Obyčejný byznys: Bistro Golden Egg, přezdívané Žižkovský kurník, se rozhodlo uživit na vejcích. A jde jim to

Restaurace na rohu ulice, opravna, kadeřnictví. V Česku je řada zajímavých podniků a provozů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Budeme je představovat na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys.
Bistro Golden Egg otevřelo v roce 2019 v parteru budovy Radost, dříve známé jako Dům odborových svazů, na pražském Žižkově. Založila jej dvojce nadšenců, Ondřej Chrastil a Jaroslav Navrátil, kteří se chtěli po letech v marketingu, prosadit v naprosto odlišném byznysu. Gastronomii.
Přátelé si zvolili neotřelý koncept založený na domácích vajíčkách z volného chovu. V Praze se tak zrodilo bistro, které nabízí řadu specialit, v nichž hrají vejce nejpodstatnější roli.
„Začátky byly zajímavé a příjemné. Lidé nás objevili díky silnému marketingu a jedinečnosti konceptu jídla, které chtěli ochutnat. Všechno jsme se učili za pochodu. Z gastra jsme totiž žádný dřívější základ s kamarádem neměli,” vzpomíná Chrastil.
Podnik se pomalu začínal etablovat na gastronomické mapě metropole a počet zákazníků rostl. Vzestup zájmu o vaječné pokrmy ale nedlouho po otevření zastavil covid.
„Pamatuju si ten den naprosto přesně. Bylo to 13. března 2020. Tehdy nám nezbývalo nic jiného než uzamknout prostory a zmizet doma. Následně jsme měli půl roku zavřeno,“ uvádí podnikatel, který o pandemii hovoří, jako o největší ráně pro gastronomii. Navíc se zastavily i rozvozy. Podnik se před covidem sice rozjížděl, ale nebyl ještě v takové fázi, aby si mohl v temné době dovolit zaměstnance a dodavatele. To byla pro Golden Egg první velká sprcha.
I covid přinesl něco dobrého
Následné léto bistro znovu otevřelo. Vynucenou a téměř likvidační přestávku Ondřej považuje i za částečný přínos pro jeho krizové ekonomické myšlení: „Lockdown mě postupně naučil minimalizovat náklady, aniž bych slevil na kvalitě či zvýšil ceny. Díky tomu jsem krapet vděčný a pokorný k tomu, že jsem dramatickou dobu ustál.“
Léto je tu a s ním i čas dovolených a poznávání nových míst, kultur i gastronomických specialit. Doby, kdy si Češi na cestu k moři přibalili paštiky a konzervy, jsou naštěstí dávno pryč. A v čase silné koruny se v řadě destinací můžeme i poměrně "levně" najíst. Gastronovinář a gurmet Pavel Maurer se pro Newstream podělil o své tipy, jak si z takové gastrotour neodvézt i nějakou tu potíž.
Na dovolené se diety nedrží. A nebuďte jako Američani, věřte šéfkuchaři, radí Pavel Maurer
Enjoy
Ondra, který je původní profesí produkční velkých hudebních festivalů, jako jsou například České hrady, se této profesi, jejíž součástí byl i marketing, věnoval čtrnáct let a již cítil, že se nemůže dále posunout. Bylo to stále stejné. Souhrou náhod se dostal ke gastronomii. Z našetřených peněz chtěl vybudovat něco pro Prahu unikátního a v tu chvíli přišel kamarád se zajímavým nápadem. Tak se pustili do budování Golden Egg a společně ho otevřeli. Unikátní interiér navrhla architektka Michaela Horáková a její studio MH Architects.
Bistro od svého založení používá vejce z volných výběhů, která jsou výrazně chutnější než ta z klecových chovů. Za měsíc jich spotřebují zhruba čtyři tisíce. Když podnik začínal, tak byla situace úplně jiná. Golden Egg se krátce po svém otevření, ale vzpomínám, na úplný začátek, kdy se prodalo zhruba deset až patnáct sendvičů za den a z toho pět snědl personál. Dnes je podnik na 150 až 200 sendvičích denně a nabídku rozšířil o lívance, vejce Benedikt a letní speciály.
Znovuzrození do jiné doby
„Těsně po restartu, tedy novém, pocovidovém začátku na jaře 2022, jsme se s partnerem Jaroslavem Navrátilem rozešli a podnik zůstal jen v mé režii. Rozchod ale byl přátelský a občas se scházíme,“ hodnotí Ondra novou situaci, která mu ale podle vlastních slov vyhovuje více, než když se musel o rozhodování dělit s partnerem.
Návrat na gastroscénu nebyl pro Žižkovský kurník, jak se podniku pro jeho nabídku a stylový design přezdívá, vůbec jednoduchý. Ondřej k tomu poznamenává, že se jednu dobu dokonce bál toho, že bude muset bistro zavřít a o všechno, včetně peněz, které do udržení podniku v době pandemie investoval, přijde. Krizovou situaci popisuje s tím, že jednu dobu to bylo s Golden Egg skutečně na hraně a přemýšlel, že se na to vykašle. Ale manažer je znamením zarputilý beran, tak se kousnul a podnik nepustil.
Zážitková gastronomie není performance, při níž jídlo hoří, levituje ve vzduchu a obsluha dělá přemety s tácem v ruce. Zážitek je v užití lokálních surovin, jemnosti a vytříbenosti kuchaře a dobrém sommelierovi. A přesně to najdete v pražské restauraci Aromi, která podle gurmeta Petra Maurera „i ze všedního večera udělá nezapomenutelný zážitek“.
Na nejlepší kambalu nemusíte letět do Říma. Stačí dojet tramvají na Mírák
Enjoy
Na rozdíl od mnoha podniků, které nepřežily, tak zůstal Golden Egg věrný svému jménu (v překladu Zlaté vejce - pozn. red.) a těžkou krizi překonal. V první vlně, kdy bylo zavřeno, Ondra řešil situaci finančním dotováním ze svých úspor. Jinak by podnik zkrachoval. Postupem času se ale začal znovu pozitivně vyvíjet. Pokryly se náklady a začal generovat zisk. O jeho výši však nechce z interních důvodů hovořit, ale dodává, že Golden Egg je aktuálně stabilizovaný.
Podnik před klinickou smrtí opravdu zachránila nejen přízeň lokálních zákazníků, ale hlavně návrat turistů, kteří tvoří až 75 procent návštěvníků. K jejich přilákání posloužil Instagram, který majitel bistra aktivně využívá k propagaci a marketingu. Mnohdy již funguje i přirozená šuškanda, kdy spokojený host pošle informaci o podniku dál. Přesdílí svůj zážitek na sociální síti.
Ostrý start začal loňské jaro, ale stále trvá jeden z problémů, které gastronomii trápí celkově. Chybí zodpovědný a seriózní personál. Ten svůj si ale Ondřej chválí. Dvaačtyřicetiletý podnikatel se firmě věnuje plnočasově a říká, že šéf musí být hlavní součástí provozu. I recepty si vytváří sám či s přáteli.
Navíc má dva nové plány. Koncem září spustí rekonstrukci interiéru, kterou si provozovna podle jeho mínění již žádá. A větším projektem je otevření další pobočky. Aktuálně tak hledá volný prostor v centru Prahy. Nebrání se ani franšízovému modelu, kdy by chtěl někdo otevřít jeho koncept v dalším městě. Zdůvodňuje to tím, že se provozu daří. Brzdou je ale stále inflace a výrazné zvýšení cen energií. V tomto případě jej drží v zisku cizinci, které mírné zdražení vaječných specialit neodradilo.
Statisíce Čechů každoročně vyráží na prázdniny do Chorvatska. Černá Hora, rovněž svazová republika bývalé Jugoslávie, ale nabízí podobně komfortní, zajímavou a zároveň levnější dovolenou. Navíc se tam dá pohodlně doletět jen za hodinu a půl. Z Prahy i Brna.
Reportáž z Černé Hory: Je tam výrazně levněji než v Chorvatsku, mají skvělý olivový olej a pršut
Enjoy
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.