Stíny nad autoprůmyslem. Problém s čipy potrvá ještě další dva roky

Automobilový průmysl se bude s omezováním výroby v důsledku nedostatku čipů potýkat přinejmenším do roku 2024. Předpovídá to podle agentury DPA studie poradenské společnosti Alix Partners. Studie upozorňuje, že poptávka po čipech pro automobily s rozvojem digitalizace a elektrifikace roste, zatímco dodavatelé čipů se kvůli hrozbě hospodářské recese a stoupajícím úrokovým sazbám zdráhají investovat do nových výrobních kapacit.
Situaci podle studie komplikuje rovněž skutečnost, že ziskové marže dodavatelů jsou u běžných čipů pro automobily až o 11 procentních bodů nižší než u čipů pro zábavní elektroniku či pro průmyslové zákazníky. Automobilový průmysl je navíc z pohledu dodavatelů „pouze malým odběratelem čipů" s podílem mezi šesti a deseti procenty na globální výrobní kapacitě, píše se ve studii.
Americký výrobce mikročipů Intel se chystá v souvislosti s ochlazením trhu s osobními počítači snížit počet zaměstnanců o tisíce. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Bloomberg. Intel podle zdrojů propouštění oznámí už tento měsíc a v některých divizích, včetně úseku prodeje a marketingu, by počet zaměstnanců mohl klesnout až o pětinu. V červenci měla firma kolem 113 700 lidí. Intel se odmítl k věci vyjádřit.
Intel sníží počet zaměstnanců o tisíce, v některých divizích o pětinu
Zprávy z firem
Poptávka po čipech pro automobily bude podle studie i v roce 2024 převyšovat nabídku, což bude tlačit vzhůru ceny těchto čipů i automobilů. V současné době činí doba od objednání do dodání čipů šest měsíců, takže je dvakrát delší než obvykle.
Studie rovněž upozorňuje, že vývoj nových automobilových modelů trvá tři až pět let, takže v době uvedení na trh jsou čipy používané v nových modelech již relativně staré. Pro dodavatele pak výroba těchto čipů není dostatečně lukrativní. "Investice polovodičového průmyslu se zaměřují především na ziskovější nové technologie," píše se ve studii.
Zářijové výsledky českého průmyslu podpořilo meziroční zvýšení výroby motorových vozidel o téměř 60 procent, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ).
Český průmysl ožívá, automobilky dohánějí dřívější skluz
Money
Jedna z největších čínských automobilek Geely vstoupí na začátku příštího roku na trh v České republice, v Maďarsku a na Slovensku. Vozy bude nabízet prostřednictvím firmy Grand Automotive Central Europe. Prvním prodávaným typem by měl být elektromobil Geometry C, uvedla firma. Již minulý rok přitom oznámila vstup na český trh další velká čínská značka Dongfeng, která prostřednictvím společnosti Bidli začala nabízet rovněž elektromobily.
Chcete opravdu čínské auto? Na český trh vstoupí největší čínská značka Geely
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.