Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nový módní gigant. Čínský Shein drtí zavedené módní řetězce, i přes žaloby

Shein
Profimedia
Denisa Holajová

Oděvní řetězce Zara a H&M předávají vládu nad světem rychlé módy čínské společnosti Shein. Jen v prvních třech čtvrtletích dosáhly tržby čínského on-line prodejce 24 miliard dolarů, čímž převálcovaly švédského rivala H&M s 16,4 miliardy za stejné období. Shein pravděpodobně také předstihne tržby Zary ze španělské skupiny Inditex ve výši 18,3 miliardy dolarů za první polovinu roku 2022, čímž se podle analytiků stane impozantní silou na trhu rychlé módy.

Reklama

Rychle se nafukující čínský gigant Shein vznikl v roce 2008 a zaměřuje se hlavně na mladou klientelu využívající sociální sítě. Módní kousky, jako jsou trička či plavky, prodává už za dva dolary

Začátkem listopadu Shein oznámil akvizici britské značky Missguided. Jiného západního konkurenta získal letos v létě, když uzavřel strategické partnerství s americkým maloobchodním prodejcem Forever 21, což mu umožnilo vstup do jeho kamenných obchodů. Jak připomněl portál Business of Fashion, obě menší značky rychlé módy se sice v posledních letech potýkaly s problémy, pro Shein je ale klíčové, že mu umožní vstup na nové trhy a otevřou nové distribuční kanály.

„Sheinu trvalo docela dlouho, než se stal pojmem,“ řekl Brian Ehrig, partner v poradenské firmě Kearney. „Ale ve svém měřítku už si teď nemůže dovolit růst po kapkách. Musí dělat velké obchody.“

Značka spodního prádla Skim spoluvlastněná Kim Kardashian je partnerem americké NBA

Nikoliv modelky, ale vrcholoví sportovci mají spasit příjmy slavných módních značek. Příležitostí bude olympiáda

Až příští rok v červenci začnou olympijské hry v Paříži, miliony fanoušků po celém světě budou sledovat nejen sportovce a jejich výkony. Sportoviště se stanou také přehlídkou vysoké módy. Partnerství značek volnočasového oblečení se sportovci, jaké reprezentuje například ambasadorka značky Lacoste tenistka Venus Williamsová, jsou běžnou součástí marketingu. Teď do něj ovšem poprvé ve velkém šlápli takový giganti jako Louis Vuitton, Dior nebo Kim Kardashian.

Přečíst článek

Polovina trhu ve Spojených státech

Mezi Američany Shein zaznamenal raketový vzestup během covidové pandemie, a to díky levnému módnímu oblečení prodávanému prostřednictvím snadno použitelné aplikace. Loni v listopadu „utrhl“ už polovinu všech prodejů rychlé módy v USA, zatímco H&M a Zara zaostávaly s 16 procenty, respektive 13 procenty. V květnu 2022 tam Shein dokonce krátce zastínil populární platformy sociálních médií větším počtem stažení aplikací, než měly TikTok, Instagram a Twitter.

Ve snaze být globálním hráčem si Shein najímá západní manažery, hlavní poradkyní se nedávno stala americká manažerka Frances Townsendová. Před pár dny se na veřejnost dostala informace, že Shein připravuje primární nabídku akcií ve Spojených státech. Její načasování je však zatím nejisté vzhledem k současné nestabilitě na maloobchodním trhu.

Birkenstock

S akciemi sandálů Birkenstock to šlo z kopce. V maloobchodu není dobrá nálada

Akcie výrobce ikonických sandálů Birkenstock spadly hned první den obchodování na newyorské burze o 12,6 procenta. Podle analytiků je to signál vypovídající nikoli o populární značce, ale spíš o spotřebitelských náladách a situaci na maloobchodním trhu nejen ve Spojených státech.

Přečíst článek

H&M viní Shein z kopírování

Čínský gigant ale nejde jen od úspěchu k úspěchu. Někteří zákazníci si stěžují na horší kvalitu materiálů, nesrovnalosti ve velikostech či nekvalitní šití. Podle kritiků se nízké ceny odrážejí v kvalitě výrobků. Shein byl také obviněn z kopírování návrhů nejen od nezávislých designérů, ale i zavedených značek včetně H&M. Právě jeho švédský rival zažaloval letos Shein u soudu v Hongkongu za porušování práv duševního vlastnictví.

„Domníváme se, že Shein opakovaně kopíruje naše střihy,“ uvedl mluvčí H&M . Podle soudního dokumentu poukazuje na „nápadné podobnosti mezi výrobky, které ukazují, že musely být okopírovány“. Firma k tomu připojila fotografie desítek kusů oblečení, od plavek až po svetry. Takový typ soudních sporů je v oblasti rychlé módy běžný. Většinou jde ale o kauzy menšího rozsahu, v nichž častěji stojí nezávislý návrhář proti oděvnímu gigantu.

Online kultura podvodného nakupování, akcelerovaná TikTokem, obrátila zvyky v módním byznysu

Zkáza pro luxus. Mladí i díky TikToku hrdě nosí „fejky“, na prémiové značky nemají peníze

Módní svět si hledá cestu k napodobeninám luxusních značek. Zatímco pro současnou střední generaci znamenalo pochlubit se „fejkovou“ kabelkou dovezenou z dovolené v Itálii trhnout si ostudu, mileniálové a generace Z v tom problém nevidí. „Dupes“, neboli duplikáty, jsou pro ně levnější alternativou k prémiovým kouskům, na které (zatím) nemají peníze.

Přečíst článek

Udržitelná móda v nedohlednu

Firma Shein se loni stala třetím nejhodnotnějším start-upem na světě, když při získávání financí byla oceněna až na 100 miliard dolarů. Její ocenění však od té doby kleslo, stejně jako u dalších start-upů a technologických firem, protože investoři se v souvislosti s nejistým ekonomickým výhledem a vyššími úrokovými sazbami začali chovat obezřetně k rizikovým aktivům.

Shein využívá analýzu dat k předvídání poptávky a výrobě oděvů v malých sériích. Tím efektivně řídí náklady a zásoby. I když získal uznání za inovace při obchodování s malým objemem zboží, čelí soudním sporům nejen kvůli porušování autorských práv. Další kritici poukazují na nízké mzdy a špatné pracovní podmínky v továrnách.

Používání neekologických materiálů a vznik značného množství textilního odpadu jsou zase obavy, které vyjadřují ochránci životního prostředí. Firma sice nedávno přesunula sídlo do Singapuru ve snaze distancovat se od země svého původu, při výrobě oděvů však dál spoléhá hlavně na čínské dodavatele.

Horko a záplavy. Výrobu fast fashion v Asii ohrožují klimatické změny

Horko a záplavy. Výrobu fast fashion v Asii ohrožují klimatické změny

Zatímco marketingová oddělení módních značek chrlí jednu kampaň o udržitelnosti za druhou, továrny v jihovýchodní Asii, kde se tato „rychlá móda“ vyrábí a odkud zásobuje globální trh, přímo ohrožuje změna klimatu. Ve hře jsou mnohamiliardové zisky oděvního průmyslu.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme