Kupka: Zasadíme se o to, aby příští rok nebyly sankce za málo elektromobilů
Česko s Itálií příští týden na neformálním summitu Evropské unie společně vyzvou k tomu, aby sedmadvacítka v příštím roce neuplatňovala sankce vůči automobilkám, které neprodávají dostatečný podíl elektromobilů. V pořadu Partie Terezie Tománkové na Primě to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj je naplnění cíle prodejů nepravděpodobné kvůli snížení evropské poptávky po vozidlech na elektrický pohon.
Česko podle Kupky obeslalo s návrhem evropské země před dvěma týdny, minulý týden se shodlo na společném postupu s Itálií. Země chtějí zabránit tomu, aby evropské automobilky musely od příštího roku platit pokuty za to, že v prodejích jejich nových automobilů není dostatečný podíl elektromobilů. „Nemohou to udělat, protože v celé Evropské unii klesl zájem o elektrická auta,“ upozornil Kupka.
Podle Kupky se zrušením sankcí v příštím roce nemá problém ani Německo. Německý ministr hospodářství Robert Habeck, který patří mezi zastánce rozvoje elektromobility, podle českého ministra se zrušením sankcí pro příští rok souhlasí. Kupka také podotkl, že když automobilky budou muset platit pokuty za neplnění emisních cílů u prodejů nových vozidel, nebudou mít peníze na investice pro rozvoj nových elektromobilů.
Česko chce podle Kupky usilovat také o odložení platnosti zákazu spalovacích motorů u nově prodávaných aut, který má platit od roku 2035. Evropská unie by měla nastavení tohoto cíle zhodnotit v roce 2026, podle Kupky chce Česko diskusi vést už v příštím roce. Neupřesnil, zda už země získala pro takovou změnu dostatečnou podporu u evropských partnerů.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce navrhnout dřívější přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v EU.
Boj za klasiku. Ministr Kupka chce revizi zákazu spalovacích motorů již příští rok
Politika
Čína žádá českou vládu, aby pomohla urovnat roztržku týkající se cel na její elektroauta dovážená do EU. Výzvu, na kterou upozornila agentura Bloomberg, na svém webu zveřejnilo čínské ministerstvo obchodu.
Čína tlačí na Fialovu vládu, aby se vyslovila proti clům EU na čínská elektroauta
Money
Neexistuje jediný opravdu protržně smýšlející ekonom, který by odsuzoval elektromobilitu jako takovou. Nebo jakoukoli jinou technologickou změnu.
Lukáš Kovanda: Slabinou elektroaut není jejich pohon, ale byrokraté
Názory
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.