Lidé nepohrdnou módou ze sekáče. Internetové tržiště Vinted poprvé vykázalo zisk

Největší evropské internetové tržiště s použitým oblečením Vinted se v loňském roce poprvé dostalo do zisku. Firmě pomohl rychlý růst tržeb v souvislosti s vyšším zájmem o nákup a prodej módy z druhé ruky. Čistý zisk činil 18 milionů eur (453 milionů korun) ve srovnání se ztrátou 20 milionů eur v roce 2022.
Tržby Vinted se v loňském roce zvýšily o 61 procent na 596 milionů eur. Firma byla založená v Litvě v roce 2008 a působí v řadě evropských zemí, včetně České republiky, a také v USA.
„Naše výsledky za rok 2023 byly nejen důkazem toho, že dokážeme dosáhnout silného růstu, ale také toho, že stojíme v čele trhu s obrovským potenciálem,” řekl listu Financial Times generální ředitel Vinted Thomas Plantenga. Upozornil, že móda z druhé ruky je stále poměrně nezralým trhem a tvoří jen malou část celkového trhu s módou.
Je to nekonečná hra na kočku a myš, připodobňují lidé z módního byznysu odchytávání padělků. Společnost Vinted provozující tržiště s módou z druhé ruky nyní zavádí službu ověřování dražších položek. Zkoumat je mají experti v Hamburku. To nedávno spuštěný americký TikTok Shop už spoléhá při odhalování fejků na umělou inteligenci.
Sekáč Vinted i luxusní značky odhalují padělky. Okem znalce, ale také pomocí umělé inteligence
Enjoy
Vlastní boxy pro doručení
Firma se snaží přesunout od pouhého tržiště k nabídce dalších služeb. Patří mezi ně Vinted Go, přepravní služba, která má ve Francii vlastní boxy pro zákazníky, do kterých lze doručit a vyzvednout oblečení. Letos chce firma do této služby výrazně investovat, zejména ve Francii, Nizozemsku a Belgii. Loni také společnost získala od litevské centrální banky licenci, která jí umožní nabízet zákazníkům platební služby. V roce 2022 pak koupila službu ověřování luxusního oblečení s cílem zvýšit bezpečnost nákupu a prodeje drahých položek.
Plantenga upozornil, že u plateb je firma zatím v počátcích, ale bude časem zvažovat nabídku vlastního řešení. Dodal také, že zatím nebude dávat žádné sliby týkající se budoucích zisků, protože vše bude záviset na tempu investic. „Vidíme před námi mnoho příležitostí, takže budeme i nadále vyvažovat ziskovost a investiční příležitosti,” řekl Plantenga.
A je to tady. Stárnoucí populace Husákových dětí boří léta zažité pravidlo, že módní průmysl je posedlý mládím. Neúprosná demografická křivka se týká nejen Česka. Na Západě cílí módní značky na ekonomicky silnou generaci X, tedy na lidi narozené mezi roky 1965 a 1980. Mladší generace sice rychleji naskakují na měnící se trendy, ale jde-li křivka ekonomického cyklu dolů, jejich peněženky rychle hubnou.
„Mládí vpřed“ už neplatí. Stárnoucí generace X převrací svět módy
Enjoy
Drážďanský outlet bude po Lipsku pro Zalando teprve druhým v bývalé východní části.
Zalando otevře v Drážďanech kamenný obchod a sekáč
Zprávy z firem
Evropská unie zařadila čínského internetového prodejce oděvů Shein mezi velké internetové platformy, které podléhají přísnějším kontrolám podle unijního nařízení o digitálních službách (DSA). Důvodem je vysoký počet uživatelů, uvedla Evropská komise.
Shein čeká v EU víc kontrol. Nově patří mezi regulované platformy
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.