Coca-Cola i McDonald´s hlásí pokles zisku o desítky procent. I kvůli odchodu z Ruska
Potravinářské giganty McDonald´s a Coca-Cola sice oznámily nad očekávání dobré výsledky za druhé čtvrtletí, obě společnosti se ale potýkaly s poklesem zisku, a to o desítky procent. Důvod? Inflace a růst nákladů, do kterých zejména McDonald´s započítal 1,2 miliardy dolarů kvůli svému odchodu z ruského trhu.
Americký řetězec restaurací rychlého občerstvení McDonald's zvýšil ve druhém čtvrtletí tržby více, než se čekalo. Firma těžila z prodeje na internetu, uvádění nových produktů na trh a z vyšších cen, uvedla společnost. Čistý zisk se ale vinou růstu nákladů snížil o 46 procent na 1,19 miliardy dolarů (téměř 29 miliard korun), i když i ten překonal odhady.
S velkou slávou nahradil nový řetězec Vkusno & tochka (Vkusně a tečka) pobočky amerického McDonald´s, který se z Ruska stejně jako stovky dalších firem stáhnul kvůli Putinově invazi na Ukrajinu. Jenže jen pár týdnů po přejmenování provozoven a převzetí novým majitelem má síť občerstvení zásadní problém. Tím je nedostatek brambor pro výrobu základní položky menu, hranolek, neboť dosavadní zahraniční partneři McDonaldu je odmítají do Ruska dovážet, píše agentura Reuters.
Nový ruský „McDonald´s“ má problém: Nedostatek hranolek
Zprávy z firem
Americké restaurace tváří v tvář vyšším nákladům na pracovní sílu a na přísady zvyšují ceny pizzy a hamburgerů. Tržby se zatím drží, i když se spotřebitelé potýkají i s vyššími cenami plynu a každodenních potřeb. Celkové náklady McDonald's ve druhém čtvrtletí vzrostly o 25 procent na 4,01 miliardy dolarů, což zatížilo čistý zisk, který se snížil téměř na polovinu. Činí 1,60 dolaru na akcii, ve stejném období loni to bylo 2,95 dolaru na akcii.
Odchod z Ruska stál přes miliardu
Celosvětové tržby v provozovnách otevřených alespoň jeden rok stouply o deset procent. Očekávalo se, že se zvýší jen o 6,5 procenta. McDonald's vykázal náklad 1,2 miliardy dolarů související s prodejem jeho ruských aktivit kvůli ruské válce na Ukrajině. V zemi měl 850 provozoven a zaměstnával tam 62 tisíc lidí.
Americký kavárenský řetězec Starbucks odchází po téměř 15 letech z ruského trhu. V pondělí to firma podle zahraničních médií sdělila svým asi dvěma tisícům zaměstnanců.
Starbucks v Rusku končí. Bolet ho to bude méně než McDonald’s
Zprávy z firem
Zdražování zákazníkům nevadí
Čistý zisk amerického výrobce nealkoholických nápojů Coca-Cola ve druhém čtvrtletí meziročně klesl o 28 procent na 1,9 miliardy dolarů (zhruba 46 miliard korun). Čtvrtletní tržby však stouply o 12 procent na 11,33 miliardy dolarů a firma zlepšila odhad celoročního růstu. Vyplývá to z výsledkové zprávy společnosti.
Poptávka po limonádách společnosti Coca-Cola zůstává silná navzdory zvyšování prodejních cen, kterým firma reaguje na rostoucí náklady. Čtvrtletní tržby překonaly očekávání analytiků, kteří je podle průzkumu firmy Refinitiv odhadovali v průměru na 10,55 miliardy dolarů. Akcie společnosti Coca-Cola si krátce po zveřejnění výsledků připisovaly zhruba procento.
„Naše čtvrtletní výsledky odrážejí pružnost našeho podnikání, sílu našeho zeštíhleného portfolia značek a opatření, která podnikáme k zajištění růstu tváří v tvář problémům v provozním a makroekonomickém prostředí,” uvedl šéf podniku James Quincey.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.