Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

V Česku se vyrobilo 1,2 milionu aut. Jen zlomek pro domácí trh

Výroba automobilu
ČTK
 ČTK

Výroba osobních aut loni meziročně stoupla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Více než 92 procent vyrobených automobilů zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání naopak zaznamenal 12procentní růst. Sdělilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Reklama

Průmysl čelí rozsáhlým výzvám 

Škoda auto zvýšila loni produkci o 1,9 procenta na 693 032 aut. Toyota zvedla výrobu o 34,9 procenta na celkových 202 255 automobilů a nošovický výrobce Hyundai vyrobil 322 500 automobilů, což byl nárůst o 17,3 procenta.

Český automobilový průmysl podle prezidenta sdružení Martina Jahna nebyl snad nikdy v historii konfrontován s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. Poukázal na to, že v odvětví se i nadále projevoval celosvětový nedostatek polovodičů, obtíže v dodavatelských řetězcích a logistice, dozvuky epidemie covidu-19 v Číně, extrémní růst cen energií, vysoká inflace i zakotvení konce prodeje vozidel s tradičními spalovacími motory či nově představený návrh emisní normy, který podle Jahna ohrožuje dostupnost vozidel i přechod na bezemisní mobilitu.

„I přes tyto obtíže se finálním výrobcům podařilo meziročně navýšit výrobu o desetinu a dosáhnout tak objemu 1,25 milionu vyrobených vozidel. Na přetrvávající volatilitu a výkyvy ve výrobě se však musíme připravit i v roce 2023. Přesto věřím, že výpadky budou spíše krátkodobého charakteru a celkově se nám bude i nadále dařit navyšovat výrobu směrem k předkrizovým hodnotám,“ uvedl Jahn. „Vzhledem k existujícímu objemu objednávek a nadále dobré poptávce po tuzemských vozidlech nejen v EU lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku automobilový průmysl přinese i v roce 2023,“ dodal.

Prodej automobilů v EU loni klesl. Ale od srpna nastal přece jen obrat

Prodej automobilů v EU loni klesl. Od srpna nastal obrat – ale ne v Česku

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se za rok 2022 meziročně snížil o 4,6 procenta na 9 255 930 vozů. Hlavní příčinou byl nedostatek součástek v prvním pololetí. Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice prodej osobních aut klesl o 7,1 procenta na 192 087 vozů.

Přečíst článek

Reklama

V roce 2022 bylo v Česku vyrobeno 5322 autobusů, což byl nárůst o 7,6 procenta. Ve vysokomýtském Iveco CR stoupla produkce o 9,2 procenta na 4766 autobusů. SOR Libchavy dokázal vyrobit 520 autobusů, byl to pokles o 5,8 procenta, Škoda Electric vyrobila v minulém roce 14 autobusů.

Jediný výrobce nákladních aut Tatra Trucks zvýšil výrobu o 6,7 procenta na 1347 vozidel. Z toho k tuzemskému prodeji bylo určeno 697 vozů. Produkce motocyklů značky Jawa stoupla o 56,9 procenta na 1624 vyrobených strojů.

Volkswagen prožil složitý rok, odbyt mu klesal.

Volkswagen loni ztrácel, elektromobily prodej spasit nedokázaly

Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, loni navzdory lepšímu druhému čtvrtletí klesl o sedm procent na 8,3 milionu vozů. Propad je hlubší než v předchozím roce, kdy se odbyt snížil na desetileté minimum. Volkswagen zároveň uvedl, že si udržel pozici předního evropského výrobce elektromobilů s bateriemi. Odbyt čistě elektrických vozů meziročně vzrostl o 26 procent.

Přečíst článek

Šéf automobilky Tesla Elon Musk

Muskova Tesla seká ceny elektromobilů až o 20 procent. Akcie v reakci klesly

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny svých vozidel ve Spojených státech a některých evropských zemích až o 20 procent, aby podpořil poptávku. S odkazem na aktualizovaný ceník firmy o tom informují zahraniční tiskové agentury. Odbyt vozů Tesla zaostal v loňském roce za očekáváním analytiků. Zpráva o zlevňování aut vedla k poklesu ceny akcií Tesly.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme