Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce. Luxusní automobilky táhnou i v dobách utahování opasků

Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce. Luxusní automobilky táhnou i v dobách utahování opasků
ČTK
Karel Pučelík

Sázkami na jistotu se i v posledních nelehkých letech zdají být výrobci luxusních aut. Zatímco kde koho ekonomické problémy zastihly nepřipraveného, prémiové automobilky trhají rekord za rekordem.

Jestli něco nedokážou rozhodit ani vysoké životní náklady a celosvětově vysoká inflace, tak je to evidentně poptávka po luxusních autech. Jedním z příkladů je italská automobilka Ferrari, která minulý týden představila výsledky posledního kvartálu loňského roku a jejíž příjmy meziročně vzrostly o 17 procent. Byznysové výsledky Ferrari možní trochu zastínila zpráva o přestupu Lewise Hamiltona do jejich formulové stáje, rozhodně ale je o čem mluvit.

FOTOGALERIE: Nejdražší elektromobily světa

Značce se dařilo přímo rekordně. „Rok 2023 byl velmi úspěšným rokem, během kterého jsme posílili naši značku řadou úspěchů, které se odrazily v našich bezprecedentních finančních výsledcích. Náš čistý zisk, který vzrostl o 34 procent, poprvé překročil jednu miliardu eur a roční marže EBITDA vzrostla na 38,2 procennta,“ uvedl generální ředitel společnosti Ferrari uvedl Benedetto Vigna s tím, že i další roky vypadají dobře.

Automobilka Stellantis čelí další kritice ze strany italské vlády

Fiat po sto letech nebyl nejprodávanějším autem v Itálii. Země za to kritizuje Francouze

Automobilový koncern Stellantis čelí další kritice ze strany italské vlády. Ministrovi průmyslu se nelíbí vliv, jaký má na firmu francouzská vláda, a poukazuje i na to, že Fiat v prosinci poprvé téměř po 100 letech nebyl v Itálii nejprodávanější značkou auta. Stellantis úder vrací výčitkami, že vláda v Římě dostatečně nepodporuje výrobu elektromobilů. Informovala o tom dnes agentura Reuters.

Přečíst článek

Nezlomná poptávka

„UBS ve své zprávě uvedla, že na rozdíl od jiných luxusních společností Ferrari nezaznamenalo žádný dopad současných makroekonomických výkyvů na svou klientskou základnu,“ píše Forbes.

Ikonická automobilka má na příští měsíce a roky seznam rezervací plný, zájemci prý čekají na svůj model s černým koněm na kapotě minimálně rok. Stále tak sleduje taktiku svého slavného zakladatele Enza Ferrariho, totiž že vždycky dodává o něco méně aut, než jaká je na trhu poptávka.

Příjmy navýšily prodeje ostrého SUV Purosangue, ovšem značka se snaží udržet podíl tohoto modelu na dvaceti procentech. Jde jinou cestou než její konkurenti jako Aston Martin nebo Lamborghini, u kterých prodeje SUV atakují polovinu celkových čísel. Ferrari však zůstává synonymem pro sportovní auto. Očekává se tedy, že nynější rekordy vydrží jen do konce letošního roku. Zdá se, že Ferrari je v segmentu luxusních aut pevně v kramflecích.

Výroba vozů Tesla v Číně

Korejci Tesly z Číny nechtějí. V lednu se prodala jen jedna

Většina Korejců, kteří si chtěli koupit Teslu, si ji už koupila. V lednu se na tamním trhu prodala jediná. Důvodů je vícero, mimo jiné to, že se auta americké automobilky vyrábějí v Číně, což Korejci těžce skousávají, už kvůli obavě z kvality. Požáry baterií z nedávné doby je v tom jen utvrdily, píše Bloomberg.

Přečíst článek

Luxusní elektromobil táhne

Ferrari přitom není jedinou značkou s podobnými výsledky. Zmíněnému Lamborghini se minulý rok poprvé v historii podařilo prodat přes deset tisíc modelů. Například za luxusní limuzíny Rolls-Royce jsou lidé i v době všeobecného utahování opasků ochotni utrácet vysoké sumy. Průměrná částka na jedno v rekordním roce 2022 činila kolem čtrnácti milionů korun. Zákazníci navíc neváhají si připlatit za personalizovanou výbavu a detaily.

I minulý rok byl pro britského výrobce mimořádný. Prodalo se nejvíc aut v historii, přičemž jedním z trháků se stal i nový model Spectre. Zákazníky neodradil ani fakt, že jezdí na elektřinu, naopak prý přitáhl mladší klientelu. „Obzvláště povzbudivý je obrovský zájem a poptávka po modelu Spectre, což podpořilo rozhodnutí přijmout odvážnou, ‚plně elektrickou‘ strategii pro vývoj a výrobu budoucích modelů,“ okomentoval výsledky nový CEO značky Chris Brownridge.

Bude úspěšný i letošní rok, ve kterém automobilka symbolizující vrchol luxusu oslaví 120. výročí? Zatím tomu vše nasvědčuje. Klientelu firmy výkyvy globální ekonomiky zřejmě příliš netrápí. I v Německu to vidí podobně. „Náš obchodní model je flexibilní a robustní i v náročném tržním prostředí,“ pochvaloval s vloni šéf Porsche Oliver Blume.

Další texty Karla Pučelíka najdete zde

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Prodej sportovních a luxusních aut v Česku vzrostl o víc než třetinu. Propadu maloobchodu navzdory

Prodej sportovních a luxusních aut v Česku vzrostl o více než třetinu. Propadu maloobchodu navzdory

Přečíst článek
Doporučujeme