Reklama

Bohatí skoupili bizjety, na nové se čeká přes dva roky

Richard Santus, pilot a majitel Aeropartner
Aeropartner, poskytnuto Richardem Santusem
Zdeněk Pečený

Covidová pandemie přitáhla k privátním letům nové zákazníky. Často kvůli tomu, že pravidelné linky vůbec nelétaly tam, kam se klienti potřebovali dostat. „Klasické letecké linky byly paralyzované a my jsme vnímali, že kouzlo privátní přepravy začalo působit na nový okruh zákazníků,“ říká Richard Santus, generální ředitel Aeropartner. Společnosti doufají, že tito klienti jim zůstanou i po návratu do normálu. „Zatím pro nás pracují okolnosti. Ubylo spojů, které tito lidé potřebují a zdražily letenky,“ podotýká pilot. Že vzrostl zájem o soukromé létaní se projevilo i na trhu s bizjety. „Trh s použitými letadly je nyní úplně vybrán a na nová se čeká dva roky nebo déle,“ dodává Santus.

Jak vás ovlivnila covidová pandemie?

Nejdříve jsme byli zaskočeni. Asi jako každý. To se psal duben, květen loňského roku, kdy se zavřely hranice. To jsme museli sedět a nevěděli, co bude. Asi 40 dní jsme byli na minimálním přepravním objemu.

Chvíli předtím to ale bylo dobré, protože jsme začali evakuovat lidi zpátky do Česka. To i ti, kteří nejsou zvyklí létat soukromým tryskáčem, pochopili, že je to jediná možnost, jak se dostat domů předtím, než to úplně zavřou. Pak to ale utichlo. Hranice zavřené, jedinou výjimku měla naše letecká ambulance. My jsme jako posádka mohli překročit hranice, ale ti, které běžně vozíme, nikam nesměli. Takže když se vše usadilo, kdo potřeboval ven, byl venku, kdo potřeboval domů, byl tady. To jsme klesli na nějakých deset letů týdně.

Soukromý tryskáč, ilustrační foto

Zlaté časy private jetů. Létají víc než před covidem

A poptávka po službách aerotaxíků stále roste, navzdory částečnému oživení letecké dopravy.

Přečíst článek

Kolik letů týdně je to běžně?

Reklama

Obvyklé je 70 letů týdně. Deset bylo sotva na přežívání. Pak se to ale začalo lepšit. Po otevření hranic byly klasické letecké linky paralyzované a my jsme začali vnímat, že kouzlo privátní přepravy začalo působit na nový okruh klientů. Lidé, kteří potřebovali někam letět a potřebovali to tak moc, že byli ochotni si zaplatit za „luxus“ soukromého tryskáče. Mnozí z nich u toho již zůstali i když se pravidelné linky vrátily. My říkáme, že soukromé létaní má podle nás pět atributů. Úspora času, bezpečí, rychlost, flexibilita a komfort. Celkově nás covid posílil. Celé naše odvětví.

Jak se to projevuje?

Celý segment ožil nebývale silně. Důkazem toho je třeba skutečnost, že trh s použitými letadly je nyní úplně vybrán. Takže ti, co soukromému létaní podlehli a mají na to si sami pořídit tryskáč, mají teď smůlu. Nemají kde koupit, protože je vše vyprodané. Nejdříve se vyprodala olétaná letadla. Když ta došla, tak sáhli po těch nových.

Na bizjety se čeká i dva roky

Ta už také nejsou?

Ne že by nebyla. Vždy ale bylo zvykem, že když jste se rozhodl, tak jste třeba do půl roku létal. Nyní se čeká dva roky, u nějakých letadel i déle.

Myslíte, že zákazníci, kteří k vám byli dotlačeni okolnostmi, u privátního létání již zůstanou?

Děláme vše pro to, aby zůstali. A zatím pro nás ty okolnosti pracují. Pravidelné linky jsou dnes na 60-70 procentech z doby před covidem. Ubylo spojů, které tito lidé potřebují. Dále zdražily letenky, i když možná ne tolik v byznys třídě. Nyní je situace taková, že na některých linkách jsou ty spoje plné, na jiných poloprázdné anebo nelétají vůbec.

Nám hrají do karet také dlouhé fronty na komerčních terminálech. Ať už jde o bezpečnostní kontroly, či kontroly covidových dokumentů. Vezměte si třeba toto léto. To bylo hodně exponované. Všechny ty koupací linky, jak tomu říkáme, byly přeplněné, protože lidé dlouho nemohli k moři. Když najednou mohli, terminály praskaly ve švech. A když si to pak člověk všechno spočítá, kolik času mu to zabere, že mu hrozí, že mu letadlo uletí, tak se nakonec rozhodne si připlatit a letět soukromým tryskáčem.

Museli jste tedy kvůli zvýšené poptávce rozšiřovat flotilu?

Museli. Trochu to bylo plánované. Letadel, které jsou určené na leteckou dopravu, máme nyní devět. V lednu ještě jedno přibyde. Pak máme ještě pár letadel na turistické lety, sportovní létaní a akrobacii. Také máme sbírku historických letadel. To je taková naše odnož směrem ke koníčkům. Všechna ta historická letadla jsou ve skvělém stavu a mají svůj příběh. Snažíme se vystopovat historii toho konkrétního aeroplánu, že naši na něm opravdu létali ve Velké Británii.

Concorde

Letadlem z NY do Londýna za tři hodiny. Hledá se nový Concorde, ale jde to těžko

Letos mělo vzlétnout letadlo, které by ověřilo, že konstruktéři už brzy budou mít nástupce Concordu. Poletí však až za tři roky. Přesto se snad konečně zase přibližujeme dálkovým letům tak rychlým, že se při nich tělo nestačí rozbolet z dlouhého sezení. 

Přečíst článek

Vaše uniformy jsou inspirovány uniformami pilotů RAF z období druhé světové války. Proč?

Máme rádi létání, historii a připomínáme tak odkaz našich letců. Chceme touto cestou uctít naše válečné letce.

Jaká letadla máte ve své flotile?

Náš segment, na který se zaměřujeme, jsou nejmenší až po nižší střední třídu od čtyř po devět cestujících. Co se doletu týče tak maximálně dva tisíce námořních mil.

Přes Atlantik nelétáme

Takže nějaké delší trasy musíte absolvovat s mezipřistáním?

Ano. My ale nelítáme přes Atlantik, protože tam je to velmi těžké. Jak provozně, tak obchodně. Létáme celou Evropu, severní Afriku až po rovník, občas ten Střední Východ a nějaké ostrovy v Indickém oceánu. Nejčastěji jsou ty delší lety air ambulance, kde to mezipřistání nevadí. Letadel v konfiguraci sanitek je jako šafránu a společností, které to umějí dělat, je ještě málo. Takže tam je konkurence malá.

Jak velkou část vašeho byznysu tvoří air ambulance?

Do deseti procent. Existují ale společnosti, které dělají pouze air ambulance a ty pak mají dlouhodobé kontrakty s pojišťovnami, státními institucemi, a to je věc, která je u nás nedosažitelná, protože v Česku komerční pojištění neexistuje.

Jako jediní v Česku stále vydáváte palubní magazín?

Začali jsme před pár lety a ujalo se to. Když inzerenti zjistí, komu se to na palubě dostane do ruky, tak jim to dává smysl. A naši klienti si to také pochvalují, je to takový lifestylový magazín. Vydáváme dvakrát ročně. V létě a v zimě.

Ilustrační foto

Zadlužují se i bohatí. Úvěry mají skoro zadarmo

Nejbohatší rodiny si ve větší míře berou úvěry. Ty jsou totiž levné, zatímco měny kvůli inflaci ztrácí kupní sílu. 

Přečíst článek

Na kolik vyjde let s vámi?

Nejlepší je si to uvést na příkladu nějakých destinací. Třeba Paříž tím nejmenším letadlem pro 4 osoby vyjde na 180 až 200 tisíc korun za otočku. Tedy, když to přeženu, že někdo letí ráno tam, vyfotí se u Eiffelovky a večer letí zpátky. Většinou to tak není. Většinou když někdo někam letí, tak tam potřebuje nějaký čas zůstat. My tam to letadlo můžeme nechat nějakou chvíli, maximálně tři noci podle destinace. Pokud tam někdo potřebuje zůstat například týden nebo déle, tak my je tam odvezeme a po týdnu se pro ně vrátíme. Tím nám vznikají tzv. prázdné úseky, kdy to letadlo letí zpět prázdné.

My se to samozřejmě snažíme vytěžovat pomocí světové platformy, která sleduje pohyb letadel v reálném čase. To se nám ale pořád zdálo nedostatečné, protože stále existuje velké procento neobsazených letů. Tak jsme vyvinuli vlastní aplikaci, JetYou. Ta v reálném čase ukazuje nabídku těchto prázdných přeletů. Když je někdo časově flexibilní a chce letět do Paříže, tak si najde v aplikaci Praha-Paříž. Buď mu to najde přímo spojení anebo si nastaví hlídacího psa a když se tam pak ten let objeví, tak ho aplikace upozorní. Tu aplikaci nabízíme i jiným leteckým společnostem. Takže tam nejsou jenom naše takzvané empty legy, ale i jiných společností, které si za to zaplatí.

Češi létají bizjety za obchodem i na dovolenou

Teď zpátky k modelovému příkladu. Pokud chce klient v té Paříží zůstat týden, tak zaplatí dvakrát 200 tisíc korun, je to tak?

Ano, zaplatí. Pokud to není ten případ, kdy mi to letadlo z Paříže vytížíme někam dál. To se často stává. My vyložíme klienty v Paříži, platforma vidí, že letadlo je v Paříži dostupné. Pak se stane, že dorazí do Londýna, následně odveze lidi na Madeiru a tak dále. Takhle to letadlo může klidně celý týden pendlovat, než se vrátí do Paříže pro ty prvotní klienty. Má to samozřejmě svá úskalí. Tím hlavním je to, co nejvíce likviduje letecké společnosti. Náklady na opravy a údržbu. Nemyslím tím údržbu na domácí základně, ale v případě, že takhle celý týden pendluje a teďko se někde ve třetím státě něco porouchá. Kromě nákladu za zrušené lety, jsou náklady na opravu někde v cizině astronomické.

Ondřej Krátký, CEO Liftago

Ondřej Krátký: Liftago není jen taxi, budujeme firmu na dalších sto let

Stále ještě mladý manažer Ondřej Krátký již čtyři roky vede společnost Liftago. Firma, která propojuje taxikáře se zákazníky mobilní aplikací, přežila rok a půl s covidem. Zeštíhlela, ale žije. Místo chybějících zákazníků začala víc vozit balíky. Kam Krátký firmu povede dál?

Přečíst článek

O jaké destinace je největší zájem?

Dělíme je na holiday a business. Když někdo letí za prací, tak většinou do nějaké méně atraktivní destinace, pokud za odpočinkem, tak to jsou přímořské destinace, golf, nějaká kultura, hory, jachting a podobně.

Konkrétně kam létáte nejčastěji?

Top destinací ve Středomoří jsou řecké ostrovy a Baleáry. Pak také Kypr, Malta, Sardinie, také Kanárské ostrovy, občas i Egypt. Jižní Portugalsko je teď opravdu „frčák“. Druhým směrem se létá hodně na ryby do Norska nebo do Ruska.

Co se týče byznysových destinací jsou to spíše finanční centra typu Londýn, Frankfurt či Curych anebo místa, kam se komerčními linkami dostává velmi obtížně?

Myslím, že naši podnikatelé se snaží rozvíjet byznys tam, kde jsou větší příležitosti. Často se tedy létá Rumunsko, Bulharsko, Pobaltí, Ukrajina či Moldavsko. Až pak to jsou ty typické byznysové destinace, kam se sice dostanou linkou, ale ne v čase, kdy potřebují. Anebo to jsou lidé, kteří už ze zásady linkou nelétají.

Superjachta Seven Seas Stevena Spielberga

Levné peníze jsou znát. Ceny superjachet jdou do závratných výšin

Režisér Steven Spielberg prodal svou jachtu, za níž požadoval 158 milionů dolarů. Jeff Bezos si objednal novou loď u prestižního nizozemského výrobce Oceanco. Její cena by se měla vyšplhat na půl miliardy dolarů.

Přečíst článek

Bratislava je mezi top destinacemi

A nějaká největší perlička?

Zajímavá je Bratislava. Tam se létá hodně. Bratislava má tu nevýhodu, že je s Prahou spojena dálnicí D1 a jsou lidé, kteří nechtějí celý den trávit v zácpě na dálnici. Rekonstrukce dálnice je již dokončená. Nemám ale pocit, že by poptávka po Bratislavě klesla. Pokud klesla tak jedině proto, že Slovensko zpřísnilo proticovidová opatření.

Dozrála generace, která si chce peníze i užít

Je v Česku mezi lidmi dostatek vašich potenciálních klientů?

Mezi lidmi, kteří umějí peníze vydělat a udržet, je opravdu hodně peněz. Možná tomu trochu napomohla pandemie, že dozráli do fáze, kdy si říkají, že je potřeba si peněz také trochu užít. Ne je jenom stále investovat a sedět na nich.

Jaký jste nakonec měli rok 2020 po finanční stránce a jak to vypadá letos?

Loni to dopadlo dobře. Tu čtyřicetidenní ztrátu jsme nakonec dohnali a loňské výsledky jsou lepší než ty v roce 2019. Letošní výsledky pak budou nejlepší v historii společnosti, a to i navzdory tomu, že jsme hodně investovali. Jak do vlastního rozvoje, tak do údržby.

Myslíte, že se situace opět pokazí kvůli přitvrzujícím proticovidovým opatřením?

Myslím, že když se retrospektivně všechny vlády podívají na to, co způsobily lockdowny, tak už si to nikdo nedovolí udělat to v takovém rozsahu. Po této stránce jsem klidný, ale vždy existují rizika. Bouchne vám sopka, jako se to stalo v roce 2010 na Islandu, nyní je třeba aktivní sopka na Kanárských ostrovech. Pak nám do toho vstupují další rizika. Také hrozí, že někdo vymyslí emisní povolenky na letadla. Následně zjistí, že emise v přepočtu na jednoho cestující vycházejí u business jetů enormní. K tomu se může přidat zdanění leteckého paliva. Už takhle šly za poslední rok a půl jeho ceny enormně nahoru. Loni v květnu byla cena 5,20 koruny za litr. Dnes je to 15-16 korun. A poroste to dále.

Zájem o luxusní dovolené vzrostl

Covid vystřelil zájem o luxusní dovolené. Před davy bohatí utíkají i na jižní pól

Soukromý tryskáč, ostrov nebo jachta jsou hlavními prioritami pro čím dál větší počet cestovatelů. Segment luxusních dovolených během pandemie nebývale narostl a stejně tak i zisky cestovních kanceláří, které je zajišťují.

Přečíst článek

Jaká období v roce jsou pro vás nejsilnější?

Červen až září, možná říjen.

A co okolo Vánoc, Nového roku?

Vánoce jsou vždy útlum. Stejně tak první dva týdny v lednu. Kdo má peníze, tak letí toto období trávit do tepla a když už tam letí, tak tam zůstane třeba měsíc. To se tam lidé navezou třeba 20. prosince a jsou tam měsíc. Jsou to svátky klidu a lidé si v tomto období odpouštějí cestování. My se proto snažíme plánovat na toto období, kdy je menší poptávka, různá školení a větší údržbu.

Administrativa narůstá všude. Zvládáte stále připravit klientovi letadlo do tří hodin?

Ano, to zvládáme. Administrativa je stále pracnější, i třeba pro destinace v rámci schengenského prostoru. Kvůli covidovým restrikcím bylo určité období, kdy se vyřídit povolení za tu dobu nedalo. I třeba do jednoduchých destinací jako Curych, kde jsme byli zvyklí, že to do tří hodin není problém. Klient ale stále může být ve vzduchu do patnácti minut po příjezdu na letiště. V Praze je průchod terminálem 3 na pět minut a jak je v Praze slabší provoz, tak opravdu stačí deset minut od příjezdu do terminálu do odletu.

Richard Santus (47)

Rodák z Pardubic. Vystudoval strojní průmyslovku v Hradci Králové a UK FTVS v Praze. Již od dětství se věnuje létání a v roce 2001 založil leteckou společnost Aeropartner. Ta se specializuje na provozování privátních tryskáčů kategorie bizjet. Je ženatý a má tři děti.

Reklama

Související

Soukromý tryskáč, ilustrační foto

Doba přeje bohatým. Firmy nestíhají vyrábět bizjety, čeká se na ně roky

Přečíst článek
Reklama
Doporučujeme