Obyčejný byznys: Zlaté doby jsou pryč, říká majitel bazaru a zastavárny
Regály překypující různým zbožím. Od omlácených kladívek za desetikorunu po nová hifi sluchátka za několik tisíc. Pro někoho představuje sortiment nabízený v zastavárnách a bazarech bezcenný šrot a přehlídku nevkusu, ale jiní zákazníci zde dokáží objevit poklady do svých sbírek.
Na rozdíl od klasických obchodů, které mají zákaznická data o zájmu nakupujících o konkrétní zboží, u bazarů taková analýza není možná. „Co je zrovna trend, to se nedá zjistit, protože každý zákazník hledá něco jiného. Proto je nejdůležitější vykupovat zboží s velkým rozmyslem a samozřejmě za nejnižší možnou cenu. Naše podnikání je neustálý adrenalin a vlastně hazard,“ popisuje netradiční obchodování majitel bazaru a zastavárny Jiří (jméno je na přání respondenta změněné).
Nevypočitatelnost zákazníků, špatně odhadnuté investice do neprodejného zboží a pandemie způsobily, že v posledních třech letech postupně z trhu zmizelo až 40 procent bazarů a zastaváren.
Babička i maminka byly kadeřnice, tak měl Lukáš s výběrem svého povolání jasno. Po kadeřnické škole a dvouleté praxi u maminky si začal budovat salon Hair trend v Praze. Bylo to komplikované, protože v té době ještě bydlel v Jablonci. Podle svých slov šetřil každou korunu, v kadeřictví přespával na zemi a ráno čekal na zlevněné bagety.
Obyčejný byznys: Nejraději dělám účes blondýnám, říká kadeřník
Zprávy z firem
Majitel bazaru to hodnotí pragmaticky, když říká, že růstem inflace a zdražením prakticky všeho se byznys bazarů hroutí. „Je to logické, lidé mají méně peněz, a tak se snaží zbavovat věcí, které nepotřebují. Sortiment nám přibývá, ale nakupovat nikdo nechce. Bazarový byznys se prakticky zastavil,” říká zastavárník s tím, že jsou dny, kdy za dopoledne utrží jen 150 korun. Přitom ještě před čtyřmi lety dokázal za den utržit i sedmdesát tisíc. „Loni, když jsem se některý den dostal na patnáct tisíc za den, tak jsem byl šťastej,“ popisuje propad obratu.
V současné době je podle něj devadesát procent nabízeného zboží neprodejných. Prodávat své zbytečnosti navíc už chodí i movitější lidé, kteří dřív naopak nakupovali. Sestupný trend tržeb je tak v segmentu prodeje použitého zboží jasný.
V Česku je mnoho zajímavých provozů, podniků, obchodů či dílen, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme do tradičního hodinářství.
Obyčejný byznys: Tradici zachraňují kurzy pro nadšence, říká hodinář, který dává nový život starobylým strojkům
Zprávy z firem
Zlatý věk bazarů a zastaváren přišel v devadesátých letech, kdy z valné většiny sloužily jako přeprodejny kradeného zboží. Tento trend se v posledním desetiletí díky přísnější legislativě snížil a obchodní inspekce provádí kontroly důsledněji.
„Každého drobného podnikatele trápí zejména vysoký nájem, ceny energií a pokles poptávky. U nás je to ještě opepřené kontrolami z úřadu. Pokutují kvůli naprostým nesmyslům a ničí byznys. Zajímavé na tom je, že každému úředníkovi vadí něco jiného, tak se v podstatě kontrolou nedá projít bez pokuty,“ hodnotí vztahy s obchodní inspekcí.
Milan Rokos se koncem osmdesátých let vyučil svářečem a mechanikem. Po vojně nastoupil jako svářeč v ČKD a na ta léta rád vzpomíná. Dopoledne jsme makali a pak už byl klid, navíc jsem si jako svářeč dokázal přivydělat i jinde, jak se tehdy říkalo, na melouchách," vzpomíná na léta socialismu.
Obyčejný byznys: Zakázek nyní máme dost, a náročnějších, říká malíř pokojů
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.