Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi na Jadranu. Jezdí tam na dovolenou i kupovat nemovitosti

Dubrovník, Jaderské moře
iStock
Petra Nehasilová

Češi do Chorvatska nejezdí jen na dovolenou, ale i kupovat nemovitosti. Nejlevněji se tam dá pořídit byt za 1,5 milionu korun.

Češi přijedou. Hlásaly loni novinové titulky regionálních redakcí na pobřeží Jadranu. Speciálně vypravené vlaky z Prahy do Chorvatska byly i uprostřed koronavirové pandemie zcela plné. Tehdy českým turistům Chorvaté dokonce složili písničku. Nejenom to svědčí o tom, že právě tato země bývalé Jugoslávie patří u Čechů k nejoblíbenějším dovolenkovým destinacím.

A není to jenom relativně blízkou dojezdovou vzdáleností nebo kulturní blízkostí obou národů (severní část Jadranu byla až do roku 1918 součástí stejného státu), Češi totiž „Jadran“ dobývali už před více než sto lety. Jeden z prvních hotelů v Bašce Vodě na ostrově Krk postavil pražský podnikatel Emil Geistlich. Pro české klienty sem tehdy přivezl i českou kuchyni, samozřejmě včetně českého piva.

Skála Zirkelstein

Netradiční investice: V Saském Švýcarsku se prodává krásná skála

Za necelých 200 tisíc eur prodávají současní vlastníci skálu Zirkelstein poblíž Bad Schandau v Saském Švýcarsku. Dříve byla cenovka daleko výš.

Přečíst článek

Češi zase dobývají Jadran

A kromě zhruba 700 tisíc Čechů, kteří do Chorvatska mířili za dovolenou před pandemií, se země drží na špičce zájmu tuzemských investorů do zahraničních nemovitostí. „Poptávka se zásadním způsobem zvýšila od jara letošního roku. Někteří makléři, kteří se specializují na Chorvatsko, mají i několik reakcí na inzerované nemovitosti každý den. Důvodů je více - pandemie, ale třeba také vysoké ceny nemovitostí v ČR,“ říká Jiří Zeman z Re/Max reality.

„Zájem českých klientů se již od roku 2004 soustředí na tři země: Rakousko, Španělsko a Chorvatsko,“ potvrzuje Monika Cochová ze společnosti Rellox. O nemovitosti u Jaderského moře projevilo v roce 2019 zájem 17 procent jejich klientů. 

Chorvatsko je podle ní pro mnoho Čechů srdcovou záležitostí. Lidé volí co největší soukromí, bezpečnost a dosah autem. „V období pandemie bylo vlastnictví nemovitosti dokonce výhodou. Vlastníci nemovitostí či jachet mohli do Chorvatska vycestovat dříve než ostatní cizinci,“ dodává.

Češi si kupují chalupy na Jadranu

Kromě zvýšené nabídky o domy a byty v přímořských oblastech se změnila i preference. Čím dál častěji si Češi kupují nemovitosti pro vlastní a celoroční užívání. Kupující zároveň upřednostňují při výběru co největší soukromí, proto jsou mezi poptávanými nemovitostmi spíše domy a apartmány v menších rodinných resortech. 

Ceny bytů letí vzhůru, ilustrační foto.

Covid přinesl zvláštní situaci. Nájmy jdou dolů, ale ceny bytů rostou

Ceny nemovitostí jsou v Česku nadhodnoceny o 20, v některých regionech až o 25 procent, odhaduje Česká národní banka. To však neznamená, že by byly předražené, připomíná její viceguvernér Marek Mora.

Přečíst článek

 „Pokud někdo hledá prostor pro vlastní rekreaci, pak je jeden apartmán vhodný. Pokud ale uvažuje o investici a chce pronajímat prostory, pak je mnohem výhodnější koupit apartmánový dům, zaplatit místního člověka nebo třeba na letní měsíce mít Čecha,“ dodává Zeman s tím, že například v Chorvatsku je složité zajistit si agenturu nebo jednotlivce, který se dokáže o vše potřebné postarat. V případě jednoho bytu jsou pak náklady vysoké, proto je třeba důkladně uvažovat nad účelem.

V Chorvatsku mají Češi nejčastěji zájem o byty od 1,5 do 3 milionů korun a domy od 4 do 7 milionů korun.

„Kdybych si měl vybrat mezi investicí do nemovitosti ve Španělsku nebo v Chorvatsku, zvolím druhou možnost. Ceny jsou tam zatím relativně nízké, v budoucnu určitě porostou,” uzavírá analytik Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Řadový dům ve Španělsku.

Kvůli covidu Češi kupují nemovitosti v zahraničí. Nejčastěji za sedm milionů

Covid a nárůst cen tuzemských nemovitostí vyhnal Čechy na nákup domů a bytů do zahraničí. Kde si je nejčastěji pořizují a za kolik?

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme