Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Luxusní móda z druhé ruky je hit. Americký sekáč si jde pro miliardu na burzu

Prodej oblečení z druhé ruky. Ilustrační foto.
iStock
Petra Jansová

Zájem o oblečení z druhé ruky stoupl navzdory pandemii. Newyorská Rent the Runway nabízející oblečení luxusních značek vstupuje příští týden na burzu, kde si v rámci IPO jde pro 1,3 miliardy dolarů.

Reklama

Newyorská společnost založená v roce 2009 chce v rámci IPO upsat 15 milionů akcií v cenovém pásmu 18 až 21 dolarů za kus, čímž by získala až 315 milionů dolarů. Akcie by se na americké burze Nasdaq měly začít obchodovat příští středu, píše server Wall Street Journal.

Ještě na začátku roku 2019 byla firma hodnocena na jednu miliardu dolarů. Vlivem pandemie se její tržní hodnota snížila na asi 770 milionů dolarů. Na vině byl úbytek zákazníků, kteří kvůli šíření epidemie covidu více zůstávali doma na nařízených homme office a výpůjčky nebo koupě společenského oblečení z druhé ruky tak nebylo na pořadu dne. Následkem toho tržby podniku v roce 2020 klesly o téměř 40 procent na 158 milionů dolarů. 

Elon Musk

Musk má nakročeno stát se dolarovým bilionářem

Americký podnikatel Elon Musk by se jako první na světě mohl stát dolarovým bilionářem.

Přečíst článek

Během letošního roku již ale firma zaznamenala obrat k lepšímu. Díky vyšší proočkovanosti se lidé postupně začali znovu vracet do kanceláří a navštěvovat společenské akce, tudíž vzrostla i potřeba se na tyto příležitosti vhodně obléct a tak počet předplatitelů služby poskytované firmou Rent the Runway vzrostl. Aktuálně jich má firma přes 110 tisíc. 

Společnost Rent the Runway založili v roce 2008 Jenn Hyman a Jenny Fleiss jako službu, která nabízela ženám pronájem či koupi značkového oblečení z druhé ruky pro speciální příležitost. Posléze se nabídka rozšířila i směrem ke casual oděvům a značkám. Za měsíční paušál si tak zákaznice mohou vypůjčit určité množství oblečení pro různé příležitosti.

Je to levnější a zelenější

Pandemie přinesla hodně zásadních změn do mnoha sektorů. Kromě markantního nárustu e-shopů, které třeba v Česku jsou tahouny maloobchodních tržeb, se covidové uzavírky podepsaly i na zvýšení tržeb v oblasti prodeje oblečení z druhé ruky. Podle serveru švýcarské společnosti Business Model Innovation Lab by tento segment měl do roku 2029 co do objemu tržeb dosáhnout 80 miliard dolarů, tedy dvojnásobku toho, co generuje segment tzv. fast fashion. 

Hra o oliheň (v originále Squid Game)
video

Hra na oliheň vydělá Netflixu 891 milionů dolarů. To je čtyřicetkrát víc, než stála

Drsný jihokorejský seriál Hra na oliheň (v originále Squid Game), který se stal podzimním hitem Netflixu včetně Česka, se nejpopulárnější streamovací službě vyplatí. Podle interních dokumentů firmy, na které se odvolává server Bloomberg, by měl seriál o hře na přežití vygenerovat hodnotu 891 milionů dolarů (asi 19,5 miliardy korun). Výroba seriálu stála 21,4 milionu dolarů, tedy asi čtyřicetkrát méně. Netflix uniklé neoficiální informace nekomentoval.

Přečíst článek

Zatímco ještě před lety se obchodování z druhé roky týkalo hlavně bleších trhů a bazarů, nyní se použité zboží, a to nejenom oblečení, ale třeba i nábytek (second hand prodeje využívá napříkald i nabytkářský řetězec Ikea), prodává hlavně na internetu. Oblíbené je zejména u mladší generace, která fandí recyklaci a obecně cirkulární ekonomice a oceňuje, že je takové zboží levnější a „zelenější”.

A v second handech lze pořídit i produkty luxusních značek. Například obchodní domy Burberry nebo Gucci se kvůli odprodeji svých modelů spojily se zásilkovou službou RealReal. 

Ani v Paříži se za obnošenou módu nestydí

Novostavby, ilustrační foto

Hypotéky s delší fixací jsou paradoxně nejlevnější

Úrokové sazby nadále rostou, ale zájem o hypoteční úvěry zatím nepolevuje.

Přečíst článek

„Proto abychom lépe porozuměli tomu, jak lze ve firmách lépe zavést taktiku prodeje použitého zboží, stačí se podívat do Francie, kolébky haute couture, kde toto odvětví zaznamelo razantní nárůst,“ konstatoval James Reinhart, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti thredUp, která je jedním z tahounů v odvětví.

Ve Francii je totiž běžné, že hypermarkety jako Auchan, které paří mez největší potravinové řetězce v zemi, ve svých pobočkách běžně prodávají oblečení z druhé ruky. 

Vliv pandemie

S vypuknutím pandemie se objevovaly názory, že spotřebitelé se kvůli hygieně odvrátí od nákupu zboží z druhé ruky. Statistky ale ukázaly pravý opak. Například on-line platforma Vinted se v čase pandemie rozrostla. Aktuálně ji využívá více než 12 milionů zákazníků, přičemž nejvýraznější nárůst uživatelů platforma zaznamenala od března do května roku 2020.

Čím to je? Vlivem lockdownů měli lidé mnohem víc času na úklid svých šatníků. Nejnovější studie rovněž předpovídají, že prodej módy z druhé ruky přes internet vzroste v tomto roce o více než 69 procent ve srovnání s rokem 2019.

CryptoPunk v Lobkowiczkém paláci

NFT jako nové rolexky? Kryptopeněženka může přinést lepší zaměstnání

V Lobkowiczkém paláci se sešli odborníci na krypto, umění i investice. Již za pár let podle nich bude větší část populace žít v plně digitálních prostředích, v nichž je budou reprezentovat nejrůznější atributy. Již nyní si lze v podobě takzvaných NFT neboli nezaměnitelných tokenů pořídit například tenisky nebo luxusní nemovitost. A také umění. A lidé za to vše již nyní platí stovky milionů dolarů.

Přečíst článek

Jiří Písařík z Bohemia Energy

Arsen Lazarevič: Chamtivost zakladatele zabila Bohemia Energy

Co stálo za krachem „Bohemky“? Maximalizace zisku za každou cenu bez jakékoliv snahy vytvářet udržitelný a dlouhodobý byznys model. 

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme