Bývalý závod Volkswagenu v Rusku může padnout do čínských rukou

Bývalý závod německé automobilky Volkswagen v ruské Kaluze mohou brzy převzít Číňané. Současný majitel vyjednává s čínskou značkou Chery, uvádějí zdroje deníku Handelsblatt. Chery podle zprávy paralelně vede rozhovory s několika majiteli automobilek, které západní výrobci prodali po útoku ruských vojsk na Ukrajinu.
Už dříve se podle listu hovořilo o tom, že by Číňané v Kaluze mohli montovat svůj sedan Omoda S5, který se prodává pouze v Rusku. Podíl na světovém trhu ztrácejí i němečtí dodavatelé pro automobilový průmysl.
Volkswagen provozoval závod jihozápadně od Moskvy až do vypuknutí války na Ukrajině, což bylo koncem loňského února. Letos v květnu areál prodal finanční společnosti Art Finance, za kterou stojí ruská dealerská skupina Avilon.
Pražský prodejce aut Mercedes-Benz mění majitele. Autosalony s pětimiliardovým obratem a ziskem převyšujícím čtvrt miliardy korun kupuje francouzská skupina RCM, která provozuje autosalony čtyř značek ve Francii, Belgii a Švýcarsku. Transakci posuzuje antimonopolní úřad.
Autosalony Mercedes-Benz Praha kupují Francouzi. Cena je tajná
Zprávy z firem
Od té doby není jasné, co se závodem bude. Volkswagen v něm v posledních letech vyráběl modely Polo a Tiguan a Škodu Rapid. V roce před vypuknutím války tam z výrobních pásů sjelo téměř 120 tisíc vozů.
Začátkem loňského března, jen několik dnů po začátku války na Ukrajině, Volkswagen oznámil, že výrobu v Rusku až do odvolání pozastavuje. Skupina také zastavila vývoz aut do Ruska. Podobně reagovaly další německé automobilky Mercedes a BMW. Uvolněné místo nyní stále více zaplňují čínští výrobci. Podle Handelsblattu je Chery v současnosti nejprodávanější mezinárodní automobilovou značkou v Rusku.
Metropolitní plán neboli územní plán Prahy mají plánovači na stole už několik let. Na svoje schválení jeden z nejstrategičtějších rozvojových dokumentů stále čeká. Kdy by mohl začít platit a proč se jeho projednávání táhne?
Radní Hlaváček: Metropolitní plán schválíme do konce volebního období, je příliš podrobný
Reality
Podle studie poradenské společnosti PwC, na kterou se odvolává týdeník Der Spiegel, zaostávají také němečtí dodavatelé pro automobilový průmysl v mezinárodní konkurenci a ztrácejí podíly na světovém trhu. S průměrným růstem tržeb o 13 procent v minulém roce „tvoří spodní část globální tabulky, daleko za zbytkem Evropy (21 procent), Asií (23 procent) a Amerikou (25 procent),“ uvedla PwC. Němečtí dodavatelé se také umístili na posledním místě z hlediska ziskové marže.
Od roku 2019 se podíl německých dodavatelů pro automobilový průmysl na světovém trhu snížil o 2,7 procentního bodu. To je „tolik, kolik byli dříve schopni pracně získat za 20 let,“ napsali analytici PwC.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.