Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

FOTOGALERIE: Walkman slaví 44 let. V dětství dnešních padesátníků jej chtěl každý

První model walkmanu představila společnost Sony 1. července 1979.
profimedia.cz
Dušan Kütner
duk

Měl postavení legendy, byl dnešními slovy řečeno „cool“, toužil po něm v osmdesátých letech snad každý. Řeč je o walkmanu, který 1. července slaví 44 let. Tolik uplynulo od chvíle, kdy jej v roce 1979 v Tokiu veřejnosti představil skateboardista se sluchátky na uších, aby dokázal, jak praktický vynález to je a jaké prudké pohyby vydrží.

Reklama

Sony byla první firmou, která kazetový přenosný přehrávač vyvinula a uvedla na trh. O průlomovosti vynálezu svědčí to, že z původního názvu modelu Walkman se stalo všeobecné označení pro všechny kazetové přehrávače všech dalších firem.

Jak vypadaly první modely walkmanů Sony? Podívejte se do fotogalerie:

Prodej prvních walkmanů Sony s označením TPS-L2 začal 1. července 1979 (ve Spojených státech až o téměř rok později) a jeho cena tehdy činila v přepočtu 150 dolarů (podle aktuálního kurzu asi 3300 korun). A firmu samotnou překvapil zájem – očekávala prodeje kolem pěti tisíc kusů měsíčně, ale prodávalo se jich třikrát tolik. 

Přispěl k trendu aerobiku a dalších

„Na rozdíl od lidí uvnitř i vně společnosti Sony, kteří tvrdili, že ´bez funkce nahrávání se to neprodá´, (walkman) dosáhl obrovského úspěchu a přispěl k vytvoření nových trendů životního stylu populárních po celém světě,“ píše Sony o historii modelu TPS-L2 na svých stránkách. K dotyčným trendům patřil i tehdejší boom aerobiku, u něhož se právě hudba z walkmanu dala výborně poslouchat.

Češi loni nakoupili hudbu za 1,6 miliardy korun. Většinou za streamování

Češi loni nakoupili hudbu za 1,6 miliardy korun. Většinou za streamování, stoupl zájem o vinyly

Celkové příjmy hudebního průmyslu loni v Česku vzrostly meziročně o 13,7 procenta na 1,637 miliardy korun. Víc než polovinu z nich tvořily stejně jako předloni příjmy za digitální služby. Příjmy ze streamingu stouply o pětinu na 948 milionů korun, oznámila Česká národní skupina Mezinárodní federace hudebního průmyslu (ČNS IFPI).

Přečíst článek

A i walkmany postupně nabývaly technických zdatností – v osmdesátých letech postupně přibyla redukce šumu Dolby i možnost zpětného přetáčení, rádio, možnost dálkového ovládání či solární baterie. A samozřejmě časem i možnost nahrávání. V roce 1983 Sony pokročilo v oblíbeném japonském trendu miniaturizace a poslalo na trh walkman WM-20, který byl jen o málo větší než samotná magnetofonová kazeta.

Walkmany byly pohřbeny cédéčky a empétrojkami

Sláva walkmanů ale netrvala zase tak dlouho, pouze 31 let. Sony jich podle odhadu vyrobilo asi 200 milionů kusů, než v roce 2010 výrobu – stejně jako postupně všichni další výrobci – zastavilo. Nicméně samotná značka a další producenti v tradici pokračovali, ovšem na digitální mp3 bázi, která s diskmany a „cédéčky“ walkmany společně s magnetofonovými kazetami pohřbily – na rozdíl od LP desek zdá se nenávratně.

Jeden z prvních inzerátů vydavatelství Columbia Records propagující nový vynález, nahrávky na dlouhohrající vinylové LP desce z roku 1948.

Vinylová LP deska slaví 75 let. Před lety přežila klinickou smrt, slaví návrat ve velkém stylu

21. června 1948 svolalo vydavatelství Columbia do newyorského hotelu Waldorf Astoria tiskovou konferenci. Na ní šéf firmy Edward Wallerstein představil novou technologii nahrávání zvuku na dlouhohrající (long play neboli LP) desku z vinylu. Firma rovnou představila katalog se 135 nahrávkami vylisovanými v desítkách tisíc kusů a směle prohlásila, že je schopna je ihned prodat. Stalo se - a vinylová “elpíčka” se prodávají dodnes.

Přečíst článek

Samotná magnetofonová kazeta je o deset let starší a přišel s ní nizozemský koncern Philips. Ale deset let trvalo, než bylo možné kazety poslouchat i jinde než doma či v autě, tedy za chůze na ulici či kdekoliv.

Za otce walkmanu je považován Akio Morita, spoluzakladatel a od roku 1971 prezident Sony. Morita patřil mezi nejúspěšnější marketinkové „mozky" firmy Sony a svým novátorským zaměřením se lvím podílem zasloužil o jejím zakotvení na celosvětovém trhu. Mimo jiné také stál za přenosnou barevnou devítipalcovou televizí Sony, kterou firma představila v roce 1967. Morita zemřel 3. října 1999 v Tokiu ve věku 78 let.

Kapele The Batles letos vyjde nový hit. Díky umělé inteligenci v něm zazpívá i John Lennon

Letos vyjde nový hit od The Beatles. Díky umělé inteligenci i se zpěvem Johna Lennona

Umělá inteligence má další zářez v hudebním průmyslu. Tentokrát díky ní ožije hlas Johna Lennona v nikdy nevydané a nedokončené skladbě The Beatles. Pravděpodobně půjde o píseň napsanou Johnem Lennonem v roce 1978.

Přečíst článek

Party u příležitosti čtvrtého výročí otevření rockového klubu Bunkr 17.listopadu 1995. Na snímku je český prezident Václav Havel (vpravo) Martin Mejstřík (stojící s cigaretou) a bývalý poslanec a hudebník Michael Kocáb (v čele stolu).

Magical Mystery Tour po Praze aneb Kde se psala mnohdy divoká historie hudebního showbyznysu

Kde v Praze zazněl poprvé rokenrol, bigbít, metal, techno či punk? Který koncert v hlavním městě poprvé před listopadem i po něm rozehnala policie? Kde se nacházely kultovní kluby i hospody, které se nesmazatelně zapsaly do historie českého hudebního showbyznysu a někdy i do textů slavných hitů? A kde vznikala zásadní alba a komerčně více či méně úspěšná alba české rockové historie? Na to vše odpovídá obsáhlý průvodce Praha beatová od Radka Diestlera, vydaný nakladatelstvím Academia.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme