Reklama

Biohacking: Luštěniny pomohou i s metabolickým syndromem. Pozor ale na jejich zpracování

luštěniny, dieta, zdravá strava, wellness
iStock
Alžběta Shejbalová

Luštěniny mají řadu benefitů. Jenže obsahují takzvané antinutrienty, což jsou látky, které brání vstřebávání některých živin, zejména minerálů. Takže je dobré si dát pozor na přípravu, radí se v dalším díle seriálu Biohacking zaměřeném na hubnutí.

Reklama

Luštěniny jsou v naší moderní kuchyni vcelku opomíjené, což je určitě škoda. Relativně nově si v Česku získávají oblibu jakožto součást tradičních exotických kuchyní, jako jsou indická a mexická. Luštěniny byly oblíbenou součástí také staročeské kuchyně, například ve formě naklíčeného hrachu zvaného pučálka a dodnes známého šouletu, což je omaštěný hrách s ječnými kroupami. Jedly se i kaše z luštěnin, naslano i nasladko.  

Jablka obsahují quercetin

Biohacking: Kolik vlákniny by měla žena a muž jíst a proč?

Existuje nepřímá úměra v množství konzumované vlákniny s množstvím tělesného tuku. Vláknina má výrazně sytící schopnost a snižuje tak pravděpodobnost přejídání. Jaké jiné vlastnosti má vláknina, dočtete se v dalším díle seriálu Biohacking o dietách.

Přečíst článek

Luštěniny zahrnují na 20 tisíc různých druhů rostlin. Z archeologických nálezů je patrné, že je to jeden z nejstarší druhů domestikovaných plodin určených k lidské konzumaci. Nejoblíbenějšími druhy luštěnin jsou čočka, hrách, cizrna, sója, mungo, adzuki a různé druhy fazolí a arašídy také patří k luštěninám. Luštěniny mají poměrně vysoký obsah bílkovin, a pro lidi omezující živočišné potraviny jsou tedy jejich významným zdrojem. Dále obsahují vlákninu, řadu vitamínů a minerálů a fytochemikálií. Většina luštěnin obsahuje slušné množství draslíku, železa, fosforu, hořčíku a vitamíny skupiny B, zejména folátu.  

Nebezpečné antinutrienty

U luštěnin je dobré mít na paměti, že obsahují takzvané antinutrienty, což jsou látky, které brání vstřebávání některých živin, zejména minerálů. Jedním antinutrientem je kyselina fytová, což je slabý antioxidant, takže v podstatě tělu prospěšná látka. Pokud ale spíše potřebujeme vstřebat minerály, při tom nám mnoho neposlouží. Pro její snížení v luštěninách je nejlepší strategií je namočit, u těch malých a měkčích druhů alespoň na 2 hodiny, u tvrdých velkých fazolí dobu můžeme prodloužit až na 12 hodin. Vždy měníme vodu před vařením, které dále kyselinu fytovou sníží. Luštěniny můžeme také klíčit. Při klíčení se kromě snížení antinutrientů mohou navýšit živiny, jako vitamín C a také se zlepší stravitelnost bílkovin.  

Luštěniny obsahují také toxické bílkoviny lektiny, které se ničí důkladným vařením. Některé druhy lektinů obsažené ve fazolích (tedy ne v čočce, cizrně či hrachu) mohou dokonce způsobit otravu, v extrémních případech vyžadující hospitalizaci. Proto si můžeme kupovat či doma vyrábět nutričně hodnotné luštěninové mouky, ale ne ze syrových fazolí. Britští vědci doporučují fazole namáčet alespoň 5 hodin, vyměnit vodu a následně vařit alespoň půl hodiny.  

Keto dieta

Biohacking: Ketóza je takový vynucený hladomor. Na hubnutí to ale funguje

Paleo dieta nebo low carb dieta jsou šetrnější varianty nízkosacharidové diety, po které se hubne. Jak se dočtete v dalším díle seriálu o biohackingu, ledviny to přesto zatíží a na dlouho by to nemělo být.

Přečíst článek

Pokud budeme luštěniny konzumovat pravidelně, pravděpodobně se to pozitivně projeví na zdravotním stavu. Významně jsou schopné pomoci při metabolickém syndromu, který dnes trápí moderní populaci. Jde o souhrn onemocnění a symptomů zahrnující vysoký krevní tlak, obezitu, inzulínovou rezistenci vedoucí až k cukrovce a vysoký cholesterol. I jednotlivá tato onemocnění izolovaně budou benefitovat ze stravy bohaté na luštěniny, odborníci doporučují konzumaci alespoň jednou denně zhruba stogramovou porci. Je dobré je v jídle kombinovat se zeleninou, protože některé minerály se lépe v organismu asimilují za přítomnosti vitamínů získaných ze zeleniny. 

Metaanalýza deseti studií zkoumajících vliv luštěnin na stav cholesterolu zjistila, že ve všech případech měly luštěniny pozitivní vliv na snížení celkového a LDL „špatného“ cholesterolu. Luštěniny mají také celkově pozitivní vliv na stav srdce v případě jejich substituce jako zdravější varianty za živočišné proteiny. Luštěniny obsahují pro člověka nestravitelný typ sacharidů, který je ale jako vláknina konzumován mikrobiomem v tlustém střevě, což pomáhá střevní peristaltice. Vláknina také pomáhá stabilizovat hladinu krevního cukru v krvi a pravidelná konzumace luštěnin tak předchází vzniku cukrovky 2. typu.  

Luštěniny mohou při konzumaci způsobovat plynatost. Pokud jsme motivovaní je do stravy zařadit, nabízíme jednoduché řešení, které bude většině fungovat. Je třeba luštěniny ideálně po několika po sobě následujících dní zařazovat do stravy postupně, a to od porce velikosti polévkové lžíce a toto množství o trochu vždy navyšovat. Příjemným zpestřením jídelníčku mohou být různé luštěninové pomazánky, dipy a humusy, jež mohou být zdravějšími variantami uzeninových či majonézových pomazánek.  

Miliardář Jeff Bezos s partnerkou Lauren Sánchez.

Stárnutí je humanitární katastrofa, řekli hoši ze Silicon Valley a začali hledat lék proti smrti

Sen o věčném mládí a životě nabral materiální podobu. Trh s výzkumem stárnutí a oddálení smrti se rychle zvětšuje. Investují do něj známí miliardáři.

Přečíst článek

Biohacking: Jak si udržet zdravý žlučník

Žlučník je dutý orgán umístěný na pravé straně dutiny břišní blízko jater. S játry má propojenou funkci: v játrech se vytváří žluč, která pak putuje do žlučníku, kde je uložena a čeká na své využití. To přichází, když sníme tučnější jídlo. Žluč je pak vypuštěna do tenkého střeva, kde pak emulguje tuky a pomáhá k jejich lepšímu strávení a následnému využití.

Přečíst článek

Magazín Newstream CLUB

Tématem druhého čísla byznysově - lifestylového čtvrtletníku je návod, jak globálně uspět, jak dobýt svět a užít si ho.

Na titulní straně představujeme neurologa Martina Tolara. Jeho společnost Alzheon je nejblíž ze všech farmaceutických firem světa k dosažení schválení léku na Alzheimerovu nemoc. Co všechno musel obětovat a jak těžké bylo prosadit se v USA?

„Amerika je kouzelná v tom, že když máte chuť něco dělat, máte výdrž a nadšení, tak vám pomůže. Ona je to země plná lidí, kteří tam přišli s jedním kufrem a vybudovali si tam z ničeho, jen ze svých snů, celý život,“ říká Tolar v hlavním rozhovoru magazínu.

A magazín dále přináší řadu příběhů osobností, kterým se ve světě podařilo uspět. Eduard Kučera například vypráví, jak těžké bylo hledat vhodného správce majetku a vysvětluje, proč se nakonec rozhodl většinu investic mít v USA.

Architekt Petr Štefek pracoval v Londýně u Normana Fostera a popisuje rozdíly mezi globální londýnskou scénou a Prahou.

Legendární investor Gabriel Eichler pak popisuje svou cestu z USA zpět do Československa a jak tu jeho know-how pomáhalo budovat svobodnou ekonomiku.

Jak dostat dítě na Oxford?

Připravit svým potomkům ty nejlepší startovní podmínky pro život, kariéru a úspěch ve světě je snem každého rodiče. Stojí to však peníze a čas. A také je k tomu potřeba učinit celou řadu správných rozhodnutí od volby střední školy přes kroužky a další mimoškolní aktivity. Odměnou ale může být studium na některé z nejprestižnějších univerzit světa na obou březích Atlantiku i Pacifiku. Jak ta správná rozhodnutí skutečně učinit poradí nejpovolanější odborníci ve druhém čísle magazínu Newstream CLUB, který právě vychází.  K dostání je v síti trafik Lagardère i online

Příští číslo magazínu Newstream CLUB vyjde již v březnu. 

Související témata

Miliardáři

Vzdělávání

Biohacking

Reklama

Související

Špenátový salát

Biohacking: Dáváte si předsevzetí jíst na nový rok lépe? Zkuste nutritariánství

Přečíst článek
Brambory, farmář

Biohacking: Obyčejné brambory nejsou strašák. Umí podporovat hubnutí

Přečíst článek
jídlo, ilustrační foto

Biohacking: Jednoduchá cesta, jak srazit vysoký tlak a ještě shodit

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme