Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Automobilky jsou zachmuřelé, trápí je menší ziskovost a nerostoucí zájem o auta na elektřinu

Tesla v USA svolává ke kontrole téměř všechny své elektromobily
ČTK
Michal Nosek

Ještě v roce 2021 byly automobilky velmi optimistické, pokud šlo o vyhlídky globálních prodejů elektrických vozidel. Manažeři tehdy predikovali, že elektromobily by mohly do roku 2030 získat až 70 procent podílu na trhu. Od té doby nejvyšší odhady klesly na přibližně 40 procent.

Reklama

Manažerům ve světovém autoprůmyslu přibývají vrásky. Stále méně z nich hovoří o tom, že autoprůmysl dosáhne v příštích pěti letech větší ziskovosti. Důvodem jsou především obavy ze zvyšujících se nákladů, menších prodejů, zostřování konkurence a nejistého vývoje ekonomiky a elektromobility.

Prodejci mají jasno

„Čím blíže je odborník k zákazníkovi, tím nižší se zdají být očekávání ohledně podílu elektromobilů. Američtí výrobci například říkají, že přímí prodejci automobilů očekávají, že elektrická vozidla zaujmou do konce tohoto desetiletí 22 procent trhu, což je osm procent pod oficiální predikcí,” analyzuje současnost Laurent Des Places, partner automobilové divize poradenské společnosti KPMG ve Francii.

Oddálení odhadu nástupu elektromobilů je dle aktuálního celosvětového průzkum mezi topmanažery autoprůmyslu patrný zejména v Indii, Brazílii a Japonsku. Indické problémy v oblasti infrastruktury znamenají, že poptávka po elektrických vozidlech bude pravděpodobně mnohem nižší v odvětví automobilů než u motocyklů a trojkolek.

Brazílie se navíc může méně soustředit na elektrifikaci a více na alternativní paliva, jako je etanol. A přední japonští výrobci automobilů budou pravděpodobně nadále preferovat hybridní vozidla a další nové zdroje energie, jako je vodík.

K nutné rozmanitosti pohonných jednotek se v nedávném rozhovoru pro Newstream.cz vyslovil i český europoslanec Alexandr Vondra, když řekl: „Nic proti elektromobilům, ve městech jsou fajn. Ale jakýkoli monopol vždycky vede k vyšším cenám. Takže proč tu nemít různá řešení vedle sebe? A když se povede vyrobit bezuhlíkové syntetické palivo, které bude konkurenceschopné s elektromobilitou, tak proč je předem zakazovat? Ukazuje se, že jednostrannou sázkou na elektromobilitu jsme neuvěřitelným způsobem nahráli Číně. Já jsem už starší a pamatuji si mobilní telefony jako Ericsson či Nokia. Dnes si všichni vyberou americký Apple, případně čínskou nebo korejskou alternativu. Evropani jsou mimo! A já si nepřeju, aby totéž nastalo u aut. To bylo vždy odvětví, které Evropu zdobilo.“

Výrobci automobilů se nyní zabývají složitým přechodem odvětví od spalovacích motorů k bateriím. To bude mít vliv na každý dílek kompletačního řetězce. Nejedná se tedy pouze o nedostatkové suroviny. Změní se celkový způsob výroby automobilů, skladba komponentů, způsob distribuce, paliva, dobíjení a servisu.

Nejisté vyhlídky

„Skepse ohledně růstu ziskovosti pramení hlavně z nejistých vyhlídek elektromobility. Na tu autoprůmysl hodně vsadil, ale návratnost těchto investic bude asi pomalejší. Také proto, že na trh přichází četné nové modely elektroaut, jenže současně oslabila poptávka, takže se zostřuje konkurence, což může některé firmy dostat pod značný tlak,“ uvedl automobilový expert české kanceláře KPMG Jan Linhart s tím, že uvidíme, jestli případné zdražování zasáhne i nejdynamičtější segment elektroaut, kde se naopak hodně volá po levnějších modelech pro masovou veřejnost. Výrobcům ale objektivně vzrostly náklady a zároveň musí generovat výraznější zisky, aby měly na nutné masivní investice.

Průzkum dále uvádí, že ve světovém autoprůmyslu klesla důvěra v růst ziskovosti, přestože automobilky doufají v možnost zdražení až o desetinu. Oslabil také optimismus ohledně schopnosti udržet krok s rozvojem AI a ohledně rychlosti dosažení nákladové rovnosti mezi elektroauty a spalovacími vozy. Na jednom se manažeři shodují a tím je přesvědčení o neohroženosti prvenství Tesly na trhu s elektromobily i autonomními vozy.

Automobilky doufají, že i letos dokáží zvýšit ceny vozů. Dvě třetiny výrobců předpovídá nárůst cen o pět až deset procent. Autoři průzkumu ale upozorňují, že dosažení tohoto zdražení může být obtížné, hlavně kvůli intenzivnější konkurenci a oslabující inflaci.

Europoslanci schválili svůj postoj k emisní normě Euro 7

Brusel rozhodl. Europoslanci schválili svůj postoj k emisní normě Euro 7

Europoslanci dnes v Bruselu schválili svůj postoj k emisní normě Euro 7, která hovoří o limitech výfukových zplodin pro osobní i nákladní automobily. Zprávu podpořilo 329 europoslanců, 230 jich bylo proti a 41 se zdrželo.

Přečíst článek

Půlminutový reklamní spot na Super Bowlu stál druhý rok v řadě sedm milionů dolarů

Reklamám ve finále Super Bowlu dominovaly potraviny, ubylo aut. Krátký spot stojí jmění

Cena půlminutového reklamního spotu na letošním finále ligy amerického fotbalu Super Bowl činila druhý rok za sebou rekordních sedm milionů dolarů (více než 163 milionů korun). Super Bowl je největší reklamní scénou, kde se firmy přetahují o omezený počet spotů, aby se jejich produkty dostaly do povědomí milionů spotřebitelů.

Přečíst článek

Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce. Luxusní automobilky táhnou i v dobách utahování opasků

Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce. Luxusní automobilky táhnou i v dobách utahování opasků

Sázkami na jistotu se i v posledních nelehkých letech zdají být výrobci luxusních aut. Zatímco kde koho ekonomické problémy zastihly nepřipraveného, prémiové automobilky trhají rekord za rekordem.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme