. To představuje vizi Česka. 

Co se týká dopravy, říkám jednoznačně, že zkvalitnění celé železniční sítě, což představují vysokorychlostní tratě, je přesně ta vize, po které voláte. Nechci mít oddělenou infrastrukturu vysokorychlostních tratí a vedle všechno ostatní. Chci kvalitní železniční síť, a to je jasná vize. Chápu, že u dálnic je vzhledem k obrovskému historickému dluhu slovo vize nadnesené.

Klára Dostálová, exministryně pro místní rozvoj

Exministryně Klára Dostálová: V boji o stavební zákon vítězí starostovská lobby

Asi podlehl starostům, říká o ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi exministryně stejného resortu Klára Dostálová. Bartoš avizoval, že bude měnit stavební zákon minulé vlády, který má začít platit v polovině příštího roku. Zákon, který developerům nahání husí kůži. Jaké změny chce a proč?

Přečíst článek

Už máte vytvořený tým poradců? Kdo v něm je?

Tým zatím tvořím. Určitě chci, abychom reprezentovali hlas rozumu a střízlivý tón. A zaměřili se na technologické inovace. Tomu budu dávat přednost před regulacemi a restrikcemi. Mrzí mě, že nyní Evropa nedokáže udávat tón v elektromobilitě a předává tuto štafetu Číně.

Jak velký akcent dáváte rozvoji elektromobility?

Ministr dopravy, který by zavřel před elektromobilitou oči, nemá na svém místě co dělat. Je potřeba se dívat, co se celosvětově objevuje za novinky. Některé firmy se dívají na elektrobaterie jako na službu, a umožňují její výměnu ve velmi krátkém čase. Na výměníkové stanici vám vymění vybitou za nabitou. Toyota rozvíjí koncept vodíkové osobního auta.

Hlavními limity rozšiřování elektroaut jsou vysoká cena a nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. Co v tom ministerstvo dopravy podnikne?

Vnímám to jako odpovědnost našeho resortu. V současnosti je asi patnáct set dobíjecích bodů na osmi stech místech. Stát má rozšiřovat tento počet. 

Zvlášť když se v Evropě za osm let budou vyrábět jenom elektromobily…

A třeba nebudou. Třeba Evropu někdo překvapí s konceptem, který bude výrazně životaschopnější.

Česko nesmí být lacinou montovnou

Teď překvapujete vy mě. Vy znáte takový koncept?

Když se podívám na směr, který ukázala čínská automobilka Nio, tak je jasné, že se v tomto oboru budou odehrávat změny. Nemáme se uzavírat, dobojováno evidentně není. V tomto smyslu je důležité, aby budoucí odpočívky na dálnicích byly technologicky neutrální a otevřené dalšímu vývoji. Ne všechno vymyslím, ale tímto směrem se chci ubírat. Když budeme plánovat nová místa pro nabíjení bezemisních motorů, musíme nabídnou otevřenější koncept.

Kolik peněz do infrastruktury pro bezemisní auta bude stát investovat?

Je to v řádu stovek milionů korun.

Elektromobil

Lukáš Kovanda: Elektromobily v Česku jezdí hlavně na uhlí a na plyn a uran z Ruska

Na pustém ostrově se ocitnou tři tlouštíci – Američan, Číňan a Ind – a jeden trosečník poměrně normální postavy, ani tlustý, ani hubený, odněkud z Evropy. Z několika palem, které na ostrově našli, vyrobí malý vor. Další palmy už tam nejsou. Ouha. Na vor se všichni nevejdou. Musí se snížit „tělesná rozměrnost“ kvarteta. Musí omezit konzumaci konzerv, které moře po jejich ztroskotání taktéž vyplavilo. Musí co nejrychleji zhubnout. Trosečník z Evropy se hubnutí proaktivně chopí jako první, přestože moc nemá, co shazovat. Sádelnatí spolutrosečníci sledují, co to s ním udělá. Vyčkávají. Bez jejich zhubnutí se však na vor všichni nevejdou. Má pak Evropanova těžká dieta smysl? Notabene když jej může i zabít.

Přečíst článek

Už jste na vládě probrali, čím se Česko bude prezentovat světu v době svého předsednictví Evropské radě od července letošního roku?

Jedna z priorit, která spadá pod ministerstvo dopravy, je vesmírný program. Zní to poněkud vesmírně, nicméně je to jedna z věcí, která i v rámci předsednictví bude dělat Česku velmi dobrou službu. Můj zájem je, aby se měnil pohled na Česko jako na lacinou montovnu.

Martin Kupka (46)

Je český politik a novinář. Od prosince 2021 byl jmenován ministrem dopravy ve vládě Petra Fialy. Je členem ODS, od ledna 2014 je místopředsedou strany. Má zkušenosti z komunální politiky, v letech 2010 až 2021 působil jako starosta obce Líbeznice , od roku 2016 také jako zastupitel Středočeského kraje. Po přezkoumání výsledků sněmovních voleb 2017 Nejvyšším správním soudem byl prohlášen zvoleným poslancem namísto Petra Bendla, ve sněmovních volbách v roce 2021 byl znovu zvolen poslancem. Absolvoval Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy obor žurnalistika a masová komunikace. Je ženatý a má dvě děti.

Reklama

Související

Brno, hlavní nádraží v Brně

Dalibor Martínek: Nešťastné Brno. Kdy se dočká svého věhlasu? Snad napřesrok

Přečíst článek
dělníci, stavba

Dalibor Martínek: Česko jako znalostní ekonomika? Spíš ekonomika rozkopaných silnic

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme