Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Americký výrobce elektromobilů je v problémech. Spolupráce s Nissanem nevyšla

Fisker Ocean
ČTK
 ČTK

Americký výrobce elektromobilů Fisker v pondělí požádal o bankrotovou ochranu, zkrachovalo mu totiž jednání o investici s velkou automobilkou. Krach jednání tak firmu vystavil riziku, že jí rychle dojdou peníze na dodávky jejího modelu SUV Ocean ve Spojených státech a v Evropě, uvedla agentura Reuters.

Firma požádala o ochranu před věřiteli ve státě Delaware. Odhadovaná výše aktiv podniku je v rozmezí 500 milionů až jedna miliarda dolarů (11,5 miliardy až 23 miliard korun) a její závazky se pohybují v rozmezí 100 milionů až 500 milionů dolarů.

FOTOGALERIE: Nový hit mezi elektromobily - Xiaomi SU7

Fisker v březnu ukončil jednání s velkou automobilkou, což jej donutilo hledat strategické možnosti, včetně restrukturalizace v rámci soudního nebo mimosoudního řízení a transakcí na kapitálových trzích. Fisker sice nejmenoval automobilku, se kterou jednal, podle Reuters ale pokročilá jednání o investici vedl s japonským Nissanem.

Americký miliardář Warren Buffett

Buffettova investička snížila podíl v čínské automobilce

Investiční společnost Berkshire Hathaway znovu snížila svůj velký podíl v čínské automobilce BYD. Akcie největšího čínského výrobce elektromobilů začala prodávat v roce 2022 poté, co se jejich cena více než zdvacetinásobila. Nově drží firma miliardáře Warrena Buffetta v BYD 6,9 procenta místo dřívějších sedmi procent. Vyplývá to z hlášení podniku hongkongské akciové burze.

Přečíst článek

Nejistá budoucnost

Americká společnost, kterou založil automobilový designer Henrik Fisker, v únoru vyjádřila pochybnosti o své schopnosti pokračovat v podnikání. Pozastavila proto investice do budoucích projektu, dokud se jí nepodaří dojednat partnerství s automobilkou.

Fisker už dříve uvedl, že sníží počet zaměstnanců zhruba o 15 procent, protože se mu nedaří v prodeji jeho elektromobilů Ocean. Loni firma vyrobila více než 10 tisíc vozů, což byla méně než čtvrtina původního odhadu, a dodala jich jen asi 4700.

Americký úřad pro bezpečnost automobilů v květnu zahájil předběžné vyšetřování některých vozů Ocean vyrobených v loňském roce. To prohloubilo potíže firmy, protože Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) tyto vozy vyšetřoval už dříve kvůli třem incidentům.

Finální kontrolou prochází každé sklo

Autoskla Sekurit z Hořovic pracují s rozšířenou realitou. Trend vývoje pokračuje k dotykovému přednímu oknu

Hloupou, avšak zažitou frázi, že je Česká republika pouze montovnou bez valné přidané hodnoty, vyvrací většina místních továren a výrob. Jednou z nich je hořovický výrobce autoskel Sekurit, který patří do globálního koncernu Saint-Gobain.

Přečíst článek

Hotovostní rezervy firmy snižoval zhoršený přístup ke kapitálu kvůli vysokým úrokových sazbám, náklady spojené s marketingem a distribucí vozů a pomalejší poptávka po elektromobilech, než se očekávalo. Vyčerpání hotovostních rezerv, překážky při získávání finančních prostředků a problémy s náběhem výroby kvůli výpadkům globálního dodavatelského řetězce způsobily bankrot i jiných společností v odvětví, jako je Proterra, Lordstown a Electric Last Mile Solutions.

Krach firmy přichází v době, kdy se výrobci elektromobilů snaží přizpůsobit slabšímu odbytu v USA a v Evropě a klesající poptávce od spotřebitelů. Přestože nadšení pro elektromobily zůstává silné, téměř 60 procent celosvětového prodeje elektromobilů v letošním roce podle odhadu agentury Bloomberg připadne na Čínu.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Elon Musk

Musk uvedl, že má problém se zavedením cel na dovoz elektromobilů z Číny. Nedávno tvrdil opak

Přečíst článek
Doporučujeme