Reklama

Kina se probírají z koronavirové letargie, jde to ztuha. Hitem může být Zátopek

Kino, ilustrační foto
ČTK
Viliam Buchert

Koronavirové restrikce vlády zasáhly kina nesmírně tvrdě. Byla zavřená téměř osm měsíců. Teď se snaží tento marasmus, který provozovatelům biografů, distributorům i filmovým tvůrcům přinesl obrovské finanční ztráty, překonat. Ale jde to ztuha.

Nejnavštěvovanějším filmem letošního roku je v našich kinech zatím česká komedie Prvok, Šampón, Tečka a Karel režiséra Patrika Hartla (ten podle vlastní knihy napsal i scénář). Film měl premiéru koncem července, k neděli 16. srpna na něm bylo téměř 299 tisíc diváků a dosáhl na tržby 47,6 milionu korun. Autoři i producenti Bontonfilm Studios a Love.Frame mohou být spokojeni. Je to alespoň nějaká dobrá zpráva z filmového světa. Na další se s napětím čeká.

V rekordním roce 2019 navštívilo česká kina 18,3 milionu diváků a tržby přesáhly 2,61 miliardy korun. Kina jsou sice už teď opět otevřená, ale i na filmy, u kterých se očekávala vysoká návštěvnost, chodí asi o třetinu méně lidí. Důvodů je několik.

Je toho moc

Odložení mnoha premiér v loňském a v části letošního roku vedlo k tomu, že v současnosti jde do kin šest ale někdy i deset nových filmů týdně. Distributoři už nemohou déle čekat, protože další díla jsou už připravena. Životnost některých filmů je pak v kinech příliš krátká, navíc převis nabídky nad poptávkou při nižší návštěvnosti tříští pozornost. 

Kultura dostala v čase pandemie tvrdé rány

Viliam Buchert: Kulturní byznys dostal při pandemii velké rány. Stát ho dusí dál

Přijdete do restaurace a nikdo nekontroluje opatření související s koronavirem. Přijdete do divadla či do kina a musíte si pořád nasadit respirátor. Proč ty rozdíly? To politici a úředníci nikdy smysluplně nevysvětlili a je to trestuhodné.

Přečíst článek

„Přetlak filmů je jen zoufalou reakcí distributorů a producentů, kteří filmy do kina prostě dát musí, aby se alespoň pokusili vygenerovat nějaké výnosy,“ vysvětloval nedávno velké množství filmových premiér pro server iRozhlas.cz šéf distribuce Bontonfilmu Ondřej Kulhánek.

Reklama

Například v předkoronavirovém roce 2019 mělo více než 300 tisíc diváků v českých kinech celkem 15 filmů. Jen pro zajímavost – bylo mezi nimi 11 děl amerických, tři české a veleúspěšná britská Bohemian Rhapsody o životě zpěváka kapely Queen Freddiem Mercurym. Vůbec nejúspěšnějším filmem tohoto roku byla česká komedie Ženy v běhu. Vidělo jí 1,54 milionu lidí a tržby dosáhly skvělých 212 milionů korun. To se letos nemůže opakovat.

Filmoví odborníci pak odhadují, že nastávajícím hitem bude dlouho očekávaný a dlouho odkládaný film Davida Ondříčka Zátopek. Jenže zatímco v minulosti by podle všeho zamířil k půl milionu diváků, teď budou tvůrci rádi, když překročí třistatisícovou hranici. Ale třeba se stane zázrak a bude to jinak.

Hodně diváků se pak čeká od nové americko-britské bondovky Není čas zemřít, který má jít do kin 30. září. Ne vždy se ale za současné nejisté situace předpoklady naplní. Například očekávaná česká komedie Deníček moderního fotra, která měla atakovat vysoká čísla, vykázala za první týden jen necelých 30 tisíc diváků, což je na možný kasovní trhák příliš málo.

Logo SkyShowtime

Do Česka vstupuje nová streamovací služba

Ani Disney +, ani HBO Max. Českým divákům se ještě před těmito prémiovými streamovacími službami představí SkyShowtime, která nabídne tisíce hodin zábavy od celé řady studií.

Přečíst článek

Náročná konkurence

Problémy kinoprůmyslu přitom odrážejí stav kulturního světa po koronaviru. Návštěvníci a diváci si zatím nenašli ani mohutnější cestu do divadel či na koncerty. Naopak velká výstava malířky Toyen v Praze je pořád vyprodaná. Jenže legendární Toyen je Toyen…

Kina dlouhodobě trápí i nelegální stahování velmi kvalitních kopií filmů z internetu, kterému se nijak nedaří bránit.

Určitou pomoc, ale jen malou, představuje rychlejší přesun distribuovaných titulů z kin na streamovací platformy a další formy Video on Demand (VOD), tedy online videopůjčoven. Jenže ty dosahují pouze kolem desetiny příjmů oproti normální kinodistribuci. 

Do situace pak ještě zasahuje vlastní široká produkce placených poskytovatelů filmů a seriálů, jako je například Netflix. Ty také odvádějí diváky z kin a v tomto směru se bude stav ještě více měnit. Pro kina spíše k horšímu. Velká hollywoodská studia pak prosazují premiéru filmů po různých distribučních kanálech, současně v kinech i na VOD.

South Park

Tvůrci South Parku dostali 900 milionů dolarů. Za nové díly a filmy

Viacom zaplatil avantgardním filmařům jednu z největších částek v dějinách televizní zábavy. Cílem je podpořit videotéku Paramount+.

Přečíst článek

Tuto metodu v posledních týdnech vyzkoušelo studio Disney u akčního filmu Black Widow (ten v českých kinech navštívilo kolem čtvrt milionu lidí), ale výsledky nejsou v Americe uspokojivé. Diváků v kinech začalo rychle ubývat hned po prvním týdnu promítání.

V Česku nelze v podstatě ani moc vydělat na prodeji filmů pro televize, protože Česká televize, Nova i Prima patří k hlavním koproducentům české tvorby, takže mají předplaceno dopředu.

Za této zvláštní situace má zatím letos vůbec největší tržby na světě, až 822 milionů dolarů, čínská komedie Hi,Mom. Přitom skoro všechny peníze vydělala v jediné zemi – v Číně, kde vznikla.

Netflix

Stanislav Šulc: Kauza Netflix aneb Když zisky nejsou nic

Výsledky Netflixu naznačují, že jednu z nejatraktivnějších firem uplynulé dekády čekají trable.

Přečíst článek

Netflix, ilustrační foto

Netflix bude streamovat i videohry. Už hledá vývojáře

Americký Netflix chce rozkročit do nové sféry. Vedle filmů, seriálů a dokumentů chce na své streamovací platformě nabízet i videohry. Už od příštího roku.

Přečíst článek

Reklama

Související

Kryštof Hádek ve filmu Protihráč
video

Pražská konkurence Netflixu? FAMU spouští vlastní filmotéku se studentskými počiny Svěráka či Chytilové

Přečíst článek
Zátopek

Na Zátopka přijde letos nejvíc českých diváků. Na to, aby vydělal, je to pořád málo

Přečíst článek
Reklama
Doporučujeme