![](https://www.newstream.cz/uploads/article/640x450_exact/profimedia-0859746561.jpg)
Stanislav Šulc: Česko se chystá vyhodit stamiliardy za pomalovlaky
Názory800 miliard bude stát infrastruktura na vlaky, které budou jezdit 320 kilometrů v hodině. Tedy když to, lidově řečeno, všechno klapne.
800 miliard bude stát infrastruktura na vlaky, které budou jezdit 320 kilometrů v hodině. Tedy když to, lidově řečeno, všechno klapne.
Bývalý primátor hlavního města Zdeněk Hřib (Piráti), v současnosti radní pro dopravu, chystá revoluci v pražském dopravním systému. Auta podle jeho představ nepatří do centra. Před několika týdny vzbudily emoce Pražanů informace, že by měl být průjezd centrem města zpoplatněn. Jaká je pravda? Je to tak! Hřib na celém projektu dál pracuje. Zpoplatnění vjezdu zlehčuje slovy, že se bavíme pouze o „dvou ulicích.“ Kdy bude centrum Prahy neprůjezdné? Podle „dezinformací“ to mělo být už od začátku příštího roku. V cestě, „naštěstí“, stojí takzvané procesní okolnosti. Časově už jsme někde v hloubi roku 2024.
Stavební společnost Vinci Construction CS podala trestní oznámení kvůli výběrovému řízení na druhou etapu pražského metra D, a sice kvůli podezření ze spáchání podvodu. Podle firmy má souviset s prokazováním potřebné kvalifikace některého z účastníků. Sdělila to mluvčí firmy Iveta Štočková. Na koho přesně oznámení míří, neuvedla. Vinci se ucházela o zakázku v konsorciu firem Porr, Vinci a Marti (PVM). To bylo z tendru vyloučeno, podle vyjádření svých zástupců neoprávněně.
V současné době chřadnoucí stavebnicví, a na něj navázené obory, nyní drží nad vodou zejména velké investice do výstavby dálnic a železnic. Stavební aktivitu má ještě podpořit úprava liniového zákona, díky které bude možné u dopravních staveb, minimálně za 7,5 miliardy, přeskočit odvolací řízení. Navíc úřady budou muset vydat stavební povolení do čtyř let od chvíle, kdy investor předložil podklady, včetně posudku EIA.
Jakási skupinka ekologických teroristů opakovaně blokuje dopravu v Praze. Je to součást celoevropského hnutí novodobých pankáčů. Přilepují se na silnice v Německu, v Rakousku, ve Francii či v Anglii. Koordinují své vyšinuté akce tak, aby co nejvíc škodili dopravě, lidem.
Vláda bude v létě jednat o takzvaných PPP projektech na výstavbu dopravní infrastruktury. Po jednání s prezidentem Petrem Pavlem na Hradě to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Jde o spolupráci soukromého a veřejného sektoru. S Pavlem hovořil právě o investicích do dopravní infrastruktury a o výstavbě vysokorychlostních železničních tratí.
Švédská stavební společnost Skanska v roce 2022 vykázala v České republice a na Slovensku čistý zisk 487,4 milionu korun, tedy meziročně o 21 procent více. Provozní výnosy společnosti se meziročně zvedly o 20,6 procenta na 9,1 miliardy korun.
Škoda Group, přední středoevropský výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, zahájila strategickou technologickou spolupráci s italskou společností Tesmec Rail ze skupiny Tesmec, významným hráčem na poli infrastrukturních technologií a vozidel na údržbu tratí a jejich diagnostiku. Škodovka dodá do Itálie v letech 2024 až 2028 celkem 44 sad dílů pro železniční vozy.
Již za pouhé tři roky začne Česká republika připravovat možnost, že by tu někdy začaly jezdit vlaky vyšší rychlostí, než je aktuálních 160 kilometrů v hodině. Přitom se utratí desítky, spíš stovky miliard. A až to jednou skutečně nastane, maximální rychlost bude 320 km/h. To je prostě málo.
Premiér Petr Fiala (ODS) chce zhruba sto miliard korun odvodů energetické skupiny ČEZ státu využít na pomoc s vysokými cenami elektřiny, budování dálnic či výdaje na obranu. Každou korunu z této částky použije vláda ve prospěch občanů a firem, uvedl premiér. Bývalý ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček z opozičního hnutí ANO označil na sociálních sítích čistý zisk energetické skupiny v souvislosti s vysokými cenami energií za krutý žert.
Společnost Accolade miliardáře Milana Kratiny dlouhodobě investuje na Karlovarsku do pozemků i logistických parků. Nyní se však rozkročila i do oblasti infrastruktury. Kupuje společnost Gelsenwasser Beteiligungen, která vlastní podíly ve vodovodech, kanalizacích a teplárenství.
Škoda Group nechystá protinávrh na převzetí rivala Talgo. Český výrobce vlaků má zájem o spojení svých průmyslových aktivit s aktivitami španělského rivala Talgo, nehodlá však předložit návrh na jeho převzetí, kterým by konkuroval nabídce ze strany maďarské společnosti Ganz-Mávag. Vyplývá to podle agentury Reuters z dopisu, jehož obsah firma Talgo zveřejnila.