Do hospody na pivo? To už dneska ne, ukazuje analýza
Pověst Čechů jako národa pivařů, kteří chodí do hospody, dostává trhliny. Podíl piva na tržbách v gastronomii klesl z pětiny v roce 2019 na letošních 15 procent. V kategorii hospod podíl piva na tržbách klesl z 55 na 44 procent, a to hlavně vlivem zdražování i změnou zákaznického chování. Podíl vína na tržbách zůstává na třech procentech. Vyplývá to z analýzy společnosti Dotykačka, která má data ze zhruba osmi tisíc podniků v zemi.
Výsledky analýzy představili zástupci Dotykačky na akci Gastro Talks v Praze, podle Vladimíra Sirotka roste v gastronomii podíl tržeb z jídla. „Nejvíce zdražovaly polévky, kolem 22 procent za uplynulých 12 měsíců,” doplnil. Hamburgery zdražily o 25 procent. Nejméně se naopak podle něj zvedla cena smaženého sýra, který zdražil meziročně o tři procenta. Sirotek poznamenal, že to způsobil výrazný růst cen již v minulých letech.
Národní pivovar Budějovický Budvar letos odvede do státního rozpočtu 250 milionů korun, odpovídá to jeho loňskému zisku. Při návštěvě Českých Budějovic to řekl ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). Bojkot Ruska udělal Budvaru čáru přes rozpočet. Do státní kasy pošle jen 250 milionů
Zprávy z firem
Roste obliba šumivých vín, vyplývá z dat společnosti. Lidé ho podle Sirotka pijí více i ve srovnání s takzvaných tichým vínem. Jeho spotřeba roste hlavně v regionech, zatímco dříve to bylo hlavně v Praze. „Ceny šumivého vína klesá, a to z důvodu, že se objevují levnější náhražky,” uvedl Sirotek. Za první čtvrtletí podle něj rostly meziročně tržby z šumivých vín o 19 procent.
Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků uvedl, že podle dat z Dotykačky za květen jsou letos poprvé tržby v gastronomii meziročně nižší. Podle takzvaného gastroindexu, kde společnost sleduje 50 nejprodávanějších položek, oproti loňskému květnu cenová úroveň vzrostla o devět procent. „Ve výsledku to znamená reálný pokles výkonu české gastronomie o 12 procent. To je velmi negativní signál, který spolu s plánovaným zvýšením DPH od roku 2024 velmi pravděpodobně během 12 měsíců povede k transformaci české gastronomie,” uvedl.
Na Facebooku se Pavel Maurer pohybuje už nějaký ten pátek. Posledních deset let na něm zveřejňuje příspěvky výhradně spojené s gastronomií. Přesto ho stále ohromuje a šokuje, jak nepředvídatelné reakce mohou tyto vzkazy vyvolat. A jak sám říká, vůbec neplatí, že čím více úsilí, času a peněz do sdělení investujete, tím více reakcí sklidíte. Haute cuisine v tomto zápase o pozornost jasně prohrává s buřty s cibulí.Pavel Maurer: Facebook mě naučil, že buřty s cibulí lidi zajímají víc než fine dining
Enjoy
Lze podle něj očekávat vlnu krachů podniků zejména v regionech. Řekl, že nevidí logiku v tom, že vláda očekává vyšší výběr daně, protože právě změny v DPH povedou k vyšším cenám piva a poklesu poptávky. Předpokládá také, že podíl piva na tržbách podniků bude rychleji klesat. Asociace malých a středních podniků podle něj prosazuje alespoň roční odklad změn v DPH.
Již dříve upozorňoval, že v gastronomii jsou velké rozdíly hlavně mezi Prahou a zbytkem republiky. Podle dat Dotykačky vzrostly tržby oproti roku 2019 v Praze o 63 procent, v regionálních městech o 55 procent. Naopak v menších městech rostly tržby o 11 procent a v nejmenších obcích o procento.
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.