Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Čipový hladomor se potáhne až do roku 2026. Hrozí obří propad v produkci aut

Výroba elektrického pohonu pro modely BMW iX a BMW i4.
BMW Group
 ČTK

Celosvětová výroba automobilů by do roku 2026 mohla klesnout asi o 20 procent, což je zhruba o 18 milionů vozidel, pokud se nepodniknou potřebné kroky k řešení přetrvávajícího nedostatku čipů. Ve své zprávě to uvedlo německé sdružení automobilového průmyslu VDA. Odvolává se přitom na studii, kterou si nechalo vypracovat.

Studie upozorňuje, že v roce 2021 vedl nedostatek čipů k poklesu celosvětové produkce automobilů o devět procent. Podle VDA se očekává, že poptávka automobilového průmyslu po čipech se do roku 2030 ztrojnásobí kvůli přechodu automobilek k elektromobilům a čím dál většímu využívání různých elektronických systémů ve vozech. Poroste tak mnohem výrazněji než v ostatních odvětvích.

Sdružení rovněž uvedlo, že soubor opatření Evropské unie pro rozvoj čipového průmyslu označovaný jako Chips Act musí zahrnovat podporu výroby čipů potřebných pro automobilový sektor.

čipy

Stíny nad autoprůmyslem. Problém s čipy potrvá ještě další dva roky

Automobilový průmysl se bude s omezováním výroby v důsledku nedostatku čipů potýkat přinejmenším do roku 2024. Předpovídá to podle agentury DPA studie poradenské společnosti Alix Partners. Studie upozorňuje, že poptávka po čipech pro automobily s rozvojem digitalizace a elektrifikace roste, zatímco dodavatelé čipů se kvůli hrozbě hospodářské recese a stoupajícím úrokovým sazbám zdráhají investovat do nových výrobních kapacit.

Přečíst článek

„Evropa teď musí investovat do výroby čipů pro automobilový průmysl,” prohlásila prezidentka VDA Hildegard Müllerová. „Jen tak lze minimalizovat závislost na polovodičích z Asie a posílit odolnost německého a evropského automobilového průmyslu. A jen tak si může německý a evropský automobilový průmysl v budoucnu udržet vedoucí roli ve světě,” dodala.

Problémy s nedostatkem součástek, zejména čipů, již delší dobu komplikují výrobu automobilů po celém světě. Listopadová studie poradenské společnosti Alix Partners předpověděla, že globální automobilový průmysl se bude s omezováním výroby v důsledku nedostatku čipů potýkat přinejmenším do roku 2024.

Výroba Škoda Fabia v mladoboleslavském závodu

Škoda Auto loni vyrobila méně vozů. Každý čtrnáctý byl z Indie

Škoda Auto loni celosvětově vyrobila téměř 780 tisíc vozů, což je o 22 tisíc, tedy o tři procenta, aut méně než v předchozím roce. Celkem 636 tisíc vyrobených aut připadá na české závody automobilky v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Okolo 56 tisíc vozů Škoda vyrobila v indických závodech, uvedla největší tuzemská automobilka.

Přečíst článek

Nedostatek čipů panuje od jara 2020, kdy byly automobilky nuceny uzavřít továrny kvůli rychle rostoucímu počtu případů nemoci covid-19. Výrobci čipů se tak zaměřili na odvětví spotřební elektroniky, aby podpořili prudký růst prodeje počítačů a her. Když automobilky výrobu znovu obnovily, což bylo dříve, než se očekávalo, nevyráběli výrobci čipů tolik, aby byli schopni uspokojit poptávku.

Polovodiče pro automobily musejí být vyrobeny tak, aby byly schopny odolat vibracím a obrovským teplotním extrémům. Výroba čipů pro automobily se už sice zlepšila, nevrátila se ale stále na úroveň z doby před pandemií, takže ani automobilky se stále nevrátily k plné výrobě.

Toyota Motor Manufacturing Czech

Kolínská Toyota nemá díly, v únoru zastaví výrobu. I na několik týdnů

Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně zastaví v únoru kvůli nedostatku komponentů výrobu, poslední směna je plánovaná na 31. leden, řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

Přečíst článek

Výroba automobilu

V Česku se vyrobilo 1,2 milionu aut. Jen zlomek pro domácí trh

Výroba osobních aut loni meziročně stoupla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Více než 92 procent vyrobených automobilů zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání naopak zaznamenal 12procentní růst. Sdělilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Přečíst článek

ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.

Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka

O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.

Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.

Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.

Související

Doporučujeme