Pocovidová euforie. Aerolinky více než zdvojnásobily výhled letošního zisku
Letecké společnosti více než zdvojnásobily výhled letošního zisku, a to na 9,8 miliardy dolarů, v přepočtu 216,5 miliardy korun. K pozitivnímu výhledu přispěla silná poptávka, odvětví se zotavuje z útlumu způsobeného pandemií. Na konferenci v Istanbulu to řekl šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Willie Walsh. Původní odhad z loňského prosince počítal s tím, že zisk aerolinek dosáhne 4,7 miliardy dolarů.
Letecké společnosti očekávají, že v letošním roce přepraví po celém světě přibližně 4,35 miliardy cestujících. To není daleko od rekordu 4,54 miliardy pasažérů z roku 2019, tedy z doby těsně před začátkem pandemie covidu-19.
„Léta pandemie jsou za námi a hranice jsou už otevřené,” řekl Walsh na výročním zasedání IATA. Letecké společnosti v posledních měsících vykázaly dobré výsledky a připravují se na rušnou letní sezonu. Poptávka po cestování nevykazuje navzdory inflaci žádné známky poklesu. V letošním roce se také zmírnil tlak ze strany cen ropy.
Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair v květnu odbavily 17 milionů cestujících. Je to meziročně o deset procent víc a nejvíc za měsíc ve firemní historii, uvedla firma, která je co do počtu cestujících největší v Evropě.Letecká jednička Ryanair překonala rekord v počtu cestujících. A s nadějí vyhlíží léto
Zprávy z firem
Předpandemické úrovni se přiblíží i letošní tržby, které aerolinky odhadují na 803 miliard dolarů. Za rok 2019 letecké společnosti vykázaly tržby 838 miliard dolarů.
Poptávce podle Walshe pomáhá vysoká úroveň zaměstnanosti, a to i při slabším makroekonomickém výhledu. „Spotřebitelé z tohoto důvodu pociťují důvěru, že mohou utrácet a že se mohou zadlužit,” řekl šéf IATA.
Největší německá letecká společnost Lufthansa v prvním čtvrtletí snížila provozní ztrátu meziročně zhruba o 53 procent na 273 milionů eur (6,4 miliardy korun). Firma uvedla, že jí pomohl růst poptávky po cestování a vyšší ceny letenek. Stejné období loni ještě poznamenala pandemie covidu-19. Výsledek byl zhruba v souladu s očekáváním analytiků, kteří ztrátu odhadovali na 279 milionů eur.Lufthansa snížila provozní ztrátu o víc než polovinu. I přes drahé letenky jsou lidé hladoví cestovat
Zprávy z firem
Walsh na druhou stranu připomněl delegátům 300 leteckých společností, že větší oživení brzdí mimo jiné přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci a rostoucí letištní poplatky. Problémy dodavatelů podle něj zvyšují náklady a zpomalují nasazování nových letadel do provozu. „Letecké společnosti jsou více než frustrované. Je potřeba najít řešení,” dodal podle agentury Reuters.
Z letišť, které zvyšují poplatky, jmenoval amsterodamské letiště Schiphol a také letiště v Jihoafrické republice. „Letiště Schiphol nemá zábrany. Po provozní katastrofě, kterou si loni samo způsobilo, pokračuje ve zvyšování poplatků,” řekl Walsh. Letos už je zvýšilo o 12 procent.
Šéf IATA, který zároveň vede leteckou skupinu IAG, poukázal i na nízkou úroveň ziskovosti. Ta je podle něj neudržitelná. Odvětví dosahuje zisku přibližně 2,25 dolaru na cestujícího, což je méně než cena šálku kávy nebo jízdenky na metro, dodal Walsh.
Zájem o letenky je největší za poslední tři roky, uvedli v anketě prodejci letenek. Nárůst zájmu oproti minulému roku je v závislosti na prodejci od deseti do 50 procent. Nejvíce chtějí toto léto Češi cestovat do Španělska a Itálie. Prodeje rostou i přes zdražování letenek.Letenky jdou na dračku. Prodejci letenek hlásí nejlepší výsledky za poslední tři roky
Enjoy
Třebaže dopravci po celém světě zvýšili ceny letenek, ty s ohledem na inflaci a další faktory zůstaly podle šéfa IATA v porovnání s rokem 2019 reálně stejné. Daně a poplatky v některých zemích podle výpočtů sdružení celosvětově zvýšily cenu letenek o 33 procent. Za zvýšení nákladů, které se přenášejí na spotřebitele, mohou vedle inflace také ceny leteckého paliva a problémy v dodavatelském řetězci.
Americká letecká společnost American Airlines měla v prvním čtvrtletí čistý zisk deset milionů dolarů (213 milionů korun). Vymanila se tak ze ztráty, která ve stejném období loni dosáhla 1,6 miliardy dolarů. Se ziskem počítá i ve druhém čtvrtletí, poptávka po cestování totiž zůstává silná i přes hrozící recesi.American Airlines se zahojily na dražších letenkách, za čtvrtletí vydělaly deset milionů dolarů
Zprávy z firem
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.