Ikonická návrhářka i „geriatrická celebrita“. Módní svět oplakává 102letou Iris Apfelovou

Kdeže nekompromisní šéfredaktorka americké Vogue Anna Wintourová, kterou ztvárnila ve filmu Ďábel nosí Pradu herečka Meryl Streepová, to návrhářka, obchodnice, celebrita a kdysi také redaktorka Iris Apfelová byla nejstarší módní ikonou.
Poznávacím znamením nepřehlédnutelné Newyorčanky byly velké soví brýle. A také krátce střižené bílé vlasy, zářivá rtěnka, extravagantní náhrdelníky a spousta náramků. Okázalá designérka byla stálicí v předních řadách pařížských módních přehlídek více než půl století. Vrcholu slávy ale dosáhla tato „geriatrická hvězdička“, jak ji také titulují lidé z branže, až mezi 80 a 90 lety.
Apfelová zaplnila dvě patra svého bytu na Park Avenue díly velkých designérů 20. století, která nashromáždila za několik desetiletí. Návrháři a módní guru od Alexandra Wanga po Isaaca Mizrahiho se prohlásili za fanoušky nejelegantnější stoleté stařenky na světě, která byla známá svou zálibou v ozdobách.
Newyorské Metropolitní muzeum umění uspořádalo první velkou retrospektivu jejího šatníku v roce 2005, přičemž Apfel přiznala, že zajímavé šperky si vyzvedne stejně pravděpodobně v hrabárně v Harlemu jako u Tiffanyho.
Apfelová byla známá svou spoluprací s různými značkami: Barbie byla vyrobena k jejímu obrazu, měla kolekci Home Shopping Network a dokonce vytvořila řadu make-upu s MAC Cosmetics.
Největší prodejce rychlé módy na světě, španělská skupina Inditex, bojuje o udržení pozice. Aby ustála drtivou ofenzívu levné čínské konkurence v podobě Sheinu a Temu, rozšiřuje svoji diskontní značku Lefties. Ačkoli ta dosud nefiguruje ani mezi značkami Inditexu na jeho oficiálních webových stránkách, existuje Lefties už tři dekády. Zpočátku však fungovala jako obchod s outletovým zbožím své velké sestry Zary. Postupně se však z Lefties stala zbraň proti rychle expandujícímu Primarku a nyní i Sheinu.
Válka módních gigantů. Majitel Zary nasazuje proti Sheinu levný řetězec Lefties
Zprávy z firem
Odhoďte džíny a svetr
Klíčem k radosti ze života bylo podle ní nikdy nepřestat pracovat: „Zkoušejte nové věci. Nenechte se vyděsit věkem a čísly. Musíte si najít vlastní blaženost, být tak individuální, jak jen to jde, a nechodit se stádem.“
Apfelová se nikdy nevyhýbala barvám nebo nekonvenčním siluetám. Na jednom setkání vyzvala mladé ženy, aby opustily moderní „uniformu černých punčochových kalhot nebo džínů se svetrem, kozačkami a koženou bomber bundou“. Místo toho jim řekla, aby se „odvážily být jiné“.
„Pokud si něco obléknete a nebude to fungovat, nebojte se,“ vtipkovala, „módní policie vás nezatkne“.
Bernardu Arnaultovi bude za měsíc pětasedmdesát let. Evidentně nazrála doba na to, aby předal luxusní impérium LVMH dědicům. Ale hlavně žádné prudké pohyby.
Boj o moc v domě šampaňského, šperků a módy. Kdo z pěti dětí získá impérium, co vládne luxusu celého světa?
Trhy
Zcela jedinečný průřez 65 lety tvorby slavného oděvního návrháře Karla Lagerfelda představila letos newyorská výstavní síň – Metropolitní muzeum umění. Fanoušci německo-francouzské ikony módního průmyslu měli ale na shlédnutí unikátní výstavy „Karl Lagerfeld: Linie krásy“ jen pár týdnů, a tak se na ni stály nekonečné fronty. Stálo to za to si je ale vystát. Ať už se vám totiž Lagerfeldovy módní kreace líbí či nikoliv, jeho téměř neohraničená fantazie, absurdní duality a kontrasty a zásadní vliv na módní průmysl i řadu generací žen, které jeho modely nosily, se mu upřít opravdu nedá. Přinášíme vám ve FOTOGALERII alespoň malou ochutnávku z této jedinečné výstavy.
Newyorské Metropolitní muzeum umění hostilo unikátní výstavu z tvorby Karla Lagerfelda
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.