Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejný byznys: Zlaté doby jsou pryč, říká majitel bazaru a zastavárny

Zlaté doby jsou pryč, říká majitel bazaru a zastavárny
Midjourney AI
Michal Nosek

Regály překypující různým zbožím. Od omlácených kladívek za desetikorunu po nová hifi sluchátka za několik tisíc. Pro někoho představuje sortiment nabízený v zastavárnách a bazarech bezcenný šrot a přehlídku nevkusu, ale jiní zákazníci zde dokáží objevit poklady do svých sbírek.

Na rozdíl od klasických obchodů, které mají zákaznická data o zájmu nakupujících o konkrétní zboží, u bazarů taková analýza není možná. „Co je zrovna trend, to se nedá zjistit, protože každý zákazník hledá něco jiného. Proto je nejdůležitější vykupovat zboží s velkým rozmyslem a samozřejmě za nejnižší možnou cenu. Naše podnikání je neustálý adrenalin a vlastně hazard,“ popisuje netradiční obchodování majitel bazaru a zastavárny Jiří (jméno je na přání respondenta změněné).

Nevypočitatelnost zákazníků, špatně odhadnuté investice do neprodejného zboží a pandemie způsobily, že v posledních třech letech postupně z trhu zmizelo až 40 procent bazarů a zastaváren

Lukáš Klucký ve svém salonu

Obyčejný byznys: Nejraději dělám účes blondýnám, říká kadeřník

Babička i maminka byly kadeřnice, tak měl Lukáš s výběrem svého povolání jasno. Po kadeřnické škole a dvouleté praxi u maminky si začal budovat salon Hair trend v Praze. Bylo to komplikované, protože v té době ještě bydlel v Jablonci. Podle svých slov šetřil každou korunu, v kadeřictví přespával na zemi a ráno čekal na zlevněné bagety. 

Přečíst článek

Majitel bazaru to hodnotí pragmaticky, když říká, že růstem inflace a zdražením prakticky všeho se byznys bazarů hroutí. „Je to logické, lidé mají méně peněz, a tak se snaží zbavovat věcí, které nepotřebují. Sortiment nám přibývá, ale nakupovat nikdo nechce. Bazarový byznys se prakticky zastavil,” říká zastavárník s tím, že jsou dny, kdy za dopoledne utrží jen 150 korun. Přitom ještě před čtyřmi lety dokázal za den utržit i sedmdesát tisíc. „Loni, když jsem se některý den dostal na patnáct tisíc za den, tak jsem byl šťastej,“ popisuje propad obratu.

V současné době je podle něj devadesát procent nabízeného zboží neprodejných. Prodávat své zbytečnosti navíc už chodí i movitější lidé, kteří dřív naopak nakupovali. Sestupný trend tržeb je tak v segmentu prodeje použitého zboží jasný. 

Hodinářskou tradici zachraňují kurzy pro nadšence, říká muž, který dává nový život starobylým strojkům

Obyčejný byznys: Tradici zachraňují kurzy pro nadšence, říká hodinář, který dává nový život starobylým strojkům

V Česku je mnoho zajímavých provozů, podniků, obchodů či dílen, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme do tradičního hodinářství.

Přečíst článek

Zlatý věk bazarů a zastaváren přišel v devadesátých letech, kdy z valné většiny sloužily jako přeprodejny kradeného zboží. Tento trend se v posledním desetiletí díky přísnější legislativě snížil a obchodní inspekce provádí kontroly důsledněji. 

„Každého drobného podnikatele trápí zejména vysoký nájem, ceny energií a pokles poptávky. U nás je to ještě opepřené kontrolami z úřadu. Pokutují kvůli naprostým nesmyslům a ničí byznys. Zajímavé na tom je, že každému úředníkovi vadí něco jiného, tak se v podstatě kontrolou nedá projít bez pokuty,“ hodnotí vztahy s obchodní inspekcí.

Malíři mají dostatek zakázek

Obyčejný byznys: Zakázek nyní máme dost, a náročnějších, říká malíř pokojů

Milan Rokos se koncem osmdesátých let vyučil svářečem a mechanikem. Po vojně nastoupil jako svářeč v ČKD a na ta léta rád vzpomíná. Dopoledne jsme makali a pak už byl klid, navíc jsem si jako svářeč dokázal přivydělat i jinde, jak se tehdy říkalo, na melouchách," vzpomíná na léta socialismu.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme