Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejný byznys: Bistro Golden Egg se rozhodlo uživit na vejcích. Nyní si užívá Velikonoce

Ondřej Stratil ve svém bistru Golden Egg
Michal Nosek/Newstream
Michal Nosek

S Velikonoci jsou od nepaměti spojená vajíčka a právě na pokrmy z vajec se specializuje pražské bistro Golden Egg. Sváteční menu sice nechystá, ale těší se zvýšenou návštěvnost.

Reklama

Bistro Golden Egg otevřelo v roce 2019 v parteru budovy Radost, dříve známé jako Dům odborových svazů, na pražském Žižkově. Založila jej dvojce nadšenců, Ondřej Chrastil a Jaroslav Navrátil, kteří se chtěli po letech v marketingu, prosadit v naprosto odlišném byznysu. Gastronomii. 

Přátelé si zvolili neotřelý koncept založený na domácích vajíčkách z volného chovu. V Praze se tak zrodilo bistro, které nabízí řadu specialit, v nichž hrají vejce nejpodstatnější roli. 

„Začátky byly zajímavé a příjemné. Lidé nás objevili díky silnému marketingu a jedinečnosti konceptu jídla, které chtěli ochutnat. Všechno jsme se učili za pochodu. Z gastra jsme totiž žádný dřívější základ s kamarádem neměli,” vzpomíná Chrastil. 

Reklama

Podnik se pomalu začínal etablovat na gastronomické mapě metropole a počet zákazníků rostl. Vzestup zájmu o vaječné pokrmy ale nedlouho po otevření zastavil covid.  

„Pamatuju si ten den naprosto přesně. Bylo to 13. března 2020. Tehdy nám nezbývalo nic jiného než uzamknout prostory a zmizet doma. Následně jsme měli půl roku zavřeno,“ uvádí podnikatel, který o pandemii hovoří, jako o největší ráně pro gastronomii. Navíc se zastavily i rozvozy. Podnik se před covidem sice rozjížděl, ale nebyl ještě v takové fázi, aby si mohl v temné době dovolit zaměstnance a dodavatele. To byla pro Golden Egg první velká sprcha.  

I covid přinesl něco dobrého 

Následné léto bistro znovu otevřelo. Vynucenou a téměř likvidační přestávku Ondřej považuje i za částečný přínos pro jeho krizové ekonomické myšlení: „Lockdown mě postupně naučil minimalizovat náklady, aniž bych slevil na kvalitě či zvýšil ceny. Díky tomu jsem krapet vděčný a pokorný k tomu, že jsem dramatickou dobu ustál.“ 

Na dovolené se diety nedrží

Na dovolené se diety nedrží. A nebuďte jako Američani, věřte šéfkuchaři, radí Pavel Maurer

Léto je tu a s ním i čas dovolených a poznávání nových míst, kultur i gastronomických specialit. Doby, kdy si Češi na cestu k moři přibalili paštiky a konzervy, jsou naštěstí dávno pryč. A v čase silné koruny se v řadě destinací můžeme i poměrně "levně" najíst. Gastronovinář a gurmet Pavel Maurer se pro Newstream podělil o své tipy, jak si z takové gastrotour neodvézt i nějakou tu potíž.

Přečíst článek

Ondra, který je původní profesí produkční velkých hudebních festivalů, jako jsou například České hrady, se této profesi, jejíž součástí byl i marketing, věnoval čtrnáct let a již cítil, že se nemůže dále posunout. Bylo to stále stejné. Souhrou náhod se dostal ke gastronomii. Z našetřených peněz chtěl vybudovat něco pro Prahu unikátního a v tu chvíli přišel kamarád se zajímavým nápadem. Tak se pustili do budování Golden Egg a společně ho otevřeli. Unikátní interiér navrhla architektka Michaela Horáková a její studio MH Architects.

Bistro od svého založení používá vejce z volných výběhů, která jsou výrazně chutnější než ta z klecových chovů. Za měsíc jich spotřebují zhruba čtyři tisíce. Když podnik začínal, tak byla situace úplně jiná. Golden Egg se krátce po svém otevření, ale vzpomínám, na úplný začátek, kdy se prodalo zhruba deset až patnáct sendvičů za den a z toho pět snědl personál. Dnes je podnik na 150 až 200 sendvičích denně a nabídku rozšířil o lívance, vejce Benedikt a letní speciály. 

Znovuzrození do jiné doby 

„Těsně po restartu, tedy novém, pocovidovém začátku na jaře 2022, jsme se s partnerem Jaroslavem Navrátilem rozešli a podnik zůstal jen v mé režii. Rozchod ale byl přátelský a občas se scházíme,“ hodnotí Ondra novou situaci, která mu ale podle vlastních slov vyhovuje více, než když se musel o rozhodování dělit s partnerem.  

Návrat na gastroscénu nebyl pro Žižkovský kurník, jak se podniku pro jeho nabídku a stylový design přezdívá, vůbec jednoduchý.  Ondřej k tomu poznamenává, že se jednu dobu dokonce bál toho, že bude muset bistro zavřít a o všechno, včetně peněz, které do udržení podniku v době pandemie investoval, přijde. Krizovou situaci popisuje s tím, že jednu dobu to bylo s Golden Egg skutečně na hraně a přemýšlel, že se na to vykašle. Ale manažer je znamením zarputilý beran, tak se kousnul a podnik nepustil. 

Na nejlepší kambalu nemusíte letět do Říma. Stačí dojet tramvají na Mírák

Zážitková gastronomie není performance, při níž jídlo hoří, levituje ve vzduchu a obsluha dělá přemety s tácem v ruce. Zážitek je v užití lokálních surovin, jemnosti a vytříbenosti kuchaře a dobrém sommelierovi. A přesně to najdete v pražské restauraci Aromi, která podle gurmeta Petra Maurera „i ze všedního večera udělá nezapomenutelný zážitek“.

Přečíst článek

Na rozdíl od mnoha podniků, které nepřežily, tak zůstal Golden Egg věrný svému jménu (v překladu Zlaté vejce - pozn. red.) a těžkou krizi překonal. V první vlně, kdy bylo zavřeno, Ondra řešil situaci finančním dotováním ze svých úspor. Jinak by podnik zkrachoval. Postupem času se ale začal znovu pozitivně vyvíjet. Pokryly se náklady a začal generovat zisk. O jeho výši však nechce z interních důvodů hovořit, ale dodává, že Golden Egg je aktuálně stabilizovaný.  

Podnik před klinickou smrtí opravdu zachránila nejen přízeň lokálních zákazníků, ale  hlavně návrat turistů, kteří tvoří až 75 procent návštěvníků. K jejich přilákání posloužil Instagram, který majitel bistra aktivně využívá k propagaci a marketingu. Mnohdy již funguje i přirozená šuškanda, kdy spokojený host pošle informaci o podniku dál. Přesdílí svůj zážitek na sociální síti.  

Ostrý start začal loňské jaro, ale stále trvá jeden z problémů, které gastronomii trápí celkově. Chybí zodpovědný a seriózní personál. Ten svůj si ale Ondřej chválí. Dvaačtyřicetiletý podnikatel se firmě věnuje plnočasově a říká, že šéf musí být hlavní součástí provozu. I recepty si vytváří sám či s přáteli.

Navíc má dva nové plány. Koncem září spustí rekonstrukci interiéru, kterou si provozovna podle jeho mínění již žádá. A větším projektem je otevření další pobočky. Aktuálně tak hledá volný prostor v centru Prahy. Nebrání se ani franšízovému modelu, kdy by chtěl někdo otevřít jeho koncept v dalším městě. Zdůvodňuje to tím, že se provozu daří. Brzdou je ale stále inflace a výrazné zvýšení cen energií. V tomto případě jej drží v zisku cizinci, které mírné zdražení vaječných specialit neodradilo. 

Budva v Černé Hoře je oblíbenou přímořskou destinací.

Reportáž z Černé Hory: Je tam výrazně levněji než v Chorvatsku, mají skvělý olivový olej a pršut

Statisíce Čechů každoročně vyráží na prázdniny do Chorvatska. Černá Hora, rovněž svazová republika bývalé Jugoslávie, ale nabízí podobně komfortní, zajímavou a zároveň levnější dovolenou. Navíc se tam dá pohodlně doletět jen za hodinu a půl. Z Prahy i Brna.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Takhle se vaří v jídelně v Dlouhé ulici

Kam na oběd levnější než v jídelně poslanců? Na tácek do Dlouhé ulice

Přečíst článek
Polévka za 48 korun, hlavní jídlo za 160. Kde? V Kozí ulici.

Bufet v Kozí ulici: Na dršťkovku za 48 korun tam chodí cizinci i manažeři

Přečíst článek

Když se novinářka rozhodne otevřít bistro: Host na prvním místě

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme