Do hospody na pivo? To už dneska ne, ukazuje analýza
Pověst Čechů jako národa pivařů, kteří chodí do hospody, dostává trhliny. Podíl piva na tržbách v gastronomii klesl z pětiny v roce 2019 na letošních 15 procent. V kategorii hospod podíl piva na tržbách klesl z 55 na 44 procent, a to hlavně vlivem zdražování i změnou zákaznického chování. Podíl vína na tržbách zůstává na třech procentech. Vyplývá to z analýzy společnosti Dotykačka, která má data ze zhruba osmi tisíc podniků v zemi.
Výsledky analýzy představili zástupci Dotykačky na akci Gastro Talks v Praze, podle Vladimíra Sirotka roste v gastronomii podíl tržeb z jídla. „Nejvíce zdražovaly polévky, kolem 22 procent za uplynulých 12 měsíců,” doplnil. Hamburgery zdražily o 25 procent. Nejméně se naopak podle něj zvedla cena smaženého sýra, který zdražil meziročně o tři procenta. Sirotek poznamenal, že to způsobil výrazný růst cen již v minulých letech.
Národní pivovar Budějovický Budvar letos odvede do státního rozpočtu 250 milionů korun, odpovídá to jeho loňskému zisku. Při návštěvě Českých Budějovic to řekl ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL).
Bojkot Ruska udělal Budvaru čáru přes rozpočet. Do státní kasy pošle jen 250 milionů
Zprávy z firem
Roste obliba šumivých vín, vyplývá z dat společnosti. Lidé ho podle Sirotka pijí více i ve srovnání s takzvaných tichým vínem. Jeho spotřeba roste hlavně v regionech, zatímco dříve to bylo hlavně v Praze. „Ceny šumivého vína klesá, a to z důvodu, že se objevují levnější náhražky,” uvedl Sirotek. Za první čtvrtletí podle něj rostly meziročně tržby z šumivých vín o 19 procent.
Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků uvedl, že podle dat z Dotykačky za květen jsou letos poprvé tržby v gastronomii meziročně nižší. Podle takzvaného gastroindexu, kde společnost sleduje 50 nejprodávanějších položek, oproti loňskému květnu cenová úroveň vzrostla o devět procent. „Ve výsledku to znamená reálný pokles výkonu české gastronomie o 12 procent. To je velmi negativní signál, který spolu s plánovaným zvýšením DPH od roku 2024 velmi pravděpodobně během 12 měsíců povede k transformaci české gastronomie,” uvedl.
Na Facebooku se Pavel Maurer pohybuje už nějaký ten pátek. Posledních deset let na něm zveřejňuje příspěvky výhradně spojené s gastronomií. Přesto ho stále ohromuje a šokuje, jak nepředvídatelné reakce mohou tyto vzkazy vyvolat. A jak sám říká, vůbec neplatí, že čím více úsilí, času a peněz do sdělení investujete, tím více reakcí sklidíte. Haute cuisine v tomto zápase o pozornost jasně prohrává s buřty s cibulí.
Pavel Maurer: Facebook mě naučil, že buřty s cibulí lidi zajímají víc než fine dining
Enjoy
Lze podle něj očekávat vlnu krachů podniků zejména v regionech. Řekl, že nevidí logiku v tom, že vláda očekává vyšší výběr daně, protože právě změny v DPH povedou k vyšším cenám piva a poklesu poptávky. Předpokládá také, že podíl piva na tržbách podniků bude rychleji klesat. Asociace malých a středních podniků podle něj prosazuje alespoň roční odklad změn v DPH.
Již dříve upozorňoval, že v gastronomii jsou velké rozdíly hlavně mezi Prahou a zbytkem republiky. Podle dat Dotykačky vzrostly tržby oproti roku 2019 v Praze o 63 procent, v regionálních městech o 55 procent. Naopak v menších městech rostly tržby o 11 procent a v nejmenších obcích o procento.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.