Firma Google za poslední roky navýšila emise téměř o polovinu. A může za to AI
Americká technologická společnost Google ze skupiny Alphabet za posledních pět let navýšila emise skleníkových plynů o 48 procent. Příčinou je rozšiřování datových center v důsledku požadavků systémů umělé inteligence (AI). Ty tak ohrožují ambiciózní cíl firmy dosáhnout do roku 2030 uhlíkové neutrality, upozornil na to britský deník Financial Times (FT).
Google v roce 2023 vypustil do ovzduší 14,3 milionu tun ekvivalentu CO2, což představuje nárůst o 48 procent oproti roku 2019 a o 13 procent ve srovnání s rokem 2022, uvedla společnost ve výroční zprávě o dopadu na životní prostředí.
Emise spojené se spotřebou elektrické energie loni vzrostly o 37 procent a představovaly čtvrtinu emisí skleníkových plynů vypuštěných společností.
Extrémně ambiciózní povaha
Ředitelka pro udržitelnost Kate Brandtová uvedla, že je společnost i nadále vázaná cílem snížit emise do roku 2030, nicméně zdůraznila jeho „extrémně ambiciózní“ povahu. „Očekáváme, že emise budou nadále pokračovat v růstu, než začnou klesat a přibližovat se k našemu cíli,“ řekla. Současně ale společnost ve zmíněné zprávě připustila. že loni „pozastavila“ některé projekty na využití čisté energie.
Experti již dříve uvedli, že AI může představovat vážnou hrozbu pro životní prostředí kvůli své energetické náročnosti a dopadu na klima. Podle Juraje Hvoreckého z Centra pro environmentální a technologickou etiku vyžaduje zadání stejného příkazu do jazykového modelu jako ChatGPT místo do klasického vyhledávače více než třicetinásobně větší výpočetní výkon, což vede k výrazně větší spotřebě energie. Datová centra společnosti Google v roce 2022 zkonzumovaly 22,29 terawatthodin elektrické energie, což je ekvivalent spotřeby třetiny České republiky.
Zatímco teploty prudce stoupají a internetová tržiště valí na spotřebitele reklamy nabízející letní šaty za pár stovek, či dokonce jen desítek korun, pod povrchem doutná velký problém. Deklarované snahy módního průmyslu, který patří k hlavním viníkům globálního oteplování, omezit emise postupují ledovcovým tempem. Klíčová je otázka, kdo ohlášenou dekarbonizaci zaplatí. Levné asijské továrny těžko.
Levná móda, úmorná vedra a drahé úvěry. Fast fashion se řítí do problému
Zprávy z firem
Umělá inteligence mění zaběhané pořádky ve všech oblastech. A nyní také v tenisu. Pořadatel prestižního Wimbledonu spojil síly s IBM a v letošním ročníku poprvé využije její platformu generativní inteligence Watsonx. Cílem má být ještě větší zapojení fanoušků do hry.
Startuje Wimbledon. Umělá inteligence nabídne fanouškům zcela nové zážitky
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.