Reklama

Personální zemětřesení v Českých drahách. Skončil šéf Bednárik

Šéf Českých drah Ivan Bednárik 15. února 2022 rezignoval na svou funkci, a to k poslednímu únoru.
Deml Ondřej (ČTK)

Po pouhých patnácti měsících skončil ve funkci předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Ivan Bednárik. Na svou funkci rezignoval k poslednímu únoru na dnešním mimořádném jednání dozorčí rady ČD. Jeho nástupce vzejde z výběrového řízení, do té doby firmu povede dosavadní náměstek pro servis Michal Kraus.

Reklama

Bednárik důvody svého odstoupení nesdělil, souvisí ale zřejmě i s plánovanými vládními škrty, s nimiž nesouhlasí a jež se přímo dotknou i Českých drah. V představenstvu skončili také jeho místopředseda Václav Nebeský a člen Petr Pavelec, novou členkou vedení se stala šéfka dceřiné firmy Českých drah, společnosti DVI, Blanka Havelková. Dozorčí rada zároveň zvolila svým předsedou ekonoma Miroslava Zámečníka, uvedl po jednání rady ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

České dráhy, ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Odvolání Bednárika může být předehrou k privatizaci Českých drah

Odvolání dosavadního generálního ředitele Českých drah Ivana Bednárika je zčásti politicky motivovaným krokem, jakožto přetnutí Babišovy éry. Zčásti ovšem může jít o krok motivovaný ekonomicky. Alespoň někteří členové současné vlády se totiž netají přáním České dráhy alespoň částečně privatizovat. Nic proti by evidentně neměl ani sám premiér Petr Fiala (ODS).

Přečíst článek

Bednárik byl předsedou představenstva a generálním ředitelem ČD od prosince 2020, kdy v čele společnosti nahradil Nebeského. Předtím Bednárik vedl ČD Cargo. Důvody svého rozhodnutí nekomentoval s tím, že jsou mezi ním a radou. Kromě nesouhlasu s požadovanými úsporami budou zřejmě jedním z důvodů neshod se současným vedením ministerstva i spory ohledně plateb za pozemky ČD, které využívá Správa železnic, a vláda je zřejmě nepovolí. 

Dráhy, které hospodaří s vlastním kapitálem a na své podnikatelské riziko, podle Bednárika počítaly s penězi už v podnikatelském plánu dopravce pro tento rok, který vedení předložilo dozorčí radě. Ten tak zřejmě bude muset dopravce přepracovat.

ČD Cargo

České dráhy umazávají covidovou ztrátu. V pololetí prodělaly 217 milionů

Skupina České dráhy hospodařila v letošním prvním pololetí se ztrátou 217 milionů korun. V meziročním srovnání to představuje výrazné zlepšení.

Přečíst článek

Reklama

Z výběrového řízení musí vzejít silný manažer, který stabilizuje hospodaření Českých drah. Zároveň bude jeho úkolem vypořádat se s majetkovými vztahy, nastavit efektivnější strukturu řízení celé skupiny ČD. Zvýšit se má také kvalita poskytovaných služeb národního dopravce. Cestující musí vidět nové a čisté vlaky," řekl Kupka.

Podle Zámečníka vypíšou dráhy výběrové řízení na nového předsedu představenstva do konce tohoto týdne. Podnik po odchodu Bednárika zatím povede dosavadní náměstek Kraus, který je ve vedení státního dopravce od září 2019 a v minulosti vedl například Plzeňské městské dopravní podniky. Kraus se zároveň v představenstvu nově posune na post místopředsedy. V představenstvu jsou dále Jiří Ješeta a nově Havelková.

V dubnu se téměř čtyřapůlnásobně se zvýšila výroba aut.

Kdo shrábl covidové miliardy? Automobilky, e-shopy i kasina

Stát vyplatil v programu Antivir téměř 50 miliard korun. Příjemci jsou celkem překvapiví, vedle automobilových gigantů třeba prodejci elektroniky, oděvů či moravská kasina.

Přečíst článek

Po výběrovém řízení, které podle Zámečníka skončí nejdříve koncem března, by vedení dopravce mělo být opět pětičlenné. Další člen, který by měl mít na starosti finanční řízení, vzejde podle Zámečníka buď z výběrového řízení, nebo si jej přivede nový šéf představenstva v rámci svého týmu. „Tyto možnosti ještě posoudíme," dodal Zámečník.

Skupina České dráhy, zahrnující osobního i nákladního dopravce a další dceřiné podniky, předloni hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. V prvním pololetí loňského roku pak skončila ve ztrátě 217 milionů korun.

Reklama

Související

Elektrická jednotka řady 671 Slovensko

Lukáš Kovanda: České dráhy letos plánují masivní zdražování. Nejvíc ho pocítí senioři a studenti

Přečíst článek
Petr Žaluda, šéf Olife Energy

Bývalý šéf Českých drah Petr Žaluda: Při současných cenách nafty začínají být elektroauta výhodnější

Přečíst článek
Nový šéf Českých drah Michal Krapinec

Nový šéf Českých drah Krapinec: Náklady rostou neúměrně, miliardy navíc sami nezaplatíme. Chystá se jednání s kraji

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme