Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Emisní norma Euro 7 je nepřijatelná, říká ministr. Škodovky budou neprodejné, tvrdí firma

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy
ČTK
 ČTK

Pro Českou republiku je navrhovaná emisní norma Euro 7 v současné podobě nepřijatelná. Znamenala by ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů, snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení. Dopady na snižování emisí jsou přitom spíše sporné. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) proto chce v pátek v Bruselu jednat o změnách normy s v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierry Bretonem, uvedl v Poslanecké sněmovně.

Reklama

"Náš postoj ke stávající podobě normy je jednoznačně odmítavý. Uvědomujeme si ohrožení automobilové výroby osobní i nákladní a autobusové i významné ohrožení dostupnosti aut pro veřejnost. Budeme apelovat za nezbytnou úpravu té normy," uvedl Kupka. Proti normě se podle něj staví většina evropských výrobců, ale i některé členské země, zmínil například německého ministra dopravy.

Norma má platit i pro brzdy a pneu

Navrhovaná norma má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Euro 7 má sladit limity pro benzinová a naftová auta, vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

Bill Gates, miliardář, filantrop, zakladatel Microsoftu

Gates investuje do klimatického start-upu, který zastaví kravské pšouky

Americký miliardář a spoluzakladatel softwarové společnosti Microsoft Bill Gates investuje do australského technologicko-klimatického start-upu. Jde o firmu, která pracuje na zmírnění emisí metanu pocházejícího ze zažívacího traktu krav, informovala dnes BBC. Gates už se delší dobu otevřeně vyjadřuje k dopadům výroby masa na životní prostředí.

Přečíst článek

Norma by podle Kupky měla poskytnout jednotlivým výrobcům dostatek času na to, aby vůbec měli k dispozici dostupné technologie, jako jsou třeba nízkoemisní brzdy nebo senzory sledující množství emisí za jízdy.

Menší modely škodovek podraží o sto tisíc i více

Podle automobilek to nové vozy prodraží minimálně o desítky tisíc korun. Například menší modely Škody Auto, jako jsou Scala, Kamiq nebo Fabia, se však podle ředitele vnějších vztahů Škody Michala Kadery dostanou na cenovou úroveň, za kterou budou pro zákazníky neprodejné.

Tykačova elektrárna Chvaletice prohrává boj s ekology. Soud jí zrušil emisní výjimku

Olomoucká pobočka Krajského soudu v Ostravě zrušila na konci prosince rozhodnutí ministerstva životního prostředí o výjimce z emisních limitů pro elektrárnu ve Chvaleticích. O rozsudku informovala na svém facebookovém profilu skupina Sev.en, do níž elektrárna patří. Informuje o tom deník Mladá fronta Dnes.

Přečíst článek

Zatímco nyní modelová řada Škody začíná na úrovni 300 tisíc korun, tak by podle něho, aby byla vyrobitelná podle nových podmínek, prodražila na 450 tisíc až 500 tisíc korun. "Zákazníci na tyto vozy nebudou mít,“ varoval. To bude mít podle něho za následek delší využívání méně ekologických ojetých aut a stárnutí vozového parku. Upozornil také na uvažovanou platnost od roku 2025, přičemž automobilky by na zavedení požadavků normy potřebovaly zhruba čtyři roky.

Návrh podle Sdružení automobilového průmyslu neposkytuje fakticky čas na vývoj a adaptaci výroby, což způsobí výpadky ve výrobě v řadě závodů. Vyžadované masivní investice budou navíc využitelné jen pro relativně krátké časové období do roku 2035, kdy EU spalovací motory zakázala úplně, přitom však výrazně omezí dostupné zdroje pro vývoj a výrobu zcela bezemisních vozidel.

Výroba automobilů.

Suchý únor pro autoprůmysl. Chybějící čipy ho na tržbách připraví o 10 miliard

Kvůli chybějícím čipům a navazujícím součástkám automobilky v únoru vyrobí o 20 tisíc až 25 tisíc aut méně. Odvětví tak bude mít výpadek tržeb nejméně deset miliard korun, z toho osm až devět miliard připadá na finální výrobce a zbytek na dodavatele, řekl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Přečíst článek

"Bude mít negativní dopad na občany, neboť povede k zásadnímu omezení nabídky dostupných menších vozidel a nárůstu nákladů na osobní silniční dopravu, potažmo mobilitu celkově," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.

Přínos pro životní prostředí je podle něj přitom zanedbatelný, protože při neexistenci systémové podpory obnovy zastarávajícího vozového parku bude podíl emisí z provozu vozidel splňujících normy starší než Euro 7/VII dlouhodobě výrazně převyšovat emise z vozidel na trh nově přicházejících. Přínos nové emisní normy přitom dále sníží rychle rostoucí podíl zcela bezemisních vozidel.

Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.

Výroba Škoda Fabia v mladoboleslavském závodu

Škoda Auto loni vyrobila méně vozů. Každý čtrnáctý byl z Indie

Škoda Auto loni celosvětově vyrobila téměř 780 tisíc vozů, což je o 22 tisíc, tedy o tři procenta, aut méně než v předchozím roce. Celkem 636 tisíc vyrobených aut připadá na české závody automobilky v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Okolo 56 tisíc vozů Škoda vyrobila v indických závodech, uvedla největší tuzemská automobilka.

Přečíst článek

Reklama

Související

Evropa má problém. Německo, motor Evropy, ztrácí výkon a paktuje se s Čínou

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme