Nejlepší výsledek v historii. Cestovní ruch v Česku letos definitivně vychází z covidového stínu

O Česko je mezi turisty opět zájem, nejvíce mezi těmi domácími. Celkem se v tuzemských hotelech a dalších ubytovacích zařízeních ubytovalo letos od ledna do března bezmála 3,8 milionu lidí. Převažují domácí návštěvníci nad těmi zahraničními, a to v poměru zhruba 2,1 milionu ku 1,7 milionu, ukazují čerstvá data Českého statistického úřadu.
Poprvé v historii se v Česku během prvních tří měsíců roku ubytovaly více než dva miliony domácích návštěvníků, tedy lidí trvale žijících v Česku. Vnitrozemský cestovní ruch tak zažívá historicky rekordní rok. To svědčí o tom, že lidé žijící v Česku se zatím kvůli nejvyšší inflaci za několik desetiletí výrazněji nevzdávají cestování a turistiky. Řada z nich zjevně volí levnější pobyty, avšak zatím ani příliš ne kratší pobyty. Průměrný počet jejich přenocování totiž činí 2,7 noci, což je stejný údaj jako v prvním čtvrtletí předpandemických let 2018 nebo 2019.
Částečně může za historicky rekordní číslo vnitrozemského turistického ruchu i to, že kvůli inflaci a poklesu životní úrovně, které způsobuje, nahrazuje část obyvatel ČR zahraniční dovolenou pobytem v tuzemsku.
Za kolik se létá z Prahy? Podstatně za víc než z okolních zemí, přiznává v rozhovoru pro Newstream Bořivoj Trejbal, area manažer aerolinky Emirates pro Česko. Jde o nový, po covidu nastolený normál? Aerolinky se musejí po pandemii finančně zahojit. „Poptávka je obrovská, takže podle toho i nastavujeme ceny,“ říká Trejbal. A Češi na ně, zdá se, ochotně přistupují.
Éra levných letenek s covidem skončila. Aerolinky se musejí zahojit, říká český šéf Emirates
Leaders
Rybník místo moře
Obyvatelé Česka letos od ledna do března cestovali po „českých luzích a hájích“ v počtu zmíněných 2,1 milionu, převyšujícím tedy údaj prvního čtvrtletí roku 2019 o 7,5 procenta a údaj prvního kvartálu 2018 dokonce o 10,5 procenta.
Za roky 2018 a 2019 zatím zaostal počet zahraničních návštěvníků. Takže proto je celkový počet hostů, zmíněný údaj 3,8 milionu lidí, „až“ třetí nejlepší v historii. Právě po prvních čtvrtletích let 2018 a 2019. Čína své covidové restrikce uvolnila teprve na sklonku loňska. Česku tak letos v prvním čtvrtletí stále chyběli turisté právě třeba z Číny. Kvůli válce na Ukrajině a souvisejícím sankcím také třeba ti ruští.
Až na Čínu je turistům již otevřena celá Asie, ale návrat na předpandemické úrovně potrvá některým zemím i několik let. Například Japonsku. Přestože do země vycházejícího slunce dorazil zatím jen zlomek předcovidového počtu turistů, tamní sektor cestovního ruchu kolabuje, například v pohostinství zoufale chybí pracovníci.
Asie nezvládá nápor turistů. Přestože jich dojel jen zlomek toho, co před pandemií
Money
Kombinace konce covidových restrikcí v Asii, uzavření ruského vzdušného prostoru evropským dopravcům, nedostatek letadel a růst nákladů přinesl koktejl, který pro cestovatele letošní zimu znamená vysoké ceny letenek. Drahé jsou především cesty do Asie.
Předražené letenky. Jde o nový normál, nebo bude lépe?
Money
Letenky z Prahy patří poslední dobou k těm nejdražším v Evropě. U delších letů se při odletu z jiného evropského města dají ušetřit desetitisíce korun.
Zdeněk Pečený: Proč nás aerolinky berou na hůl?
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.