Reklama

Piloti kvůli nezaplacené mzdě žádají úpadek Smartwings

Smartwings
Smartwings

Městský soud v Praze zahájil insolvenční řízení se společností Smartwings. Vyhlášení úpadku se domáhá pět zahraničních pilotů, podle nich jim letecká společnost dluží peníze za odstupné.

Piloti se v návrhu domáhají dlužné mzdy v rozmezí zhruba 66 tisíc až 157 tisíc eur (asi 1,5 až čtyři miliony korun) za různě dlouhá období, většinou v loňském roce po vypuknutí pandemie koronaviru. Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková sdělila, že společnost se stala předmětem šikanózního insolvenčního návrhu. Skupina pěti bývalých externích pilotů se podle ní domáhá zaplacení pohledávek, které Smartwings neuznává. Vyplývá to z informací zveřejněných v insolvenčním rejstříku, upozornil na to server Zdopravy.cz.

Ryanair, ilustrační foto

Ryanair se kvůli brexitu stáhne z burzy v Londýně. Nevyplácí se mu to

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair se rozhodla, že své akcie příští měsíc stáhne z Londýnské akciové burzy (LSE). Důvod? Nízký objem obchodů, který neospravedlňuje náklady spojené s přítomností na LSE. S akciemi Ryanairu se obchoduje i na burze v Dublinu. Ryanair se stane první velkou společností, která ze svého odchodu viní brexit.

Přečíst článek

Dva piloti jsou z Dánska, po jednom z Itálie, Maďarska a Bulharska. Létali ze základen ve Varšavě a v Budapešti. V textu návrhu upozornili na to, že pracovali na občanskoprávní smlouvy, které nepodléhají povinným odvodům ze závislé činnosti. „Povaha činnosti věřitelů jakožto pilotů a jejich postavení dle těchto smluv však mělo zcela jednoznačně pracovněprávní povahu,“ uvádí se v textu návrhu. Dle pilotů aerolinka Smartwings jednostranně přestala smlouvy plnit. „Ze dne na den nás zbavili jakýchkoliv příjmů a uvrhli do stavu hmotné nouze, kterou následně využili k nátlaku na věřitele, aby se svých práv a nároků vůči dlužníku pod příslibem pokračování spolupráce vzdali,“ píše se ve společném návrhu.

Piloti uvádí, že se Smartwings smluvně zaručily, že v případě ukončení smlouvy ze strany letecké společnosti bude pilotům vyplaceno odstupné ve výši šesti měsíčních odměn. „Když nastala pandemie, nedostali piloti nic. Domáhají se proto odstupného,“ píše server.

video

Český Depo Ventures podpoří vývoj systému pro zamezení kolizím letadel

Česká investiční skupina Depo Ventures se stala jednou z firem, které podpořily německý start-up Evitado budující systém pro zamezení kolizím dopravních letadel. Start-up založený loni v březnu tak v rané fázi existence na svůj další vývoj získá téměř 500 tisíc dolarů (skoro 11 milionů korun) nejen od andělského fondu Depo Ventures, ale i prestižního akcelerátoru Berkeley SkyDeck a dalších andělských investorů z Asie, Evropy a USA.

Přečíst článek

„Společnost Smartwings se skupinou pilotů opakovaně jednala a navrhovala smírné mimosoudní řešení, které však tato skupina pěti pilotů odmítla a místo toho se rozhodla vydírat společnost prostřednictvím návrhu na zahájení insolvenčního řízení. Společnost se hodlá bránit všemi dostupnými právními prostředky a v této souvislosti již podala trestní oznámení,“ uvedla Dufková.

Společnost se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitla v ekonomických problémech. Firma čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace. Naopak v úpadku je od března dceřiná společnost Smartwings České aerolinie. Smartwings jsou nyní pověřeny vypracovat jejich reorganizační plán.

Richard Santus, pilot a majitel Aeropartner

Bohatí skoupili bizjety, na nové se čeká přes dva roky

Covidová pandemie přitáhla k privátním letům nové zákazníky. Často kvůli tomu, že pravidelné linky vůbec nelétaly tam, kam se klienti potřebovali dostat. „Klasické letecké linky byly paralyzované a my jsme vnímali, že kouzlo privátní přepravy začalo působit na nový okruh zákazníků,“ říká Richard Santus, generální ředitel Aeropartner. Společnosti doufají, že tito klienti jim zůstanou i po návratu do normálu. „Zatím pro nás pracují okolnosti. Ubylo spojů, které tito lidé potřebují a zdražily letenky,“ podotýká pilot. Že vzrostl zájem o soukromé létaní se projevilo i na trhu s bizjety. „Trh s použitými letadly je nyní úplně vybrán a na nová se čeká dva roky nebo déle,“ dodává Santus.

Přečíst článek

Bezemisní letadlo na vodíkový pohon pro 279 cestujících podle projektu britského výzkumného Aerospace Technology Institute.

Británie představila koncept bezemisního tryskového letadla na vodík

Letadlo na vodíkový pohon přepravující 279 cestujících bez mezipřistání z Londýna do San Francisca stejnou rychlostí a pohodlím jako dnes, a to aniž by vyprodukovalo obláček CO2. Taková je představa britské výzkumné společnosti, kterou ukázala veřejnosti. Institut Aerospace Technology (ATI), v němž spolupracují britská vláda a soukromý sektor, zveřejnil i podobu nového letounu (na snímku).

Přečíst článek

Reklama

Související

Letiště Václava Havla

Začíná zimní letový řád. Přináší přímé a častější spojení z Prahy do skoro stovky destinací

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme