Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Brno se rozloučilo s dopravní legendou. Nyní trolejbusy Škoda 21Tr poputují i do Charkova

Nadšenci se v Brně loučili s trolejbusy Škoda 21Tr, symbolem modernizace MHD
ČTK
 ČTK

Asi 80 lidí přišlo v sobotu dopoledne do trolejbusové smyčky Česká na zahájení rozlučky s trolejbusy Škoda 21Tr, které jezdily Brnem od roku 1999.

Jako první nízkopodlažní trolejbusy ve flotile brněnského dopravního podniku (DPMB) se staly v závěru minulého století symbolem modernizace městské dopravy. Nyní jsou však na hranici životnosti a DPMB je nahrazuje novými vozy. Z vyřazených trolejbusů věnuje 20 kusů ukrajinskému městu Charkov, které je využije do provozu nebo na náhradní díly, uvedla mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Díky trolejbusům 21Tr mohl dopravní podnik vyřadit starší vysokopodlažní trolejbusy, zvýšit komfort cestujících a zpřístupnit službu osobám s omezením pohybu. Dnes je obdivovali zejména muži a chlapci, kteří při první jízdě zaplnili všechna sedadla. „Poprvé jsem je viděl, když mi bylo 16, a bylo to zjevení, protože byly nízkopodlažní. Designově jsou povedené a proti svým předchůdcům byly při jízdě velmi tiché. Vždy jsem se těšil, když přijížděly na zastávku,“ poznamenal Jan Říha, jenž se dnes trolejbusem svezl a pořídil si na památku několik fotografií.

Pochvala od řidičů

Trolejbusy si nechválili jen cestující, ale také řidiči. „Byl to jeden z mých nejoblíbenějších vozů. Líbí se mi, že tam není tolik elektroniky. A v zimě vyjely všechny kopce, nebyly s nimi potíže,“ vyzdvihnul Jan Čižkovský, jenž jednu z dnešních linek obsluhuje.

Vzhledem k obnově vozového parku trolejbusů v Brně se „jednadvacítky" v loni a letos v provozu objevovaly čím dál méně. Na pravidelnou linku je DPMB naposledy vypravil v polovině února. Na dnešní speciální jízdy z České přes Slovanské náměstí, Přívrat, kolem komínské vozovny k Anthroposu a do Kohoutovic k hájence a zpět se vydaly tři vozy. Jízdenky lidé kupovali na místě, jednorázová vyšla na 50 korun a celodenní na 200 korun, děti do deseti let neplatí. Výtěžek věnuje DPMB brněnské charitativní organizaci Velvet Smile, která pomáhá rodinám s nemocnými a hendikepovanými dětmi a obětem domácího násilí.

Závod Škoda Ostrov vyrobil a na trh dodal celkem 135 trolejbusů Škoda 21Tr. Brno nakoupilo 43 nových vozů a později dalších 21 po vyřazení z jiných podniků v Česku. Jezdila tam tak téměř polovina ze všech vozů. Kromě Brna je provozovala také města Plzeň, Hradec Králové, České Budějovice, Jihlava, Ostrava, Bratislava, Sarajevo nebo Szeged. V současnosti vlastní DPMB 23 trolejbusů tohoto typu. Vůz s evidenčním číslem 3030 se zařadil do flotily retro vozů dopravního podniku, vůz 3063 se stane exponátem Technického muzea v Brně. Jeden vůz pak DPMB odprodá a 20 zbylých věnuje Charkovu.

V Peci pod Sněžkou vznikne do konce roku 2026 apartmánový dům za 350 milionů

OBRAZEM: Chátrající chatu u sjezdovky v Peci nahradí luxusní apartmány

U sjezdovky Zahrádky v Peci pod Sněžkou, na místě chátrající šestipatrové chaty Rozhlas, vznikne do konce roku 2026 apartmánový dům s 33 apartmány. Dodavatel stavby převzal staveniště loni na podzim. První fáze projektu zahrnuje demolici původního objektu, informovali zástupci developerské společnosti Crescon, která je investorem. Celková investice do projektu Zahrádky 1000 je více než 350 milionů korun.

Přečíst článek

Oprava vily Wittal v Brně bude podle muzea stát 60 až 80 milionů

OBRAZEM: Brno za desítky milionů zrekonstruuje unikátní funkcionalistickou vilu

Celkem 60 až 80 milionů korun bude zřejmě stát kompletní rekonstrukce vily Wittal v Hroznové ulici v Brně, řekl Zbyněk Šolc, ředitel Muzea města Brna, které vilu loni v listopadu převzalo do správy. Až do konce února potrvá stavebně-historický průzkum, na který naváže příprava podrobné projektové dokumentace. Brněnský magistrát přislíbil muzeu dotaci na projektovou přípravu přes sedm milionů korun a muzeum chce také získat dotaci z norských fondů.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Newyorský podvečer na dolním Manhattanu s lodní dopravou přívozi

Cestování po New Yorku. Jak levně poznat jedno z nejdražších měst světa?

Přečíst článek
Doporučujeme