Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejný byznys: Zlaté doby jsou pryč, říká majitel bazaru a zastavárny

Zlaté doby jsou pryč, říká majitel bazaru a zastavárny
Midjourney AI
Michal Nosek

Regály překypující různým zbožím. Od omlácených kladívek za desetikorunu po nová hifi sluchátka za několik tisíc. Pro někoho představuje sortiment nabízený v zastavárnách a bazarech bezcenný šrot a přehlídku nevkusu, ale jiní zákazníci zde dokáží objevit poklady do svých sbírek.

Reklama

Na rozdíl od klasických obchodů, které mají zákaznická data o zájmu nakupujících o konkrétní zboží, u bazarů taková analýza není možná. „Co je zrovna trend, to se nedá zjistit, protože každý zákazník hledá něco jiného. Proto je nejdůležitější vykupovat zboží s velkým rozmyslem a samozřejmě za nejnižší možnou cenu. Naše podnikání je neustálý adrenalin a vlastně hazard,“ popisuje netradiční obchodování majitel bazaru a zastavárny Jiří (jméno je na přání respondenta změněné).

Nevypočitatelnost zákazníků, špatně odhadnuté investice do neprodejného zboží a pandemie způsobily, že v posledních třech letech postupně z trhu zmizelo až 40 procent bazarů a zastaváren

Lukáš Klucký ve svém salonu

Obyčejný byznys: Nejraději dělám účes blondýnám, říká kadeřník

Babička i maminka byly kadeřnice, tak měl Lukáš s výběrem svého povolání jasno. Po kadeřnické škole a dvouleté praxi u maminky si začal budovat salon Hair trend v Praze. Bylo to komplikované, protože v té době ještě bydlel v Jablonci. Podle svých slov šetřil každou korunu, v kadeřictví přespával na zemi a ráno čekal na zlevněné bagety. 

Přečíst článek

Majitel bazaru to hodnotí pragmaticky, když říká, že růstem inflace a zdražením prakticky všeho se byznys bazarů hroutí. „Je to logické, lidé mají méně peněz, a tak se snaží zbavovat věcí, které nepotřebují. Sortiment nám přibývá, ale nakupovat nikdo nechce. Bazarový byznys se prakticky zastavil,” říká zastavárník s tím, že jsou dny, kdy za dopoledne utrží jen 150 korun. Přitom ještě před čtyřmi lety dokázal za den utržit i sedmdesát tisíc. „Loni, když jsem se některý den dostal na patnáct tisíc za den, tak jsem byl šťastej,“ popisuje propad obratu.

V současné době je podle něj devadesát procent nabízeného zboží neprodejných. Prodávat své zbytečnosti navíc už chodí i movitější lidé, kteří dřív naopak nakupovali. Sestupný trend tržeb je tak v segmentu prodeje použitého zboží jasný. 

Hodinářskou tradici zachraňují kurzy pro nadšence, říká muž, který dává nový život starobylým strojkům

Obyčejný byznys: Tradici zachraňují kurzy pro nadšence, říká hodinář, který dává nový život starobylým strojkům

V Česku je mnoho zajímavých provozů, podniků, obchodů či dílen, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme do tradičního hodinářství.

Přečíst článek

Zlatý věk bazarů a zastaváren přišel v devadesátých letech, kdy z valné většiny sloužily jako přeprodejny kradeného zboží. Tento trend se v posledním desetiletí díky přísnější legislativě snížil a obchodní inspekce provádí kontroly důsledněji. 

„Každého drobného podnikatele trápí zejména vysoký nájem, ceny energií a pokles poptávky. U nás je to ještě opepřené kontrolami z úřadu. Pokutují kvůli naprostým nesmyslům a ničí byznys. Zajímavé na tom je, že každému úředníkovi vadí něco jiného, tak se v podstatě kontrolou nedá projít bez pokuty,“ hodnotí vztahy s obchodní inspekcí.

Malíři mají dostatek zakázek

Obyčejný byznys: Zakázek nyní máme dost, a náročnějších, říká malíř pokojů

Milan Rokos se koncem osmdesátých let vyučil svářečem a mechanikem. Po vojně nastoupil jako svářeč v ČKD a na ta léta rád vzpomíná. Dopoledne jsme makali a pak už byl klid, navíc jsem si jako svářeč dokázal přivydělat i jinde, jak se tehdy říkalo, na melouchách," vzpomíná na léta socialismu.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme