Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Káva patří k nejoblíbenějším nápojům na světě, kde všude si ji vychutnáváme?

Káva patří k nejoblíbenějším nápojům na světě, kde všude si ji vychutnáváme?
Jacobs Douwe Egberts, užito se svolením
Komerční spolupráce

Jen málokdo si umí představit den bez šálku kávy. Nápoj původem z Afriky, který se dnes pěstuje v asi padesáti zemích světa, se těší největší oblibě právě v Evropě. Podle průzkumu společnosti Jacobs Douwe Egberts, která patří k největším hráčům na trhu, vypije alespoň jeden šálek denně až 85 procent Čechů. Kdo je ale největším producentem, spotřebitelem a kde si kávu nejčastěji dopřáváme?

Reklama

Brazílie jako kávová velmoc

Mezi největší producenty patří tradičně země Střední a Jižní Ameriky se 48procentním podílem na světové produkci a Asie a Oceánie s 29procentním podílem. Prvenství v produkci si stále drží Brazílie, následuje ji Vietnam a Kolumbie. Je ovlivněna několika faktory, a to například poptávkou, trendy nebo klimatickými podmínkami. Právě změny způsobené nepříznivými klimatickými jevy v klíčových pěstitelských oblastech v kávovém roce 2021/2022 vedly k celkovému snížení produkce. Predikce Mezinárodní organizace pro kávu ale naznačují, že v aktuálním období vzroste v porovnání s předchozím rokem zhruba o 1,7 procenta, což odpovídá 10,28 milionu tunám kávy.

Ve spotřebě kávy vedou seveřani, Češi vypijí dva šálky denně

Není překvapením, že země, které patří k nejvýznamnějším producentům, nejsou zároveň největšími spotřebiteli. Téměř třetina světového objemu se totiž zkonzumuje v Evropě. Horní příčky žebříčků obvykle obsazují severské země, roční spotřeba v Česku dosahuje podle Českého statistického úřadu asi 2,4 kilogramu kávy na obyvatele. Z průzkumu společnosti Jacobs Douwe Egberts vyplynulo, že třetina Čechů během dne vypije dva šálky kávy, čtvrtina pak o šálek více. Jen každý desátý Čech vypije čtyři a více káv.

Produkce kávy v Brazílii, ilustrační foto

Ceny kávy na burzách letí dolů. Espresso ale levnější nebude

Kávy bude dostatek. Svědčí ji příznivé počasí v regionech pěstujících kávové boby. Cena kávy na komoditních trzích tak v posledních týdnech umazala předchozí zisky. Šálek kofeinové vzpruhy v kavárnách ale zřejmě vůbec nezlevní. Ba naopak.

Přečíst článek

Reklama

Jakou kávu si Češi vychutnávají nejraději, je ale značně rozdílné. „Výsledky průzkumu potvrzují, že každý z nás má rozdílné preference. Naše zkušenosti z firemního a gastro prostředí ale naznačují určité trendy. Dalo by se říct, že mladší konzumenti kávy spíše preferují ovocné a svěží kávové směsi. Skupina nad 40 let zase tíhne k výrazným a hořkým směsím,“ popisuje Lumír Františák z Jacobs Douwe Egberts, který zastupuje značku francouzské kávy L'OR Professional, jež poskytuje kávové řešení pro B2B partnery. Společnost rovněž patří k největším hráčům na trhu a vysoce kvalitní kávou zásobuje nejen domácnosti, ale i řadu firemních klientů.

 Lumír Františák z Jacobs Douwe Egberts, který zastupuje značku francouzské kávy L'OR Professional, jež poskytuje kávové řešení pro B2B partnery. Jacobs Douwe Egberts, užito se svolením

Kávu jako od baristy z pohodlí domova

Ačkoli jsou Češi častými návštěvníky kaváren, nejčastěji si kávu dopřávají doma nebo v práci. „Češi si zvykli na skvělou kávu v kavárnách a stejně dobrou kávu si chtějí dopřávat po celý den. To se promítá i do kategorie kávy v domácnostech i zaměstnání. Například v office segmentu je už dnes zcela přirozené, že se setkáváme s voláním firem nejen po výborném espressu, ale i po řešení, které dokáže dodat i mléčné varianty kávy na úrovni kávy z kavárny,“ doplňuje k výsledkům průzkumu Lumír Františák.

Ikonické značky společnosti Jacobs Douwe Egberts ve světě

Mezi klienty společnosti patří sítě hotelů, aerolinky i kavárny po celém světě. Jejich nabídka zahrnuje značky L'OR, Jacobs, Douwe Egberts, Gevalia, Moccona, Peet's a Piazza D'Oro. Vlastní například řetězec craftových kaváren Peet's, který si zakládá na kvalitě kávových zrn a mistrovské přípravě. Se svými více než 370 kavárnami triumfuje po celém světě, nejvíce se jich nachází v USA, Číně a Spojených arabských emirátech. Jejich špičková nabídka zahrnuje tradiční espresso i aktuální kávové speciality podle posledních trendů. Za mimořádnou kvalitu získali v říjnu letošního roku od USA Today prestižní ocenění "Nejlepší kavárenský řetězec".

Jeden „turek“ nestačí. Trendem u firem je lákat zaměstnance na kvalitní značky

Jeden „turek“ nestačí. Trendem u firem je lákat zaměstnance na kvalitní značky

Káva je jednou z nejobchodovanějších komodit na světě. Její pěstování a zpracování zaměstnává přes sto milionů lidí a každou vteřinu se na planetě vypije více než 26 tisíc šálků kávy. Češi dosud nepatřili mezi kávové fajnšmekry a mnoho z nich si stále vystačí s tradiční tureckou kávou. Nyní se však trend mění. Ve firmách i domácnostech se prosazují moderní kávovary.

Přečíst článek

Prestižní hotely i na palubách letadel

Kromě úspěšného řetězce kaváren dodává kávu i do prestižní hotelové sítě Marriott. Ve vybraných luxusních hotelech si tak můžete vychutnat kvalitní kávu, kde se zážitek spojený s výběrem kávy stává nedílnou součástí luxusního pobytu. V českém prostředí poskytuje kávové řešení pro butikový hotel Le Palais, v zahraničí například pro luxusní hotely Sheraton nebo Ritz-Carlton.

Kromě úspěšné kavárenské sítě a prestižních hotelů se lze se značkovou kávou setkat i na cestách. Na palubách letadel KLM se od roku 2018 podává káva Douwe Egberts na všech evropských i mezinárodních letech.

Stresovat zákazníky vyšší cenou čokolády před Vánoci nechci. Sáhneme si do marží, říká majitel čokoládovny

Letošní Vánoce by mohly pořádně zhořknout. Alespoň tomu nasvědčují burzovní ceny kakaa, které jsou v meziročním srovnání o desítky procent vyšší. To však neznamená, že by o tolik měla zdražit i čokoláda, říká v rozhovoru pro Newstream Václav Durďák, spolumajitel Čokoládovny Janek a pražírny Coffeespot, kterého loni Forbes zařadil mezi 30 pod 30. Kromě surovin se do konečné ceny tabulky čokolády započítávají i další náklady, které pravděpodobně nemají tak inflační charakter. V Jankovi zdražovali naposledy loni v lednu. Vyšší náklady kompenzují ponížením svých marží.

Přečíst článek

Pití kávy ovlivňuje funkci nadledvinek

Biohacking: Proč je káva zabiják spánku? Nabourává funkci nadledvinek. Pomoci může tyrosin

Pocit únavy, stres, deprese. V uspěchaném světě stále častější problém. A nevyvážená strava se na tom podílí významnou rolí. Naštěstí je výzkum látek, které mohou tělu pomoci zvládat vyšší zátěž, čím dál přesnější. Zkoumání aminokyselin, jako je například tyrosin, může lidem pomoci žít mnohem zdravěji a s menším stresem.

Přečíst článek

Čaj z gynostemy působí lépe než káva

Biohacking: Čaj z gynostemy působí lépe než káva. A je zdravější

Gynostema pětilistá nazývaná také jiaogulan je druh liány, která pochází z jižní Číny a používá se v tradičních medicínských systémech v Asii. V nich se podává na zvýšení energie a podporu dlouhověkosti. V jejích listech najdeme mnoho zajímavých látek, jako jsou rostlinné steroly, flavonoidy, ginsenosidy a saponiny, které mají mnoho zdraví prospěšných efektů. Jsou také bohaté na enzymy, vitaminy a minerály.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme