Reklama

Malé banky nastavily spořitelně zrcadlo, musela se změnit, říká bankéřka Pešková

Daniela Pešková
Česká spořitelna
Adéla Vopěnková

Jak ne příliš oblíbený ústav během pár let přeměnit na moderní banku, která bude oporou střední třídy? Pojďme dát drobným klientům to, co bohatí znají už dávno, říká Daniela Pešková, členka představenstva České spořitelny a nejvýše postavená bankéřka v Česku. 

V Česku aktuálně silně rezonuje téma vyšší inflace. Mění už reálné investiční chování klientů?

Když se člověk podívá na televizi, dozví se, že Češi se nejvíc bojí vládního dluhu a inflace, zdražování. To samozřejmě nutí lidi přemýšlet, jak peníze ochránit. Banky po celé Evropě mají přebytek hotovosti klientů, a proto úročení spořících účtů již mnoho let stagnuje. Není pravděpodobné, že se bude zvyšovat nad úroveň inflace.

Jako nástroj chránící proti znehodnocování úspor vnímají drobní klienti především investice do podílových fondů. V Česku takto investuje stále jen asi každý desátý občan, v západní Evropě je to zhruba každý čtvrtý, takže myslím, že růstový potenciál lze očekávat.

Současně se zvedají sazby hypoték. Má z pohledu retailového klienta ještě smysl investovat do nemovitostí?

Určitě. Cena nemovitostí se nezastaví, není důvod, protože výstavba je pomalá. Je naivní si myslet, že si vysedím lepší cenu nemovitosti. Od roku 2015 ceny nemovitostí vyrostly o 60 procent. Problém je, že neklesající poptávka po investičních bytech jen zvyšuje nedostupnost vlastnického bydlení. 
Stát, obce i banky by se měly zaměřit na podporu nájemního bydlení a zároveň hledat cesty, jak alespoň minimálně zvýšit dostupnost vlastnického bydlení například podporou mezigeneračních hypoték, které zásadně nezvýší poptávku investorů, ale umožní získat byt lidem, kteří dnes nemají dostatek vlastních prostředků. 

Reklama

Miroslav Singer, český ekonom, Generali CEE Holding

Exguvernér Singer: České rodiny oproti anglosaským inflace poškozuje víc

My jsme součástí skupiny zemí, kde rodiny mají významná finanční aktiva v bankách. Tudíž je inflace poškozuje víc. Zatímco v anglosaském světě má rodina především na krku úvěry, proto jim současná situace pomáhá. Nemohou se krizí prošetřit, potřebují neztratit práci a vydělávat. Jinak tu hypotéku nesplatí, vysvětluje v rozhovoru pro newstream.cz hlavní ekonom skupiny Generali CEE Holding a bývalý guvernér České národní banky Miroslav Singer, proč je ve střední Evropě vyšší averze k inflaci.

Přečíst článek

Klub poražených

Jaký dopad měla pandemie na ekonomickou kondici Čechů a v čem zásadním se projevila v České spořitelně?

U nás se dokola mluví o vítězích a poražených pandemie. Pravda je, že e-shopy tu sice vyrostly a vygenerovaly nové miliardáře v počtu jednotek, přesto, žádné vítěze tu nevidím. Státy se rozhodovaly, jestli podrží ekonomiku nebo lidi. České řešení bylo z mého pohledu jedno z nejhorších, protože my jsme bohužel obětovali obojí. 

Měli jsme nejvyšší smrtnost a naše ekonomika roste nejpomaleji. Současně státní dluh, který jsme vyrobili, je astronomický a pravděpodobně jej budou splácet ještě naši vnuci. Přesto u některých věcí se pandemie projevila jako akcelerátor odsouvaných nápadů. Jako mnoho dalších firem i Českou spořitelnu donutila urychlit digitalizaci. My jsme vždycky mluvili o tom, že podporujeme home office a je pro nás důležitý online, ale v reálu to tak úplně nebylo. Ještě v roce 2016 patřilo internetové bankovnictví v ČS pod kategorii „Alternativní distribuční kanály“. To asi mluví samo za sebe. 

V čem konkrétním se pozitivní dopad projevil?

Dnes jsme schopní obsloužit klienta stoprocentně online a bez papírů. Zároveň nás pandemie donutila změnit strategii pobočkové sítě. Nadále budeme mít největší počet poboček na trhu, ale jejich role bude primárně poradenská. Chceme tak změnit pohled na celou spořitelnu. 

Lubor Žalman

Peníze jsou jen žetony, říká bývalý bankéř Lubor Žalman

Větší banky mají větší možnosti, a proto toho mohou pro své klienty více udělat. Ne vždy to tak platí, říká spolumajitel Encor Wealth Management Lubor Žalman. Někdejší bankéř za svůj život několikrát počítal, jakou minimální velikost má mít banka, aby byla alespoň na nule. Teď se zamýšlí nad tím, zda pandemie změní chování investorů.

Přečíst článek

V dobrém i zlém

Co tím sledujete?

Chceme komukoliv umožnit poradenský servis, k němuž měli dříve přístup jen velmi bonitní klienti, podívat se na své osobní a rodinné finance komplexně a v delším časovém horizontu: Jak jsem zajištěný na stáří? Jak budu platit za vzdělávání svých dětí a jak budou bydlet? Mám dostatečnou rezervu? Zhodnocují se mé úspory? Tento druh poradenství jsme se rozhodli rozšířit i na menší klienty a přinést jej i do regionů. 

Jakkoliv to bude znít nadneseně, tak smyslem je posílit hospodaření individuálních i firemních klientů a stát za nimi v dobrém i zlém. Věřím, že to je nejlepší způsob, jak si budovat loajální klientelu a zároveň posílit střední třídu, která je páteří společnosti.

A zabírá to? Ještě před pár lety jste i přes nejhustší pobočkovou síť rozhodně nebyli právě nejoblíbenější bankou na trhu, odcházeli od vás klienti…

To máte pravdu. Zrcadlo nám nastavili noví hráči, kteří na trh přišli kolem roku 2012, 2013. Většina z nich svůj byznys postavila na bezpoplatkovém bankovnictví. Ale jak víme, nic není zadarmo. Takže se časem ukázalo, že tyto modely nejsou udržitelné. Konsolidace na trhu, které jsme dnes svědkem, je toho důkazem. Na druhou stranu díky nim došlo ke zkultivování celého odvětví. Asi stejně, jako když vstoupili nízkonákladoví dopravci do leteckého průmyslu. 

Ceny za letenky klesly a stejně tak i kvalita služeb, cestování letadlem je dnes spíš za trest…. 

Jsem přesvědčená, že našemu odvětví to prospělo. I my jsme měli absurdní poplatky a v portfoliu jsme měli víc klientů, kteří nás nedoporučovali, než těch, kteří s námi byli spokojeni. Změnit vnímání tak velké banky trvá roky, ale dnes už výsledky vidíme. Poslední čtyři roky v řadě více klientů přichází, než odchází. 

Mojmír Hampl

Uhlíková neutralita je větší problém než covid, říká nový člen rozpočtové rady Hampl

Bývalý viceguvernér České národní banky Mojmír Hampl se v lednu stane členem Národní rozpočtové rady. Sněmovna v tajných volbách jeho nominaci schválila hlasy 173 ze 192 poslanců. Jak Hampl vnímá současný schodek vlády? A jak se staví k podpůrným covidovým programům? Na to Hampl serveru newstream.cz odpovídal letos v létě. Rozhovor se uskutečnil před Hamplovou přednáškou pro desítky mladých lidí na akci, kterou pořádal konzervativní Občanský institut.

Přečíst článek

Konkurence nás donutila opustit komfortní zónu

Co zásadního, kromě eliminace absurdních poplatků, bylo pro zlepšení vnímání brandu nutné změnit?

Museli jsme začít brát ohled na názory a přání klientů. Což jsme do té doby samozřejmě říkali, ale myslím, že jsme to úplně nedělali. Do příchodu nových hráčů jsme byli v natolik komfortní situaci, že to nebylo potřeba. Určitě si nemyslím, že nejlepší banka je ta nejlevnější, ale musíte vědět, za co si připlácíte. 

Vsadili jsme na poradenství pro každého, redesignovali produkty a služby a zaměřili se na hodnocení kvality zákaznické zkušenosti při každé interakci klienta se spořitelnou. Nejaktuálnější inovací je start online poradenství přes video. 

Video poradenství jste zavedli mezi prvními. Jak složité bylo pro něj ČNB nadchnout a uvést jej do praxe? A kolik klientů jej v současnosti využívá?

Online poradenství přes video má svá úskalí, musíte mít dobře vymyšlené, jak klienta identifikovat, jak zajistit bezpečné prostředí, předpokladem je, že klient má bankovní identitu. Protože jsme skutečně byli první, kdo to na českém trhu rozjel. Museli jsme více než půl roku intenzivně jednat s regulátorem, například kvůli povinnosti nahrávání a uchovávání poradenských rozhovorů. 

Na jaře jsme realizovali pilotní provoz video poradenství a na podzim do něj chceme zapojit více než 1500 bankéřů. Směřujeme k tomu, abychom z 1,2 milionů poradenských schůzek, které každoročně na pobočkách máme, byla na konci příštího roku pětina přes video.

>>>>>>Rozhovory s dalšími bankéři čtěte zde<<<<<<

Kolik z vašich klientů už má bankovní identitu?

Pro více než dva miliony klientů je Česká spořitelna primární bankou. Z toho 1,7 klientů využívá digitální bankovnictví pravidelně a přes milion má bankovní identitu. 

Poradci pro všechny životní situace

Stále ale máte velký počet klientů v seniorském věku, kteří nejsou digitální nebo nechtějí bankovní identitu. Třeba proto, že tím přistupujete ke zřízení datové schránky. 

Zřízení bank ID není v žádném případě podmíněno zřízením datové schránky. A bankovní identita také rozhodně není povinná a klienti ji mohou odmítnout. Samozřejmě máme vyšší zastoupení starších klientů, ale předsudek o digitálně negramotných seniorech dávno neplatí. 

Dvě třetiny klientů ve věkové skupině 65+ elektronické bankovnictví standardně využívají. Překvapivě ale máme také velký ohlas v nejmladší věkové skupině. Podle našich údajů 40 procent z mladých lidí do 18 let si svůj první účet otevírá právě u nás. Pro ty je bankovní identita naprostá samozřejmost. 

ESG, ilustrační foto

Česká spořitelna přichází s ESG fondy pro drobné investory

Česká spořitelna představila novou produktovou řadu podílových fondů ESG Mix, v jejichž portfoliích jsou dluhopisy a akcie vydávané firmami, které splňují standardy odpovědného a udržitelného podnikání.

Přečíst článek

Jaké procento klientů bankovní identitu odmítlo?

Bankovní identitu má automaticky každý, kdo má George. Já sama jsem se ale nesetkala s tím, že by ji někdo odmítl. Otázka je, kolik lidí ji skutečně využívá. Víme, že z našich primárních klientů je to 200 tisíc. Hodně lidí ji začalo aktivně používat při sčítání lidu nebo teď pro přihlášení do Tečky. 

Lobbujete také za rozšíření zákona o bankách. Jak jste pokročili? 

Existuje spousta služeb, které coby regulovaná finanční instituce poskytovat nemůžeme, ačkoliv by se to nabízelo. Obrovské téma je třeba poradenství ohledně nástupnictví firem nebo svěřenských fondů, které klienti poptávají. Přitom toto poradenství nabízí spousta konzultantů, ale banky nemohou. O tom aktuálně vyjednáváme.

Tuzemský bankovní trh v posledních letech prochází kontinuální konsolidací. Také Česká spořitelna na začátku letošního roku 2021 koupila českou pobočku malé rakouské regionální banky Waldviertler Sparkasse. Jsou v plánu nějaké další akvizice?

Akviziční apetit máme, je to pro nás zajímavá možnost růstu, rozhodně se díváme po příležitostech na trhu.       

Daniela Pešková (1974)

Členka představenstva České spořitelny zodpovědná za retailové bankovnictví. Kariéru zahájila v roce 1997 v české pobočce banky GE, pro kterou pracovala také ve Velké Británii a v Maďarsku. V letech 2004 až 2007 působila ve slovenské centrále Tatrabanky. Aktivně se zabývá také mentoringem a podporou zastoupení žen ve vedoucích pozicích. 

Prodej oblečení z druhé ruky. Ilustrační foto.

Luxusní móda z druhé ruky je hit. Americký sekáč si jde pro miliardu na burzu

Zájem o oblečení z druhé ruky stoupl navzdory pandemii. Newyorská Rent the Runway nabízející oblečení luxusních značek vstupuje příští týden na burzu, kde si v rámci IPO jde pro 1,3 miliardy dolarů.

Přečíst článek

Veganská alternativa burger.

Analýza: Veganství je megatrend. Investice jsou zatím na začátku

Etické a udržitelné jídlo je považováno za megatrend, tedy něco, co v dalších letech přinese změnu a vyrobí miliardový byznys. Investiční příležitosti teprve vznikají.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Doporučujeme