Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nepodceňujte kontrolu komína, vyhořet můžete raz dva, varuje kominík

Kominíci provádějí revize minimálně jednou ročně
Profimedia.cz
Michal Nosek

S příchodem chladnějších dnů začíná pro většinu domácností topná sezóna. Než se však zatopí v kamnech, krbu nebo kotli, je nutné věnovat pozornost komínu a spalinovým cestám. Právě proto nastupuje kominík, jehož práce má zásadní vliv na bezpečnost, účinnost i úspory při vytápění.

„Hlavním úkolem kominíka je zkontrolovat průchodnost a technický stav komína. V průběhu topné sezóny se v něm usazují saze a dehet, které mohou výrazně snížit tah komína a v nejhorším případě způsobit i požár. Pravidelné čištění a odstraňování usazenin zajišťuje bezpečný odvod spalin,” říká pražský kominík Vojtěch Meruňka s tím, že na objednávku kominíka už může být před zahájením topení pozdě. „Jsem prakticky plně zamluven,“ konstatuje s tím, že lidé nechávají vše na poslední chvíli a pak se diví, že není termín. 

Kominík nejen čistí, ale také provádí revizi. Ověří, zda není komín poškozený, prasklý nebo znečištěný nad rámec běžného stavu. Zkontroluje také těsnost napojení kouřovodů a funkčnost připojených spotřebičů. Případné závady je nutné odstranit dříve, než začnete topit

„Pravidelné kontroly jsou v ČR stanoveny vyhláškou. V případě pojistné události může pojišťovna nevyplacení plnění odůvodnit zanedbanou údržbou,“ varuje kominík. V případě požáru prokazatelně způsobeného poškozeným nebo neudržovaným komínem, je potvrzení o provedené kontrole důležité pro stanovení výše vyplaceného pojistného plnění. 

„Každý rok řešíme případy škod na majetku způsobených požárem a část z nich vzniká právě kvůli zanedbané údržbě topných systémů včetně spalinových cest. Jeden z našich klientů například dlouhodobě neprováděl kontroly komínu na své chatě. Dřevěný rekreační objekt kvůli tomu do základů vyhořel a škoda se vyšplhala na 1,35 milionu korun,“ dokládá konkrétní příklad rizika Martin Svoboda, produktový manažer KB Pojišťovny.  

Obyčejná práce: Kontrolovat cestující je deprimující, říká revizor

Revizor – slovo, které v mnoha lidech vyvolává nepříjemné pocity. Tito pracovníci veřejné dopravy jsou často vnímáni jako nepřátelé cestujících, přestože jejich úkol je jednoduchý: kontrolovat jízdní doklady a zajišťovat, aby systém MHD fungoval spravedlivě.

Přečíst článek

Ten samozřejmě doporučuje pravidelné každoroční kontroly komínů nezanedbávat. „Rozhodně nejsou jen zákonnou povinností, ale i klíčovou prevencí, která dokáže předejít milionovým škodám. Ideální je také pořízení požárních hlásičů, které dnes stojí od několika stovek do řádově tisíců korun. Brzký zásah může hodně zachránit. Přesvědčil se o tom náš klient, když si všimnul, že doutnají konstrukce kolem komínu v jeho domě. Tady byla škoda díky hasičům a jeho pozornosti jen 51 tisíc. Kdyby nereagoval včas, mohla být podstatně vyšší,“ uvádí. 

Počet požárů způsobených zanedbanými spalinovými cestami se v Česku průměrně pohybuje okolo 1200 ročně. Škody dosahují desítek milionů korun a důsledkem jsou také desítky zraněných lidí, a dokonce i mrtví. Konkrétně loni evidoval Hasičský záchranný sbor celkem 1179 požárů způsobených nevyhovujícím technickým stavem komína. V drtivé většině případů se jednalo o požáry, které vznikly v důsledku jisker z komínu a vznícení sazí. Přímé škody dosáhly 190,9 milionů korun, zranilo se 38 osob a 1 člověk zemřel. 

Zanedbaná kontrola může snížit pojistné plnění 

Kontroly spalinových cest nejsou jen formalitou. Jsou zásadním prvkem ochrany zdraví, majetku i rodiny. Pravidelná odborná údržba minimalizuje riziko požáru a nehrozí krácení pojistného plnění. „Ideální je zadat si další kontroly kominíkem okamžitě po provedení kontroly,“ doporučuje Meruňka. 

Podle platné legislativy i pojistných podmínek je majitel nemovitosti povinen zajistit pravidelné čištění a kontroly. Jestliže dojde k požáru kvůli zanesenému komínu a majitel nemá doklad o provedené kontrole, může pojišťovna výrazně snížit pojistné plnění za škodu, případně ho zcela odmítnout. „Pokud se prokáže, že příčinou požáru byla zanedbaná údržba, pojišťovna má právo krátit plnění. V praxi to znamená, že část škody, nebo dokonce celou škodu, může majitel zaplatit ze svého, i když má nemovitost na riziko požáru pojištěnou. Proto doporučujeme uchovávat potvrzení o provedených kontrolách,“ říká Svoboda. 

Jarní práce jsou již v plném proudu

Obyčejná práce: Jarnímu pálení trávy a listí odzvonilo, musí se kompostovat, říká zahradník

Jaro se blíží a s ním i čas, kdy se zahrady probouzejí k životu. Proto je třeba zahradě věnovat péči a připravit ji na nadcházející sezónu. V březnu vše začíná úklidem a přípravou půdy. 

Přečíst článek

Lesní hospodář Jaroslav Pacovský

Obyčejná práce: Dobrovolné spolky by pomohly chránit lesy, říká lesní hospodář o projednávaném zákonu

Člen vedení Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů (SVOL) Miroslav Pacovský se pohybuje v oboru desítky let, zejména jako odborný lesní hospodář a soudní znalec. Nyní se krom péče o lesy a plánování jejich rozvoje věnuje i lesnické legislativě.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Vychází podzimní Newstream CLUB s galeristkou Olgou Trčkovou na obálce

Newstream CLUB 9 obálka
Newstream
 nst
nst

Je tu podzimní rovnodennost a na prodlužující se večery nabízí byznysový portál newstream.cz nový magazín. Jeho hlavním tématem je Sázka na Česko. Ty své v něm představí například úspěšná galeristka Olga Trčková, podnikatel Vlastislav Bříza a slovenský startupista Dalibor Cicman v něm prozradí, jak se ze srdce Evropy buduje úspěšný e-commerce s globálními ambicemi.

Česko je země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek podnikatelů, kteří v České republice podnikají, a to napříč sektory. A ten potenciál je zejména v lidech, pokračuje shoda.

Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? „Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu,“ uvádí šéfredaktor magazínu Newstream CLUB Stanislav Šulc. „Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. Její recept je vlastně ukázkový. Vyhledá talent a cíleně jej staví do mezinárodního kontextu významných umělců. Postupně se jí tak daří z původně lokálních tvůrců budovat osobnosti s minimálně evropskými ambicemi,“ dodává Šulc.

Jak vydělat na růstu Česka

O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

V Číně prožili to, co se u nás stalo někdy v druhé polovině devadesátých let. Když padla železná opona, dělali jsme pár let pořád všechno po komunisticku, pak jsme se probudili a začali jsme raketově růst. Čína roste raketově v kvalitě,“ upozorňuje mimo jiné Bříza.

Kdybychom Německo otvírali jako třetí trh po Česku a Slovensku, uspěli bychom tu těžko. Dneska ale jsme silní, Česko a Slovensko nám generuje cashflow, které můžeme investovat na expanzi do Západní Evropy,“ popisuje své zkušenosti Dalibor Cicman.

Obálka magazínu Newstream CLUB 9 Newstream

Chalupa jako symbol

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Na stánky nyní přichází již deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB. Jedná se o tištěný magazín, který vydává byznysový portál newstream.cz a jehož zaměření je propojení byznysu a lifestylu.

Vedle stánků lze tištěný magazín zakoupit také v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze koupit přímo na stránkách newstream.cz.

Newstream.cz je byznysový web, který vznikl v červenci 2021. Zaměřuje se na ekonomické zpravodajství, zprávy z firem, financí, realit a chytrého lifestylu včetně rozhovorů, komentářů, reportáží, videí, podcastů a videorozhovorů.

Pořádá odborné a společenské eventy. Vedle magazínu Newstream CLUB vydává dále tištěný magazín zaměřený na nemovitosti s názvem Realitní Club a úspěšný stejnojmenný podcast. Nově se podílí také na vydávání knih.

Další magazín Newstream CLUB vyjde v polovině prosince 2025.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Vlastislav Bříza - majitel Koh-i-nooru

Vlastislav Bříza: Přijde doba, kdy bude profesor medicíny na kolenou prosit instalatéra, aby mu opravil vodu

Přečíst článek
Zakladatel a vetšinový vlastník společnosti GymBeam Dalibor Cicman

Zakladatel GymBeam Dalibor Cicman: Chci spolupracovat s nejchytřejšími lidmi na globální úrovni

Přečíst článek
Galeristka Olga Trčková

Olga Trčková: Čeští sběratelé jsou dnes vášnivější než mnohde na světě

Přečíst článek

Lukáš Kovanda: Vinobraní jako ekonomická sklizeň za stovky milionů

Vinobraní
ČTK
Lukáš Kovanda

Vinobraní už dávno není jen oslavou vína a burčáku. Proměnilo se v jednu z nejvýznamnějších regionálních událostí, která každoročně přivádí statisíce lidí a s nimi i stovky milionů korun. Ukazuje se přitom, že skutečným produktem vinobraní není ani tak víno samotné, ale atmosféra, kterou akce vytváří.

Podle průzkumu agentury STEM/MARK utratí téměř polovina návštěvníků na vinobraní do tisíce korun. Další pětina do 1 500 korun a jen asi desetina překročí hranici 2 000 korun. Průměrná útrata přímo na místě, tedy za víno, občerstvení a zábavu, činí zhruba 1 300 korun. Celkový účet je ale výrazně vyšší, protože návštěvníci platí také vstupné, dopravu, jídlo mimo areál a často i ubytování.

Německé pivovary ztrácejí pozice, z největších rostě pouze Bitburger

„O’zapft is!“ Začal Oktoberfest. Tuplák piva opět zdražil a voda vyjde na 266 korun

V Mnichově začal 190. ročník pivního festivalu Oktoberfest. Primátor bavorské metropole Dieter Reiter v poledne narazil první sud, stačily mu nato dva údery, stejně jako loni a předloni. Svátek piva potrvá 16 dní, skončí 5. října. Podle odhadů ho navštíví přes šest milionů lidí z Německa i zahraničí včetně Česka. Tuplák zlatavého moku se bude letos prodávat opět dráž než loni. Vyjde na 14,50 až 15,80 eura, tedy 353 až 384 korun.

Přečíst článek

Desítky milionů za vstupné

Letos do Znojma na vinobraní dorazilo 78 tisíc lidí. Jen na vstupném se vybraly desítky milionů korun. Dvoudenní permanentka stála na místě 850 korun, v předprodeji 650 korun. Připočteme-li k tomu průměrnou útratu 1 300 korun a další výdaje, dostáváme se na částku kolem 2 500 korun na osobu. Pokud návštěvníci zůstávají přes noc, obvykle dvě, utratí navíc za ubytování 1 200 až 1 500 korun za noc. Celková útrata jednoho účastníka se tak snadno vyšplhá na 4 až 5 tisíc korun.

Výsledkem jsou stovky milionů korun, které do regionu přitečou jen během jediného víkendu. Podobný efekt má Pálavské vinobraní, jež letos přilákalo 46 tisíc lidí, nebo Mělnické vinobraní s pravidelnou návštěvností kolem 60 tisíc. A to mluvíme jen o přímých výdajích. K nim se přidávají i nepřímé efekty, dočasná pracovní místa, vyšší obrat hotelů a restaurací i další výdaje, které v regionu zůstávají ještě dlouho po skončení slavností.

Zajímavé je, že návštěvníci nevnímají vinobraní primárně jako gastronomickou akci. Nejlépe hodnoceným prvkem je atmosféra, zatímco kvalita vína skončila až na druhém místě. Vinobraní je tak nejen sklizní hroznů, ale i sklizní ekonomických výnosů, které doplňují samotnou úrodu a významně posilují regionální ekonomiku.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Saké: vynikající a gastronomicky unikátní nápoj

Pavel Maurer: Saké je vynikající a gastronomicky unikátní nápoj, který má svá pravidla

Přečíst článek
Strmé svahy pod kopcem Radobyl a panorama Českého středohoří

Konkurence pro vína z Moravy. Ta ze severních Čech zažívají renesanci

Přečíst článek
Doporučujeme