Michelin bude i v Česku. Desítky milionů za pozice ve slavném gastroprůvodci zaplatí stát
                            Vláda se rozhodla zaplatit poplatek společnosti Michelin za zařazení do prestižního gastronomického průvodce. Je to nástroj, jak Česko propagovat v zahraničí, řekl po jednání kabinetu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
V lednu server Seznam Zprávy uvedl, že firma požaduje za tři roky deset milionů korun. Vicepremiér a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) v úterý sdělil, že jde o výrazně vyšší částku, než se objevuje v médiích. Podle Hospodářských novin by se mělo jednat o 54 milionů za pět let.
Česko by mohlo přijít o restaurace s michelinskou hvězdou, nově totiž musí jednotlivé země společnosti Michelin platit poplatek deset milionů korun za tři roky. Firma Michelin, která vydává průvodce od roku 1900, plánuje uzavřít smlouvy se státními agenturami, aby ho pomohly financovat. V Česku je to agentura CzechTourism, definitivní rozhodnutí, zda stát částku zaplatí, ale záleží na ministerstvu pro místní rozvoj. Píše o tom server Seznam Zprávy.
	Chcete v Česku michelinskou hvězdu? Zaplaťte miliony, jinak máte smůlu, říká Michelin
		Money
		
Některé restaurace v Česku sbírají podpisy pod otevřený dopis pro premiéra Petra Fialu (ODS) a celou vládu s výzvou, aby stát poplatek zaplatil. Akci podporují špičky českého gastrobyznysu včetně Zdeňka Pohlreicha, Jana Punčocháře nebo Jana Knedly, napsal oborový on-line magazín VisitChef. Autoři dopisu míní, že zařazení ČR do průvodce podporuje gastroturismus, je marketingovou podporou pro Česko po celém světě a má reálný potenciál přivést turisty do regionů.
Investice se rychle vrátí, míní ministr
Vláda se podle Kupky do projektu rozhodla vstoupit. Bartoš dnes představil analýzu toho, jak zahraniční turisté v Česku utrácejí peníze. „Útrata za gastronomické služby představuje v mnoha případech více než 30 procent z jejich celkové útraty," poznamenal Kupka.
Nedávno jsme s přáteli v jednom novém pražském hotelu zaplatili 14 tisíc korun za večeři ve čtyřech. Degustační menu připravil hostující londýnský šéfkuchař, jež má jednu hvězdu od slavného průvodce Michelin. Ještě teď mě pálí kapsa a na jazyku cítím pachuť celkem nic moc jídla, o trapné obsluze nemluvě. Ale pěkně popořádku.
	Nejezte blbě s Pavlem Maurerem: I michelinští kuchaři umějí zklamat
		Enjoy
		
Zařazení do průvodce považuje za jeden z nástrojů, jak lze přispět k návratu turistů do Česka po koronavirové krizi. Finance do toho vložené se podle Kupky velmi rychle Česku vrátí.
Zařazení do průvodce považuji za jeden z nástrojů, jak lze přispět k návratu turistů do Česka po koronavirové krizi," řekl po jednání kabinetu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Společnost Michelin loni změnila koncepci svého průvodce a restaurace hodnotí jen v zemích, jejichž národní agentury pro cestovní ruch přispějí. Michelinskou hvězdu dostala před 15 lety jako první gastronomický podnik v postkomunistických zemích pražská restaurace Allegro v hotelu Four Seasons, předloni jednu hvězdu obhájily pražské restaurace Field a La Degustation Bohême Bourgeois. V loňském roce Michelin doporučení pro Česko nevydal.
Po tříleté pauze, vyvolané pandemií covidu, vyhlásil časopis Gastro & Hotel anketu Zlatý kuchař 2022, ve které odborníci a veřejnost vybrali nové krále české gastronomie. V hlavní kategorii Zlatý kuchař roku 2022 zvítězil šéfkuchař Marek Fichtner z pražské restaurace Červený jelen. Krom nejlepšího kuchaře se volilo také v dalších kategoriích, a to Zlatý zahraniční kuchař, Objev roku, Síň gastronomické slávy, Zlatý cukrář a Hvězda street foodu. 
	GALERIE: Kdo jsou nejlepší čeští kuchaři.  Anketu Zlatý kuchař 2022 ovládl Fichtner z restaurace Červený jelen
		Enjoy
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.