Reklama

Obchodní cestující, připoutejte se! Čekají nás turbulence

George Clooney ve filmu Lítám v tom
Paramount Pictures
Zdeněk Pečený

Den na cestách kvůli hodinovému obědu s klientem? To firmám již nezní jako dobře utracené peníze a čas. Pracovní cesty, tak jak je svět zná, jsou patrně záležitostí minulosti.

Reklama

Časy se mění a firmy mají nyní k dispozici moderní komunikační nástroje jako videokonference či rovnou vzdálenou rozšířenou realitu. To jim umožňuje snížit náklady na cestování. Méně nalétaných mil se v době korporátních slibů o cestě k udržitelnosti a snižování uhlíkové stopy také hodí pro posílení image odpovědné firmy. 

Aktuální situace mnohých manažerů trochu připomíná film Lítám v tom z roku 2009 s Georgem Clooneym. Ten hraje firemního „vyhazovače“, který svůj pracovní čas tráví cestami po Spojených státech v období hospodářské krize a v zastoupení zaměstnavatelů propouští nepotřebné zaměstnance. Jeho postava se děsí závazků a jeho život osciluje mezi letišti, hotely, kancelářemi a jeho největším životním cílem je nalétat 10 milionů mil. Když pak jeho firma přejde na vyhazovaní zaměstnanců vzdáleně pomocí videohovoru, Clooneyho postava se těžce vyrovnává s životem bez letadel a hotelových pokojů.

Jedna hodinová schůzka během čtrnáctihodinového pracovního dne

Podobnou situaci v posledním roce a půl zažívá spoustu manažerů, a ne všem se jejich nový život zamlouvá. Jiní si ale bez dlouhých hodin strávených na letištích a v letadlech přijdou mnohem produktivnější. Bývalá londýnská investiční bankéřka Deirdre McGettricková patří k té druhé skupině. „V mé bývalé práci pro HSBC jsme běžně lítali na hodinové schůzky,“ uvedla pro irský Independent. „V 7 ráno bych už byla na londýnském letišti City a letěla třeba do Amsterdamu, následovaly by dvě hodiny v autě na cestě za klientem, hodinový mítink, pak zase cesta na letiště. Zpět bych přiletěla v 8 nebo 9 večer a krom jedné schůzky a pár emailů za ten den nic jiného nestihla.“ V roce 2019 odešla z bankovnictví, aby založila online obchod s nábytkem. Zkušenost s rozvojem startupu během pandemie, kde nyní řídí tým 18 pracovníků pracujících na dálku – s polovinou se osobně nikdy ani neviděla, ji utvrdila v tom, že byznys se dá dělat i bez nadměrného cestování.

Podobně to vidí také Thierry Vanlancker, šéf největšího evropského výrobce barev Akzo Nobel. „Cesty kvůli získání či udržení zákazníků omezíme zhruba o třetinu, u cestování kvůli interním schůzkám to bude ještě více,“ řekl agentuře Bloomberg. „Je to super pro naši peněženku a pomáhá nám to dosáhnout našich cílů udržitelnosti,“ dodal.

Japan Airlines

Vysílené aerolinky lepí dluhy úvěry i bondy, pandemický vývoj jim nenahrává

Letecké společnosti po celém světě nepřestávají hromadit dluhy. Jejich výše už se přiblížila hranici 340 miliard dolarů. Díry v cash flow aerolinky lepí úvěry i emisí dluhopisů.

Přečíst článek
 

Reklama

Firmy budou šetřit

Špatnou zprávu mají firmy pro manažery, pro které se život na palubách letadel a v hotelích stal – stejně jako ve filmu Lítám v tom – jedinou náplní života. Nevypadá to, že by se časy z období před covidovou pandemií měly v dohledné době vrátit. Korporátní strážci financí během loňska a letoška značně osekali výdaje na cestování a plánují v tom pokračovat i nadále.

Agentura Bloomberg oslovila s průzkumem o budoucnosti byznys cestování 45 velkých firem. 84 procent z nich plánuje i po konci pandemie za cestování utrácet méně než před jejím vypuknutím. Většina plánuje utratit o 20 až 40 procent méně. Efektivita a jednoduchost virtuálních schůzek, úspory a snižování emisí uhlíku byly nejčastěji zmiňované důvody k omezení firemního cestování.

Asociace Global Business Travel, která sdružuje tisíce organizátorů konferencí a pracovních cest, předpovídá, že v roce 2024 by útraty na firemní cesty mohly dosáhnout 1,24 bilionu dolarů (27 bilionu korun). V předkrizovém roce 2019 to ale bylo o 200 miliard dolarů více.

Když firmy mohly ušetřit stamiliardy za cestovní výdaje, aniž by to mělo nějaké zásadní dopady na jejich provoz, čekalo by je velmi složité vysvětlování proč se vracejí ke starým pořádkům. „Nemyslíme si, že se výdaje na firemní cestování někdy vrátí na úroveň z roku 2019,“ citoval Bloomberg Willa Hawkleyho, globálního šéfa pro cestování a volný čas společnosti KPMG. „Firmy musí myslet na své environmentální závazky, a navíc čelí požadavkům zaměstnanců na flexibilnější práci.“ To je ale ránou pro aerolinky, které se staly jednou z největších obětí covidové pandemie.

Direct pojišťovna

Direct pojišťovnu opět zcela ovládl její šéf Pavel Řehák

Direct pojišťovna je opět plně v rukou skupiny VIGO Pavla Řeháka. Padesátiprocentní podíl odkoupila od investiční skupiny Odyssey 44 Martina Kúšika.

Přečíst článek

Úbytek obchodních cestujících, za které platí drahé letenky jejich zaměstnavatel, bude mít větší dopad, než by se mohlo zdát. Jak vyplývá z dat Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), cestující v první a byznys třídě před pandemií zajistili aerolinkám 30 procent veškerých tržeb, ale tvořili pouze pět procent cestujících. Firmy pro své podnikové cesty totiž kupují dražší letenky v první či byznys třídě, dražší flexibilní letenky či rezervují drahé letenky na poslední chvíli. „Efekt tohoto strukturálního úbytku obchodních cestujících bude ohromný, a to především pro aerolinky, které na tento segment nejvíce spoléhají,“ řekl Bloombergu Pascal Fabre z pařížské poradenské firmy AlixPartners.

Letecké společnosti zatím doufají, že se obchodní cestující vrátí. „Naši korporátní zákazníci nám říkají, že jakmile někde přijdou o zákazníka jen kvůli tomu, že tam nemohli být včas a osobně, tak se zase vrátí k tomu, jak věci dělali před pandemií,“ řekl v rozhovoru pro Bloomberg Ben Smith, šéf aerolinky Air France-KLM.  

Londýnská premiéra bondovky Není čas zemřít.

Mánie kolem poslední bondovky s Craigem může znejistit shortaře

Čtvrteční, kvůli covidu několikrát odložená, londýnská premiéra nejnovější bondovky Není čas zemřít vlila do žil skomírající společnosti Cineworld Group kapku života.

Přečíst článek

Sedadla v byznys třídě obsadit nebo zrušit

Pokud se ale tyto optimistické prognózy nepotvrdí, budou letečtí přepravci nucení snížit počet míst v první a byznys třídách a nahradit je sedadly prémiové ekonomické třídy, nebo vymyslet, jak je obsadit. Některé z nich ale tuší, že s návratem cestujících mířící na pracovní schůzku to nebude tak valné, a proto se snaží rozvíjet nové způsoby, jak zaplnit první a byznys třídu.

Cílí přitom na rostoucí počet cestujících mířící na dovolenou v pohodlí prémiových kabin v přední části letadla. Šéf společnosti Etihad Tony Douglas na virtuální konferenci CAPA-Centre for Aviation na počátku září uvedl, že očekává utlumenou poptávku po pracovních cestách po delší dobu. Na druhou stranu emirátská aerolinka hlásí růst obsazenosti sedadel v byznys třídě, i když v nich nesedí obchodní cestující. Šéf německé Lufthansy Carsten Spohr se novináři na jedné akci ve Frankfurtu podělil o svůj osobní zážitek. Na své nedávné cestě do Švýcarska si všiml, že v byznys třídě seděla řada rodin s dětmi. „Vnímáme to jako trend a je to součástí naší strategie. Sami sebe vnímáme jako prémiovou aerolinku,“ uvedl Spohr.

Reklama

Související

Letiště, ilustrační foto

Chaos na letištích. Lufthansa ruší tisíce letů kvůli nedostatku personálu, další aerolinky kvůli stávkám

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme