Evropská fotbalová unie (UEFA) počítá s tučnými zisky z fotbalového mistrovství Evropy, zatímco německý stát přebírá vysoké náklady, ale nevybírá skoro žádné daně, píše německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung . Snaží se přitom analyzovat příčiny "prohry" německého daňového poplatníka.
Europoslanci dnes v Bruselu schválili svůj postoj k emisní normě Euro 7, která hovoří o limitech výfukových zplodin pro osobní i nákladní automobily. Zprávu podpořilo 329 europoslanců, 230 jich bylo proti a 41 se zdrželo.
Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka, který vyjednaný kompromis označil za velký úspěch.
Návrh nového emisního nařízení Euro 7 v současné kompromisní podobě zřejmě nebude znamenat zpřísnění emisních limitů pro osobní i nákladní auta oproti stávající normě Euro 6. Stále je nutné zajistit limity termínů pro přijetí souvisejících předpisů v rámci EU. Příští pondělí 25. září má o návrhu jednat Rada ministrů EU odpovědných za konkurenceschopnost, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Evropskou unii čeká v příštích měsících legislativní smršť a rok plný výzev, v plánu je totiž i velké množství nejrůznějších vyjednávání a summitů. Důvod? V červnu příštího roku se uskuteční volby do Evropského parlamentu, které budou znamenat i novou Evropskou komisi. A jak říkají mnohé diplomatické zdroje v Bruselu, co se nestihne projednat či schválit do března 2024, úplně maximálně do dubna, to už se nestihne vůbec. A témat stále zůstává mnoho: rozšíření Evropské unie, migrace a pro Českou republiku například rovněž důležité nařízení Euro 7, které hovoří o nových emisních limitech pro osobní automobily, dodávky, nákladní auta i autobusy.
Přímé náklady výrobců automobilů na navrhovanou emisní normu Euro 7 budou až desetkrát vyšší, než předpokládá Brusel. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že podle studie poradenské firmy Frontier Economics náklady u benzinových osobních vozů a dodávek, včetně nákladů na schválení typu, investice a vybavení, dosáhnou 1862 eur na vozidlo, v přepočtu zhruba 44 tisíc korun.
Osm členských zemí zaslalo do Bruselu společný dokument, ve kterém silně kritizují připravovanou emisní normu Euro 7. Ve skupině signatářů jsou kromě Česka také například Slovensko, Francie a Itálie. Dokument označuje chystaná pravidla za nerealistická.
Bereme vládním stranám voliče, protože vůbec nezvládají svou agendu, říká stínový premiér Karel Havlíček z ANO. Předvolební průzkumy jeho slova potvrzují, ANO se pohybuje kolem třiceti procent. Babišovo hnutí nyní změnilo rétoriku a začalo se řadit mezi takzvaně liberálně konzervativní strany. Co tento přemet na politické mapě znamená? Především fakt, že Babiš a jeho nejbližší cítí šanci sebrat voliče současné pětikoalici. A nyní na tom začínají intenzivně pracovat.
Podnikatelské a zaměstnavatelské svazy v Česku navrhují odklad účinnosti plánované emisní normy Euro 7. Na přípravu potřebují pět let. Zároveň chtějí její zmírnění. V současné podobě by při předpokládaném zavedení v roce 2025 znamenala snížení roční tuzemské produkce osobních aut o 300 až 400 tisíc vozů, tedy o 30 procent a pokles HDP o dvě až tři procenta. Uvedli to dnes v rámci kulatého stolu zástupci Hospodářské komory a Sdružení automobilového průmyslu. Podepsali také společnou deklaraci, která podporuje snahy české vlády o změny normy a její odklad.
V případě zavedení emisní normy Euro 7 bude Škoda Auto muset uzavřít jednu výrobní halu a o práci přímo u automobilky přijde 3000 lidí. Včetně dodavatelů pak půjde o zhruba 10 tisíc propuštěných lidí. Důvodem je ekonomická nemožnost dále vyrábět a prodávat menší modely Fabia, Scala a Kamiq. V pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi to řekl člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.
Navrhovaná emisní norma Euro 7 zabrání Škodě Auto vyrábět a homologovat malé vozy, jako jsou Kamiq, Scala a Fabia. V novém vydání časopisu Škodovácký odborář to uvedl předseda podnikové rady Škody Jaroslav Povšík. Dopad podle něj bude mít norma i do vývoje a homologace dalších komponentů důležitých pro provoz automobilů, jako jsou pneumatiky, brzdy, ale také například kapalina do klimatizace.
Polský soud zamítl vydání Ukrajince podezřelého z podílu na poškození baltského plynovodu Nord Stream v roce 2022 do Německa. Podle polské tiskové agentury PAP také zrušil jeho vazbu. Policie zatkla muže, kterého úřady identifikovaly jako Volodymyra Z., na konci září poblíž Varšavy na základě evropského zatykače vydaného německým soudem.
Nizozemský nejvyšší soud zamítl odvolání Ruské federace proti arbitrážnímu rozhodnutí, podle kterého země musí vyplatit 50 miliard dolarů (více než bilion korun) bývalým akcionářům nyní již neexistující ruské ropné společnosti Jukos. Informovala o tom agentura Reuters.
Premiér Petr Fiala (ODS) označil za směšné výzvy šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, aby Fiala příští týden na summitu lídrů zemí Evropské unie odmítl klimatické cíle do roku 2040. Fiala na síti X uvedl, že vláda klimatické cíle pro rok 2040 dlouhodobě odmítá, mimo jiné i díky tomu zatím nebyly schváleny. Babiš dnes uvedl, že v případě schválení plánu hrozí definitivní škody pro budoucnost občanů, firem i živnostníků v Česku.
Babiš: Požadavky na odebrání resortu životního prostředí Motoristům jsou nesmyslné. Se šéfem ANO se dnes kvůli svým výhradám k tomu, aby byl ministrem resortu zástupce Motoristů, sešli zástupci ekologických organizací.
Strana evropských socialistů (PES) vyloučila ze svých řad stranu Směr-sociální demokracie (Směr-SD) slovenského premiéra Roberta Fica. Potvrdil to zdroj z řad evropských socialistů. Socialisté už v roce 2023 pozastavili členství Směru-SD a jeho současného koaličního partnera, strany Hlas-sociální demokracie (Hlas-SD).
Akcie v Číně a Hongkongu za sebou mají nejhorší týden od dubna. Hlavní index čínských akcií CSI300 od pondělí do pátku odepsal přes dvě procenta. Investoři jsou opatrní kvůli přetrvávající nejistotě v oblasti mezinárodního obchodu. Také si vybírají zisky z akcií společností zabývajících se umělou inteligencí (AI), což zhoršilo náladu na trhu před zasedáním vedení země v Pekingu příští týden.
Manažer Oliver Blume má předčasně skončit jako generální ředitel automobilky Porsche. Vedoucí členové dozorčí rady výrobce luxusních vozů rozhodli, že s ním zahájí jednání o ukončení smlouvy. S odkazem na sdělení firmy o tom informuje agentura DPA. V čele mateřského koncernu Volkswagen, který Porsche vlastní, ale Blume zůstává.
Číst více
Předseda ANO Andrej Babiš je znovu jediným vlastníkem společnosti Agrofert, vyplývá z notářského zápisu pořízeného ve středu a zveřejněného ve Sbírce listin, na který upozornil Ekonomický deník. Druhý ze svěřenských fondů, do kterých Babiš vložil Agrofert v roce 2017, Babišovi vydal zhruba deset procent akcií firmy, potvrdil serveru mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský. První svěřenský fond se rozpustil koncem loňska, na Babiše tak tehdy přešlo asi 90 procent akcií Agrofertu.
České a polské podniky v poslední době využívají slabosti německé ekonomiky k nákupu německých firem, které se potýkají s problémy, a k rozšiřování svých aktivit na německém trhu. Píše agentura Reuters. České podniky jsou nyní podle Reuters často agilnější než jejich německé protějšky. Český producent ovocných destilátů R. Jelínek letos například koupil největšího berlínského řemeslného výrobce lihovin BLN, aby tak posílil svou pozici v Německu.
Automobilový průmysl v Evropě i ve Spojených státech se obává výpadků ve výrobě kvůli sporu mezi čínskou a nizozemskou vládou ohledně výrobce čipů Nexperia. Informuje o tom agentura Reuters. Nizozemská vláda v neděli oznámila, že převzala nad společností Nexperia kontrolu kvůli obavám, že podnik předá klíčové technologie čínské mateřské firmě Wingtech.