Musk uvedl, že má problém se zavedením cel na dovoz elektromobilů z Číny. Nedávno tvrdil opak
Šéf americké automobilky Tesla Elon Musk nesouhlasí s rozhodnutím prezidenta Joea Bidena výrazně zvýšit cla na dovoz elektromobilů z Číny. Účastníkům pařížské konference věnované vyspělým technologiím ve čtvrtek prostřednictvím telemostu řekl, že ho oznámení překvapilo. Ještě v lednu multimiliardář Musk říkal, že čínští výrobci aut zničí konkurenty z jiných zemí, pokud nebudou existovat žádné obchodní překážky. Informuje o tom BBC.
Biden minulý týden oznámil, že Spojené státy výrazně zvýší cla na dovoz mnoha produktů z Číny. V případě elektromobilů se clo od srpna zvýší na čtyřnásobek, ze současných 25 na 100 procent. U lithium-iontových baterií pro elektromobily se clo zvýší ze 7,5 na 25 procent. „Ani Tesla, ani já jsme o tato cla nežádali,“ řekl Musk.
Musk: Tesle se v Číně daří
Bílý dům uvedl, že vyšší cla jsou reakcí na nespravedlivou politiku a že jejich cílem je chránit pracovní místa v USA. „Ve skutečnosti mě překvapilo, když byla ta cla oznámena. Věci, které brání svobodnému obchodu nebo které deformují trh, nejsou dobré,“ řekl Musk. Tesla podle něj na čínském trhu konkuruje docela dobře i bez cel a bez podpory.
Biden zachovává cla, která zavedl jeho republikánský předchůdce Donald Trump, a zároveň zvyšuje cla jiná. Nová opatření ovlivní dovoz čínského zboží v objemu zhruba 18 miliard dolarů (asi 410 miliard korun) ročně. Spojené státy loni podle amerických statistiků dovezly z Číny zboží celkem za 427 miliard dolarů, jejich vývoz do Číny pak dosáhl 148 miliard dolarů.
Minulý týden Biden prohlásil, že nedovolí, aby Čína „nespravedlivě ovládla trh“ s elektromobily a dalším klíčovým zbožím, včetně baterií, počítačových čipů a základních zdravotnických potřeb. Čína uvedla, že s Bidenovým krokem nesouhlasí a že přijme odvetná opatření. Tento týden zahájila antidumpingové vyšetřování dovozu široce používaného plastu z USA, Evropské unie, Tchaj-wanu a Japonska.
Oznámení čínského ministerstva obchodu, že prošetří dovoz kopolymeru polyoxymethylenu, který se používá v elektronice a v automobilech, je považováno za signál, že Čína ve svých obchodních sporech s USA a Evropou vrátí úder. Čína také tento týden naznačila, že u větších aut s benzinovým motorem, která se dovážejí ze zemí EU a z USA, by mohla zvýšit clo až na 25 procent. Evropská komise, která dohlíží na obchodní politiku EU, si dala lhůtu do 4. července, aby rozhodla, zda zavede opatření proti dovozu elektrických aut vyrobených v Číně.
Vedoucí představitelé německých automobilek Volkswagen a BMW varovali před zavedením nových cel na dovoz elektromobilů od čínských výrobců do Evropské unie.
Zavedením cel na dovoz elektromobilů z Číny se EU střelí do vlastní nohy, uvedl šéf BMW
Zprávy z firem
Čína pokračuje druhým dnem ve vojenském cvičení v okolí Tchaj-wanu, do kterého zapojila různé druhy vojsk. Podle agentury Reuters to oznámila čínská armáda. Tchajwanská vláda cvičení už dříve odsoudila a vyslala své ozbrojené síly, aby monitorovaly čínské síly.
Čínská armáda i nadále krouží kolem Tchaj-wanu. Cvičení má „prověřit schopnost převzít moc“
Politika
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.