Zdenka Klapalová: Trh s hotely a prémiovými budovami letos ožije
Nemovitostní trh letos zažije lepší rok než loni a předloni, říká Zdenka Klapalová, prezidentka Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí a zároveň jednatelka české pobočky poradenské společnosti Knight Frank. Jen málo lidí vidí do pozadí nemovitostního trhu tak jako ona.
Kromě bytů, komerčních nemovitostí a logistických center se podle ní budou velké věci dít i na poli hotelů. Tento trh už se rozhýbává. Dosud vůbec největší akvizici nedávno udělala společnost PPF, když koupila největší český hotel, Hilton v Praze. Šlo o největší prodej samostatné hotelové nemovitosti ve střední a východní Evropě, uvedla zprostředkovatelská společnost CBRE.
„Určitě v letošním roce čekám další transakce v tomto segmentu. Sledujeme to i v Evropě,“ říká Klapalová. Vysvětluje to tím, že v době covidu zasáhla tento sektor největší rána. Nyní tento sektor okřál a jeho výkonnost je velmi dobrá. „Někteří majitelé, i třeba z důvodu investičního horizontu, jsou ochotní je dát na trh.“ To ladí s faktem, že na trhu je spousta zájemců, kteří chtějí obohatit své portfolio o tuto položku.
Letošní rok bude na nemovitostním trhu lepší než rok 2024 a 2023, říká Zdenka Klapalová, prezidentka Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí a zároveň jednatelkou české pobočky poradenské společnosti Knight Frank.
Do nájemního bydlení chodí velcí investoři rozložit portfolio, říká Zdenka Klapalová
Reality
Klapalová z logiky věci nemůže prozrazovat konkrétní chystané transakce, ale naznačuje: „Myslím, že se mluví o některých prémiových brandech a hotelích.“
Kromě prémiových hotelů jsou na trhu k mání ještě prémiové budovy, například budova Komerční banky na Václavském náměstí nebo zámek Štiřín, který se už několikrát nepodařilo státu prodat. Jaký bude letošní vývoj na tomto trhu? „V soukromém sektoru určitě mohou přijít nějaké nemovitosti na trh.“ Jak Klapalová připomíná, český kapitál je nyní hodně silný. V loňském roce proběhlo devadesát procent transakcí díky českému kapitálu.
„Český kapitál je dokonce tak silný, že zhruba deset procent polského trhu opět reprezentuje český kapitál.“ Podle prezidentky asociace je právě to důvodem, proč bude zájem i o prémiové nemovitosti. „Trofejní nemovitost je ozdobou portfolia. Pokud si nějaká společnost buduje portfolio, dříve nebo později zatouží po trofejní nemovitosti.“
Je veřejná aukce tím nejlepším způsobem prodeje trofejních nemovitostí? Proč některé z nich nabízí stát už po několikáté? Roli může v některých případech hrát jejich cena, ale také nemožnost objekt využít dle svých představ.
Nedaří se je prodat. Buď jsou moc drahé nebo komplikované. Je stát dobrá realitka?
Reality
Co se týká státních prémiových objektů, je podle ní chybou, že stát jde cestou aukcí. Chápe sice důvody, transparentnost a procesní čistotu. „Trofejní nemovitosti se neprodávají dobře formou aukce. Řada investorů tuto formu nepreferuje a do dražeb se nehlásí.“ To potom státu komplikuje prodej. Velké společnosti mají představenstva a dozorčí rady. „Investor by často uvítal obchodní jednání, hledat podmínky. Třeba chce mít exkluzivitu, potom si dělat prověrku. Dražba prostě není optimální cesta, jak takové nemovitosti zpeněžit,“ vysvětluje Klapalová.
Nejnovější díl podcastu Realitní Club, jehož hostem byla Zdenka Klapalová, se spouští v úvodu článku. Najdete ho také na podcastových platformách. Kanál Newstream Podcasty je na Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts.
Pražské obchodní centrum Atrium Flora a obchodně-administrativní pasáž Myslbek v ulici Na Příkopě kupuje od zahraničních majitelů olomoucký developer, miliardář a zakladatel skupiny Redstone Richard Morávek
Olomoucký developer Morávek kupuje dvě pražské trofejní nemovitosti
Reality
Brno roste. A Praha hledá směr
Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.
Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.
Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.
Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.
A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.
Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.