Reklama

Skupina Metrostav měla loni rekordní obrat. Letos ji zřejmě poznamená korupční kauza

Stavební dělník
ČTK

Stavební a developerské skupině Metrostav loni stoupl čistý zisk meziročně o 79,6 procenta na 1,33 miliardy korun. Tržby skupiny vzrostly o 6,2 procenta na 44,5 miliardy korun, uvedl mluvčí společnosti Vojtěch Kostiha. Letos její stavební divizi zřejmě poznamená tříletá stopka na účast ve veřejných tendrech za korupční jednání.

„Navzdory náročným podmínkám pandemie dosáhla Skupina Metrostav v roce 2021 rekordního obratu. Meziročně konsolidovaný provozní výnos vzrostl o téměř 2,6 miliardy oproti předešlému roku a dostal se na rekordních 44,5 miliardy,” uvedla firma.

Hlavními akcionáři skupiny jsou společnosti DDM Group (51,34 procenta), DOAS SK (23,18 procenta) a DOAS CZ (17 procent). Za všemi firmami stojí několik fyzických osob z ČR a Slovenska. Skupina Metrostav čítá 72 firem a počet zaměstnanců ke konci loňského roku dosáhl téměř 5800.

Stavba průmyslové haly

Krize ve stavebnictví. Nic není a všechno extrémně zdražuje

Stoupající ceny stavebních materiálů nejsou jediným problémem, kterému stavební firmy čelí. Vzhledem k současné situaci s energiemi a ke konfliktu na Ukrajině jsou některé komodity jako ocel nebo dřevo na trhu nedostatkové. Vyplývá to z ankety mezi stavebními firmami. Podle dnešních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) materiál a výrobky spotřebovávané ve stavebnictví zdražily meziročně o 25,2 procenta.

Přečíst článek

Nejvíce se na tržbách podílela stavební skupina Metrostav (19,3 miliardy korun) a po ní firmy Subterra, BeMo Tunnelling a Metrostav Infrastructure, která se specializuje na dopravního stavby, zejména na silnice, dálnice a mostní konstrukce. Skoro třetinu tržeb skupina realizuje v zahraničí, zejména na Slovensku, v severských zemích a v Německu.

Mezi největší projekty loni patřily například stavební firmou Metrostav realizovaná rekonstrukce úpravny vody na vodní nádrž Želivka, výstavba parkoviště P+R na Černém Mostě v metropoli či geologický průzkum pro metro D. V čele konsorcia, které podepsalo smlouvu právě na výstavbu prvního úseku pražského metra D, stojí Subterra. Metrostav Infrastructure loni mimo jiné dokončila rekonstrukci dálnice D1. Metrostav Development prodal 517 bytových jednotek za rok, což je nejvíce v historii společnosti.

V zahraničí skupina buduje dálniční tunel Skärholmen, který vede mimo jiné pod jezerem Mälaren. Ve Švédsku prodloužuje i metro ve Stockholmu. U norskéhoTrondheimu skupina předala přeložku silnice na takzvané „Lososí cestě” s tunely a stavěla tunel Spitzenberg na německé dálnici A44

Od letošního června se mateřská stavební firma Metrostav nemůže tři roky účastnit veřejných zakázek poté, co odvolací pražský vrchní soud pravomocně potvrdil trest vynesený krajským soudem v roce 2020 za to, že firma podplácela a manipulovala s veřejnými zakázkami v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.

Metrostav dostal i desetimilionovou pokutu a odvolací soud do zákazu účastnit se veřejných zakázek zahrnul také Metrostav Infrastructure. Skupina Metrostav s trestem nesouhlasí a podala dovolání k Nejvyššímu soudu. Samotná stavební firma Metrostav je trestně stíhána v dalších třech kauzách.

Stavební dělník

Metrostav loni vydělal meziročně víc, dividendu ale nezvýší

Metrostav má za sebou poměrně úspěšný rok. I přes dopady covidových opatření navýšil zisk o víc než 15 procent na téměř 722 milionů korun.

Přečíst článek

Stavební dělník

Anketa mezi stavaři: Bez Ukrajinců v Česku stavět nejde

Stavební firmy v Česku se bez ukrajinských pracovníků neobejdou, a to celoročně. Vyplývá to z ankety mezi stavebními firmami. Proces náboru Ukrajinců trvá kolem půl roku, což je v poměru na délku stavebních projektů příliš dlouho. Stavbaři by proto uvítali snadnější udělování dlouhodobých víz.

Přečíst článek

Reklama

Související

Tomáš Hübl, šéf představenstva městské společnosti Výstaviště Praha

Stamilionové investice městu vrátíme do 15 let, říká šéf Výstaviště Praha

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme