Jeden „turek“ nestačí. Trendem u firem je lákat zaměstnance na kvalitní značky

Káva je jednou z nejobchodovanějších komodit na světě. Její pěstování a zpracování zaměstnává přes sto milionů lidí a každou vteřinu se na planetě vypije více než 26 tisíc šálků kávy. Češi dosud nepatřili mezi kávové fajnšmekry a mnoho z nich si stále vystačí s tradiční tureckou kávou. Nyní se však trend mění. Ve firmách i domácnostech se prosazují moderní kávovary.
Zájem o kávy značek Dallmayr, Illy nebo Tchibo z kávovarů v podnicích stále roste. Jeden z předních dodavatelů Dallmayr například dodává své produkty i do kávovarů v prezidentské kanceláři. Ze známých celebrit si tuto kávu v minulosti oblíbil i věhlasný „slavík“ Karel Gott.
Pocit únavy, stres, deprese. V uspěchaném světě stále častější problém. A nevyvážená strava se na tom podílí významnou rolí. Naštěstí je výzkum látek, které mohou tělu pomoci zvládat vyšší zátěž, čím dál přesnější. Zkoumání aminokyselin, jako je například tyrosin, může lidem pomoci žít mnohem zdravěji a s menším stresem.
Biohacking: Proč je káva zabiják spánku? Nabourává funkci nadledvinek. Pomoci může tyrosin
Enjoy
Podle distributorů kávy a kávovarů se z kávy nikdy nestane ryze fastfoodový produkt, protože potřebuje čas na správnou přípravu, který v rychlých občerstveních chybí. „Našimi zákazníky jsou velké firmy jako ČEZ, Bosch či DHL, kavárny, restaurace, ubytovací zařízení Volareza, ale i čerpací stanice. Provozujeme ´kávový´ catering na významných společenských událostech nebo při akcích na Pražském hradě, “ vypočítává generální ředitel společnosti Dallmayr v České republice René Sion.
Novinkou je „mobilní minikavárna“
Aktuálně rostoucím trendem ve firmách je budování oddechových koutků nebo zón pro relaxaci zaměstnanců. Do těchto míst tradičně patří popíjení kávy. Sion v této souvislosti přišel na myšlenku „mobilního cafédocku“, tedy pojízdné minikávárny, která v zasedacích místnostech, relaxačních zónách nabízí nápoj z kávovaru spolu s dalším občerstvením v miniledničce.

Růst spotřeby kávy v podnicích a restauracích ochromil covid-19, ale již se vrací k číslům před pandemií. „V roce 2019 jsme měli tržby 440 milionů korun, v průběhu pandemie tržby klesly o patnáct procent a loni jsme byli znovu na 440 milionech. Ale ziskovost se kvůli inflaci snížila," říká Sion s tím, že výpadek odběru kávy ve firmách během covidu částečně nahradila domácí spotřeba.
Vláda turecké kávy slábne
Obliba kávy z kávovarů ve firmách i domácnostech roste a stává se módou. Čeští pijáci však ještě stále před kvalitou filtrované kávy preferují tradičního „turka“ s lógrem. Barista Tomáš Fábera odhaduje, že kávu s lógrem pije více než polovina konzumentů.
„Na noc je ale turek naprosto nevhodný, mnohem lepší je slabá káva, jako kappuccino, či espresso," připomíná barista a dává další kávovou radu. Pro těhotné ženy je naprosto nevhodná káva bez kofeinu, protože obsahuje chemické látky potřebné k jeho odstranění.
Milovník kávy Michal Perna přišel před pár lety s nápadem, který je sice jednoduchý, ale jinde ve světě se nedělá. Spojil třtinový cukr a espresso. K této kombinaci začal přidávat různé příchutě, a tak vznikl Kafánek. Patentovaný český výrobek, který se hodí nejen do nápojů všech druhů ale i na vaření. Jakou kávu pijí Češi nebo co si Michal myslí o cibetkové kávě? Na to dá odpověď další díl série FreshStart.
FreshStart s vynálezcem Kafánka Michalem Pernou: Směs kávy a cukru má nekonečně využití
Newstream TV
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.