Válka módních gigantů. Majitel Zary nasazuje proti Sheinu levný řetězec Lefties
Největší prodejce rychlé módy na světě, španělská skupina Inditex, bojuje o udržení pozice. Aby ustála drtivou ofenzívu levné čínské konkurence v podobě Sheinu a Temu, rozšiřuje svoji diskontní značku Lefties. Ačkoli ta dosud nefiguruje ani mezi značkami Inditexu na jeho oficiálních webových stránkách, existuje Lefties už tři dekády. Zpočátku však fungovala jako obchod s outletovým zbožím své velké sestry Zary. Postupně se však z Lefties stala zbraň proti rychle expandujícímu Primarku a nyní i Sheinu.
„Je jen otázkou času, kdy s Lefties začne Inditex zacházet jako se samostatnou značkou,“ prohlásil přesně před deseti lety analytik Carlos Hernandez z poradenské firmy Planet Retail. Od té doby už Lefties expandovala z Pyrenejského poloostrova do 17 zemí, obchody má například v Turecku, Rumunsku, Egyptě, Saudské Arábii, Emirátech či v Mexiku.
Šaty vyjdou na 7,99 eur, tedy v korunách na dvě stovky, džíny na 17,88 a kabelku lze koupit za 5,99 eur. Ve Španělsku, kde má značka Lefties podle svých webových stránek 25 kamenných obchodů, se rozrostla z přibližně 3,5 milionu zákazníků v roce 2019 na loňských pět milionů, čímž se na základě odhadů analytické společnosti Kantar řadí hned za Shein s 5,2 miliony.
Jak píše agentura Reuters, růst Lefties ukazuje, že Inditex se přece jenom chce prosadit na trhu s cenově dostupnou módou. A to i přesto, že jeho vlajková loď Zara se k dostihům se Sheinem nepřihlásila. Naopak si je vědoma toho, velkou část zákazníků Zary tvoří takzvané bílé límečky, které jsou ochotné více utrácet. Inditex se tak v době vysoké inflace nebál zareagovat vyššími cenami v Zaře. Víceméně v tichosti si však zároveň buduje levný brand.
Majitel španělského módního řetězce Zara a patnáctý nejbohatší člověk na planetě Amancio Ortega vrhá miliardy do evropských logistických center. Král fast fashion Ortega chce ovládnout logistické sklady v Evropě. V Americe již vlastní budovy Amazonu i Walmartu
Reality
Schovaný za sukněmi Zary
Přítomnost Lefties na několika rozvíjejících se trzích naznačuje, že představuje pro Inditex způsob, jak obsloužit zákazníky, kteří by mohli být méně ochotni utrácet za Zaru, tvrdí Reuters s odkazem na Swethu Ramachandranovou, portfolio manažerku společnosti Artemis Fund Managers, jejíž fond investuje do Inditexu. Vliv Sheinu na trh rychlé módy a to, jak mu může Inditex nejlépe konkurovat, jsou témata, která se neustále objevují na schůzkách s vedením Inditexu, uvedla Ramachandranová.
Na Instagramu a TikToku používá Lefties podobné strategie jako Shein a ve většině svých příspěvků uvádí mikroinfluencery, což je v kontrastu s estetikou vysoké módy, na kterou sází na sociálních sítích Zara.
Lefties je ve finančních zprávách Inditexu stále zahrnutý pod Zarou, což znamená, že jeho výsledky nejsou veřejné. Inditex na otázky agentury Reuters ohledně prodeje a strategie Lefties neodpověděl.
„Nemáme o něm moc přehled, ale myslím si, že dělá zázraky, protože je jediný v nízkonákladovém segmentu s dobrou online službou,” řekla Patricia Cifuentesová, hlavní analytička společnosti Bestinver Securities. „Obvykle nějakou dobu trvá, než maloobchodník dosáhne kritického množství, a tedy správné ziskovosti. Navíc je výhoda, že výsledky jsou před konkurencí prozatím utajeny,” uvedla.
Švédský oděvní gigant H&M ztrácí dech. Zatímco před deseti lety se držel na špici trhu s rychlou módou, nyní se ocitl mezi dvěma mlýnskými kameny, španělskou Zarou a čínským Sheinem. Tento týden společnost Hennes & Mauritz vyměnila generálního ředitele. Nastupující Daniel Ervér ale toužebně očekávaný svěží vítr nejspíš nepřinese, v managementu firmy sedí už 18 let.Ikea rychlé módy je v potížích. H&M válcují dražší Zara a superlevný Shein
Zprávy z firem
Rychleji než konkurence
Značkami Inditexu jsou vedle Zary a Zary Home také Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Stadivarius a Pull&Bear. Za prvních devět měsíců svého finančního roku, tedy do konce října, zvýšil Inditex čistý zisk o 32,5 procenta na 4,1 miliardy eur, v přepočtu přes 100 miliard korun. Čistý zisk za první tři kvartály byl v souladu s odhady analytiků, dodala agentura Reuters.
Tržby on-line i kamenných obchodů skupina za první tři čtvrtletí minulého fiskáního roku dohromady zvýšila meziročně o 11,1 procenta na 25,6 miliardy eur, tedy přes 627 miliard korun. To je zpomalení tempa růstu proti stejnému období o rok dřív, kdy se tržby zvýšily o 19 procent.
Inditex nyní snižuje počty obchodů a investuje do větších a atraktivnějších prodejních míst. Snaží se i zlepšovat logistiku, aby doručoval on-line objednávky rychleji než konkurenti.
„Rtěnkový index“ funguje. Čerstvé výsledky kosmetických gigantů opět potvrzují, že v dobách, kdy jsou lidé nuceni se uskromnit, dělají si radost aspoň více či méně drobnými nákupy kosmetiky a vůní. A tak obchodníci s módou, kteří nyní čelí menší ochotě zákazníků utrácet, hledají cesty, jak si ukrojit kus i z trhu „beauty“. To ovšem platí také o úspěšném predátorovi na poli rychlé módy, čínském Sheinu.Shein si chce vyšlápnout i na kosmetické giganty. Nebude to mít snadné
Zprávy z firem
Střední a východní Evropa už je polským oděvním gigantům malá. Vlastník značek Reserved, Mohito či Sinsay, gdaňská společnost LPP, se letos odvázal k mohutné expanzi na západní trhy. Rovnou v mekce módy, na prestižním Corso Vittorio Emanuele II v Miláně, LPP otevřela na podzim svoji první italskou prodejnu. To v Londýně už má celkem čtyři, včetně vlajkové lodi na Oxford Street. Naopak Pepco teď hasí s následky rychlého otevírání stovek prodejen z minulých let.Levná polská móda se valí na Evropu. Reserved dobývá Londýn i Milán, Pepco přepálilo expanzi
Zprávy z firem
Temu, Shein, Aliexpress a spol. Levné čínské e-shopy vtrhly na západní trhy. Akcie Pinduoduo vzrostly letos o dvě třetiny. To bude ještě masakr. Sociální nákupy z Číny válcují západní internetové obchody
Trhy
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?