Americký výrobce elektromobilů je v problémech. Spolupráce s Nissanem nevyšla
Americký výrobce elektromobilů Fisker v pondělí požádal o bankrotovou ochranu, zkrachovalo mu totiž jednání o investici s velkou automobilkou. Krach jednání tak firmu vystavil riziku, že jí rychle dojdou peníze na dodávky jejího modelu SUV Ocean ve Spojených státech a v Evropě, uvedla agentura Reuters.
Firma požádala o ochranu před věřiteli ve státě Delaware. Odhadovaná výše aktiv podniku je v rozmezí 500 milionů až jedna miliarda dolarů (11,5 miliardy až 23 miliard korun) a její závazky se pohybují v rozmezí 100 milionů až 500 milionů dolarů.
FOTOGALERIE: Nový hit mezi elektromobily - Xiaomi SU7
Fisker v březnu ukončil jednání s velkou automobilkou, což jej donutilo hledat strategické možnosti, včetně restrukturalizace v rámci soudního nebo mimosoudního řízení a transakcí na kapitálových trzích. Fisker sice nejmenoval automobilku, se kterou jednal, podle Reuters ale pokročilá jednání o investici vedl s japonským Nissanem.
Investiční společnost Berkshire Hathaway znovu snížila svůj velký podíl v čínské automobilce BYD. Akcie největšího čínského výrobce elektromobilů začala prodávat v roce 2022 poté, co se jejich cena více než zdvacetinásobila. Nově drží firma miliardáře Warrena Buffetta v BYD 6,9 procenta místo dřívějších sedmi procent. Vyplývá to z hlášení podniku hongkongské akciové burze.
Buffettova investička snížila podíl v čínské automobilce
Leaders
Nejistá budoucnost
Americká společnost, kterou založil automobilový designer Henrik Fisker, v únoru vyjádřila pochybnosti o své schopnosti pokračovat v podnikání. Pozastavila proto investice do budoucích projektu, dokud se jí nepodaří dojednat partnerství s automobilkou.
Fisker už dříve uvedl, že sníží počet zaměstnanců zhruba o 15 procent, protože se mu nedaří v prodeji jeho elektromobilů Ocean. Loni firma vyrobila více než 10 tisíc vozů, což byla méně než čtvrtina původního odhadu, a dodala jich jen asi 4700.
Americký úřad pro bezpečnost automobilů v květnu zahájil předběžné vyšetřování některých vozů Ocean vyrobených v loňském roce. To prohloubilo potíže firmy, protože Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) tyto vozy vyšetřoval už dříve kvůli třem incidentům.
Hloupou, avšak zažitou frázi, že je Česká republika pouze montovnou bez valné přidané hodnoty, vyvrací většina místních továren a výrob. Jednou z nich je hořovický výrobce autoskel Sekurit, který patří do globálního koncernu Saint-Gobain.
Autoskla Sekurit z Hořovic pracují s rozšířenou realitou. Trend vývoje pokračuje k dotykovému přednímu oknu
Zprávy z firem
Hotovostní rezervy firmy snižoval zhoršený přístup ke kapitálu kvůli vysokým úrokových sazbám, náklady spojené s marketingem a distribucí vozů a pomalejší poptávka po elektromobilech, než se očekávalo. Vyčerpání hotovostních rezerv, překážky při získávání finančních prostředků a problémy s náběhem výroby kvůli výpadkům globálního dodavatelského řetězce způsobily bankrot i jiných společností v odvětví, jako je Proterra, Lordstown a Electric Last Mile Solutions.
Krach firmy přichází v době, kdy se výrobci elektromobilů snaží přizpůsobit slabšímu odbytu v USA a v Evropě a klesající poptávce od spotřebitelů. Přestože nadšení pro elektromobily zůstává silné, téměř 60 procent celosvětového prodeje elektromobilů v letošním roce podle odhadu agentury Bloomberg připadne na Čínu.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.