Jan Zápotočný: Fotovoltaika se vyplatí každému. Jen se musí smysluplně navrhnout

Vysoké ceny energií a s nimi související zájem o fotovoltaiku a obnovitelné zdroje jako takové se staly tématem posledních let. Jaká je situace dnes, když už největší energetická krize pominula a ceny se vrátily na hodnoty, které dále nevyžadují vládní zastropování? A co nás čeká do budoucna? Zeptali jsme se Jana Zápotočného, místopředsedy představenstva společnosti E.ON Energie.
Můžeme očekávat další zlevňování energií, nebo teď zase ceny spíš porostou?
To je vždy velmi složitá otázka. Tržní ceny v posledních letech klesají, je ovšem složité odhadnout, jak se bude situace vyvíjet dál. V případě forwardových cen elektřiny a zemního plynu (předem dohodnuté ceny, za které se bude obchodovat v budoucnu – pozn. red.) stále vidíme potenciál pro další pokles. Kdy k němu dojde a jak velký bude, to už ale zůstává otázkou. Ani v minulosti nebyl pokles tak rychlý, jak veřejnost očekávala, navíc do celkové ceny za dodávku se propisuje řada faktorů a změny na burzách se do ní promítají se zpožděním. Polovinu celkové ceny, kterou zákazník zaplatí, pak tvoří pevně dané distribuční poplatky. Určitě bych tedy nepočítal s tím, že za rok budu platit o polovinu méně než dnes.
Co v tuto chvíli ovlivňuje ceny nejvíc?
Z globálního pohledu pomáhá Evropě především nízká poptávka Číny po zkapalněném plynu, obecný pokles cen energetických komodit, jako je ropa, a také vysoká dostupnost jaderného výkonu ve Francii. Letos bude hrát roli také zásobování plynem v zimním období. Bude důležité, aby plánovaná dodávka a skladové zásoby plynu pokryly skutečnou poptávku ovlivněnou hospodářským vývojem a počasím.
S odkladem podpisu finální dohody ke stavbě nových jaderných bloků v Dukovanech se posouvá i harmonogram celého projektu a jeho jednotlivé fáze. O měsíce se tak v plánech posune i samotné zprovoznění nových reaktorů. První z nich by podle aktuálního stavu měl být spuštěný na přelomu let 2036 a 2037. Na dnešní konferenci NextGen Energetika 2035+ v Praze to řekl Petr Závodský, předseda představenstva společnosti Elektrárna Dukovany II (EDU II), která je za jaderný tendr zodpovědná. Připomněl i rostoucí náklady na projekt.
Petr Závodský: Odklad dohody k Dukovanům posouvá i harmonogram celého projektu
Zprávy z firem
Co by se muselo stát, aby energie výrazněji zlevnily?
Aby ceny na trzích klesly víc, potřebovali bychom nižší poptávku a obecně i ekonomickou výkonnost. Ta už je citelně ochromena aktivitami amerického prezidenta. Na straně nabídky by ke snížení cen přispělo především ukončení války na Ukrajině, které by v budoucnu mohlo být impulsem k navýšení ruské výroby a následných dodávek do světa – bez ohledu na to, jestli by mohli dodávat energie přímo do Evropy. Do koncové ceny pro odběratele se ovšem budou propisovat i potřebné investice do sítí a flexibilních zdrojů, proto bych očekával, že ceny budou spíše stagnovat.
Rozhovor s Janem Zápotočným vyšel v magazínu Newstream CLUB

Doporučil byste dnes zákazníkům fixaci? A případně na jak dlouho?
Já osobně fixaci mám a doporučuji ji také svým blízkým. Optimální délka fixace jsou za mě v tuto chvíli dva roky. Co je naopak pro běžného zákazníka hodně nebezpečné, jsou různé dynamické tarify, které mění cenu v závislosti na vývoji trhů. Jsou to tarify vhodné pro ty, kteří už mají určitou erudici, ale rozhodně se nehodí pro běžného spotřebitele, který řeší jednou ročně konečnou fakturu.
Vyplatí se kvůli nižší ceně změnit dodavatele? Přece jen akviziční ceníky bývají výrazně levnější.
Vždy je to na individuálním posouzení. Nižší cena samozřejmě vypadá lákavě, ale je třeba pracovat i s tím, co se za ní skrývá. Třeba na jak dlouho je taková cena garantovaná, co potom nastane nebo jaké jsou podmínky smlouvy. Pozor si dejte i na to, co srovnáváte. Jestli se jedná o ceny s daní nebo bez ní, o ceny s distribucí nebo pouze o jednotkové ceny komodity a podobně. Kromě samotné ceny je třeba zohlednit i možnosti, které dodavatel nabízí. Důležitou roli mohou hrát například flexibilita, možnost sdílení nebo další doplňkové služby.
Poslední roky přinesly právě i s ohledem na ceny energií zvýšený zájem o fotovoltaiku. Jaká je situace dnes?
Po předminulém roce, kdy jsme na trhu viděli rekordní zájem o instalace fotovoltaických řešení, se trh postupně ustálil. Když porovnáme loňská čísla s předloňskými, jsme na třech čtvrtinách instalací. I tak se ve srovnání s rokem 2022 držíme na dvojnásobném počtu instalací, oproti roku 2021 jsme pak dokonce na čtyřnásobku.
Česká developerská společnost MY Park spadající do skupiny Reticulum podnikatele Zdeňka Šoustala koupila v Polsku deset nákupních center. Síť s maloobchodními plochami nazvané A-Centrum koupil MY Park od BHM Group vlastněné dalším českým podnikatelem Tomášem Krskem. Podle informací serveru CzechCrunch se výše transakce pohybuje kolem 1,5 miliardy korun.
Obchod mezi miliardáři. Šoustal koupil od Krska deset nákupních center v Polsku
Reality
Komu se fotovoltaická elektrárna vyplatí nejvíc? Jak si spočítat její výhodnost a návratnost?
Vyplatí se každému, komu se dobře a smysluplně navrhne. Tohle je důležitý bod. V minulých letech jsme byli svědky toho, že díky nastavení podpory ze strany státu se instalovaly fotovoltaiky o maximálních výkonech, které u řady klientů vůbec nedávaly smysl. Klíčovým prvkem při pořizování elektrárny je to, aby ji dodavatel navrhl na míru, podle potřeb domácnosti. To znamená, aby většina elektrické energie byla spotřebována doma a v domácnosti správně pracovala. Teprve jen ta skutečně nepotřebná by měla odcházet do sítě. I vzhledem k tomu vidím aktuální změny v dotačních titulech jako smysluplné, protože řeší právě to, co je důležité – maximální využitelnost vyrobené elektřiny v domácnosti.
Často se u fotovoltaiky řeší očekávaná návratnost versus životnost technologií. Jak to vidíte vy?
Nejvyšší je návratnost právě tam, kde je elektrárna v domácnosti efektivně využívána. Určitě by měla fungovat tak dlouho, aby své pořizovací náklady majiteli vrátila. Jen je potřeba myslet na to, že stejně jako kterákoli jiná dlouhodobá investice vyžaduje servis a údržbu. Minulé roky nám také ukázaly, že některé firmy, které se na trhu náhle objevily, zase rychle zmizely. I proto musí člověk zvážit, komu instalaci takového řešení svěří.
Jak velký je zájem o sdílení elektrické energie? Funguje už v praxi větší množství přenosů, nebo se lidé zatím „rozkoukávají“?
Zájem rychle roste. V březnu podle dat Elektroenergetického datového centra sdílelo v Česku elektřinu víc než dvacet tisíc odběrných míst a každý měsíc přibývají stovky dalších. U nás v E.ON aktuálně sdílí 5400 zákazníků, oproti dubnu tak přibylo dalších devět set míst. Jenom u nás se tedy bavíme o dvacetiprocentním nárůstu.
Majitelé fotovoltaických elektráren mají povinnost domluvit se s vybraným obchodníkem, že převezme odpovědnost za rozdíl mezi plánovanou a skutečnou výrobou, který je zpoplatněn. Bez toho nelze elektřinu prodávat ani sdílet. Problémy mohou nastat od 1. července.
Tisíce majitelů solárů nemají zajištěnou odpovědnost za přetoky. Hrozí jim pokuty
Reality
Vnímáte v aktuálním nastavení nějaké nedostatky, které je třeba odstranit, aby zájem dál rostl a přenos byl co možná nejjednodušší?
Nejčastěji se lidé ztrácejí už v tom, jak vůbec sdílení funguje. Nevědí, co všechno je třeba zařídit, jaký typ sdílení se k nim hodí, nebo kdo a proč jim bude měnit elektroměr. V únoru jsme si nechali zpracovat průzkum, který se zabýval mýty ohledně sdílené energie. Nejvíc nás překvapilo, kolik lidí těmto polopravdám věří. Například 36,5 procenta respondentů si myslelo, že vyrobenou elektřinu lze spotřebovat kdykoli během dne. To přitom není možné, elektřina musí být spotřebována ve stejném patnáctiminutovém okně, ve kterém byla vyrobena. Také nás zaujal fakt, že část veřejnosti si sdílení představuje jako automatickou finanční úsporu, což bohužel podstatně zjednodušuje realitu. Někdy může být komplikací i to, že chtějí sdílet ve větší skupině a potřebují licenci. I proto vnímáme poradenství jako jednu z našich klíčových služeb.
Jan Zápotočný
V představenstvu E.ON Energie působí od roku 2018. Má tady na starost podporu a řízení obchodu. Právě v oblasti obchodu sbíral i předchozí pracovní zkušenosti, mimo jiné zastával pozici obchodního ředitele ve slovenské Telefónice O2, byl jednatelem ve společnosti ČEZ Prodej, kde odpovídal za prodej a prodejní kanály, a před příchodem do E.ON působil tři roky jako člen představenstva ve slovenské pojišťovně NN, kde měl na starosti zejména prodej a marketing.
E.ON očekává, že počet odběrných míst zapojených do sdílení bude dále růst. „Každý měsíc se připojí přibližně 600 nových odběrných míst a s příchodem teplejšího a slunečného počasí lze očekávat další nárůst,“ dodává Šárka Fialová, vedoucí podpory a obslužných procesů společnosti E.ON.
E.ON nabízí pomoc při sdílení energií. Jeho služba Partner sdílení je pro všechny zájemce zdarma
Zprávy z firem
Je předvolební červen, takže se strany pokoušejí upoutat pozornost. Protože za dva týdny nastanou volebně plonkové prázdniny. Potom už bude jenom ostré předvolební září.
Dalibor Martínek: Politici nechápou, co znamená nedostupné bydlení
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.