Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

S chlebem je to mnohem jednodušší. Aneb jak Japonsko přestalo milovat rýži

Japonská kuchyně bez rýže? Ještě nedávno nepředstavitelná věc se stává skutečností. Tradiční stálice jídelníčku Japonců prohrává boj s pohodlnějšími a levnějšími alternativami potravin a příloh. A spotřeba rýže klesla v Japonsku na historické minimum.
profimedia.cz
Dušan Kütner
duk

Japonská kuchyně bez rýže? Ještě nedávno nepředstavitelná věc se stává skutečností. Tradiční stálice jídelníčku Japonců prohrává boj s pohodlnějšími a levnějšími alternativami potravin a příloh. A spotřeba rýže tak klesla v Japonsku na historické minimum, uvedl deník The Guardian.

Reklama

Nadšení, se kterým japonští pracující zahánějí hlad tradičními pokrmy jako guydon (na snímku), překrývá znepokojivý trend jeho základní složky: Japonci jedí méně rýže než kdykoli v historii.

Na dovolené se diety nedrží

Na dovolené se diety nedrží. A nebuďte jako Američani, věřte šéfkuchaři, radí Pavel Maurer

Léto je tu a s ním i čas dovolených a poznávání nových míst, kultur i gastronomických specialit. Doby, kdy si Češi na cestu k moři přibalili paštiky a konzervy, jsou naštěstí dávno pryč. A v čase silné koruny se v řadě destinací můžeme i poměrně "levně" najíst. Gastronovinář a gurmet Pavel Maurer se pro Newstream podělil o své tipy, jak si z takové gastrotour neodvézt i nějakou tu potíž.

Přečíst článek

Roční spotřeba rýže v Japonsku vyvrcholila v roce 1962, kdy každý obyvatel země vycházejícího slunce snědl v průměru 118 kilogramů rýže ročně, tedy něco málo přes pět průměrně velkých misek denně, vyplývá z údajů japonského ministerstva zemědělství. Do roku 2020 se spotřeba na hlavu snížila o více než polovinu na necelých 51 kilogramů. A v roce 2011 japonské domácnosti poprvé utratily více za chléb než za rýži, uvedl The Guardian.

Pohodlí vítězí nad tradicí

Vzestup single domácností a tlak práce a rodinného života znamená, že stále více Japonců upřednostňuje pohodlí před věrností gohanu, jak zní japonské slovo pro vařenou rýži, které se také používá v obecnějším smyslu k označení jakéhokoli jídla. Dnes je tak typickou japonskou snídaní spíše toast a vařená vejce než tradiční základní rýže, grilované ryby, miso polévka a okurky.

V čele žebříčku nejlepších restaurací na světě The World's 50 Best Restaurants je poprvé podnik z Latinské Ameriky. Píše to deník El País. První místo v letošním hodnocení získala restaurace Central v peruánské metropoli Limě.

Skončila nadvláda Kodaně, nejlepší restauraci na světě má poprvé peruánská Lima

V čele žebříčku nejlepších restaurací na světě The World's 50 Best Restaurants je poprvé podnik z Latinské Ameriky. Píše to deník El País. První místo v letošním hodnocení získala restaurace Central v peruánské metropoli Limě. Nejlepším podnikem v Evropě je podle hodnocení barcelonská restaurace Disfrutar. Česká republika ve výběru nejlepších 50 gastronomických podniků na světě letos chybí.

Přečíst článek

Podle nedávného průzkumu distributora rýže Makino uvedlo 84,8 procenta respondentů, že jí rýži každý den, ale 68,1 procenta řeklo, že ji konzumuje pouze jednou denně. Jen 16,7 procenta respondentů rýži preferuje u všech tří hlavních jídel.

„Je mnohem snazší mít k jídlu chleba, zvláště ráno,“ říká Nanami Močida, učitelka poblíž Tokia a matka dospívající dcery. „Příprava snídaně v japonském stylu zabere více času,“ dodává. „Nejprve musíte rýži propláchnout, pak může trvat 30 minut až hodinu vaření – dokonce i s rýžovarem," popisuje.

V Ósace přežilo jen deset procent obchodů s rýží

Čtvrť Fukušima v Ósace byla kdysi domovem asi 50 obchodů s rýží. Nyní jich zbývá jen pět, včetně 100 let starého podniku Šigeru a Terujo Okumurových, kteří se zásobují rýži z celé země, spolu s domácími sladkostmi dango, rýžovou moukou a přísadami do jídel na bázi rýže.

Útesy na Madeiře

REPORTÁŽ: Nejlepší gurmánské speciality Madeiry, které stojí za ochutnání

Každý, kdo se cítí být gurmánem, by měl alespoň jednou v životě zavítat na Madeiru. Místo, kde se potká nejen s výbornými místními víny a destiláty, ale i božskými zákusky a mořskými specialitami. Snad každá restaurace na tomto malém ostrůvku v Atlantiku umí připravit delikatesy, které stojí za ochutnání. A vedle labužnických pokrmů tu navíc na každém rohu naleznete i neuvěřitelné „kochací“ speciality pro oči. Tahle kombinace chutí a přírodních krás rozhodně stojí za navštívení, jak představuje další část naší reportáže z Madeiry, kam se leteckými speciály dostanete pravidelně z Prahy a nově s cestovní kanceláří Čedok i přímo z Brna.

Přečíst článek

V dnešní době je tolik možností, že lidé už automaticky nemyslí na rýži, když plánují jídlo,“ říká Šigeru, majitel obchodu třetí generace. „I mezi lidmi, kteří rádi vaří, je tendence považovat rýži za trochu ortodoxní – koneckonců existuje jen jeden způsob vaření. A přesto můžete s gohanu uvařit tolik lahodných jídel,“ míní.

Roli hraje i vyšší cena rýže

„Mladší lidé mají větší zájem jíst různá jídla, nejen tradiční japonskou rýži, polévku miso a přílohy, jejichž vaření trvá déle než toasty a vejce nebo mísa nudlí,“ říká Sakamoto, autor knihy Food Sake Tokio. „Kvalita chleba a rostoucí počet pekáren usnadňují výběr chleba před rýží. A ta není levná, takže dát si chleba nebo nudle je pro spoustu lidí dostupnější,“ míní.

Vzhledem k tomu, že domácí spotřeba klesá, producenti hledají odbyt v zámoří ve snaze využít explozi celosvětového zájmu o japonskou kuchyni. Japonský vývoz rýže vzrostl ze 4515 tun v roce 2014 na 22 833 tun v roce 2021 – což je pětinásobný nárůst za sedm let, přičemž třetina směřuje do Hongkongu. Přesto vývoz stále tvoří méně než 0,5 procenta japonské produkce rýže.

První model walkmanu představila společnost Sony 1. července 1979.

FOTOGALERIE: Walkman slaví 44 let. V dětství dnešních padesátníků jej chtěl každý

Měl postavení legendy, byl dnešními slovy řečeno „cool“, toužil po něm v osmdesátých letech snad každý. Řeč je o walkmanu, který 1. července slaví 44 let. Tolik uplynulo od chvíle, kdy jej v roce 1979 v Tokiu veřejnosti představil skateboardista se sluchátky na uších, aby dokázal, jak praktický vynález to je a jaké prudké pohyby vydrží.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Sushi

Čechům zavírají pivnice, Japoncům zase milované sushi bary. Efekt zdražování je nemilosrdný

Přečíst článek
Saké: vynikající a gastronomicky unikátní nápoj

Pavel Maurer: Saké je vynikající a gastronomicky unikátní nápoj, který má svá pravidla

Přečíst článek
V Karlíně se otevřela nová restaurace.

Rychlokvaška, cukety i řebříček. V Karlíně je nový podnik, láká na českou tradici

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme