Evropská fotbalová unie (UEFA) počítá s tučnými zisky z fotbalového mistrovství Evropy, zatímco německý stát přebírá vysoké náklady, ale nevybírá skoro žádné daně, píše německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung . Snaží se přitom analyzovat příčiny "prohry" německého daňového poplatníka.
Europoslanci dnes v Bruselu schválili svůj postoj k emisní normě Euro 7, která hovoří o limitech výfukových zplodin pro osobní i nákladní automobily. Zprávu podpořilo 329 europoslanců, 230 jich bylo proti a 41 se zdrželo.
Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka, který vyjednaný kompromis označil za velký úspěch.
Návrh nového emisního nařízení Euro 7 v současné kompromisní podobě zřejmě nebude znamenat zpřísnění emisních limitů pro osobní i nákladní auta oproti stávající normě Euro 6. Stále je nutné zajistit limity termínů pro přijetí souvisejících předpisů v rámci EU. Příští pondělí 25. září má o návrhu jednat Rada ministrů EU odpovědných za konkurenceschopnost, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Evropskou unii čeká v příštích měsících legislativní smršť a rok plný výzev, v plánu je totiž i velké množství nejrůznějších vyjednávání a summitů. Důvod? V červnu příštího roku se uskuteční volby do Evropského parlamentu, které budou znamenat i novou Evropskou komisi. A jak říkají mnohé diplomatické zdroje v Bruselu, co se nestihne projednat či schválit do března 2024, úplně maximálně do dubna, to už se nestihne vůbec. A témat stále zůstává mnoho: rozšíření Evropské unie, migrace a pro Českou republiku například rovněž důležité nařízení Euro 7, které hovoří o nových emisních limitech pro osobní automobily, dodávky, nákladní auta i autobusy.
Přímé náklady výrobců automobilů na navrhovanou emisní normu Euro 7 budou až desetkrát vyšší, než předpokládá Brusel. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že podle studie poradenské firmy Frontier Economics náklady u benzinových osobních vozů a dodávek, včetně nákladů na schválení typu, investice a vybavení, dosáhnou 1862 eur na vozidlo, v přepočtu zhruba 44 tisíc korun.
Osm členských zemí zaslalo do Bruselu společný dokument, ve kterém silně kritizují připravovanou emisní normu Euro 7. Ve skupině signatářů jsou kromě Česka také například Slovensko, Francie a Itálie. Dokument označuje chystaná pravidla za nerealistická.
Bereme vládním stranám voliče, protože vůbec nezvládají svou agendu, říká stínový premiér Karel Havlíček z ANO. Předvolební průzkumy jeho slova potvrzují, ANO se pohybuje kolem třiceti procent. Babišovo hnutí nyní změnilo rétoriku a začalo se řadit mezi takzvaně liberálně konzervativní strany. Co tento přemet na politické mapě znamená? Především fakt, že Babiš a jeho nejbližší cítí šanci sebrat voliče současné pětikoalici. A nyní na tom začínají intenzivně pracovat.
Podnikatelské a zaměstnavatelské svazy v Česku navrhují odklad účinnosti plánované emisní normy Euro 7. Na přípravu potřebují pět let. Zároveň chtějí její zmírnění. V současné podobě by při předpokládaném zavedení v roce 2025 znamenala snížení roční tuzemské produkce osobních aut o 300 až 400 tisíc vozů, tedy o 30 procent a pokles HDP o dvě až tři procenta. Uvedli to dnes v rámci kulatého stolu zástupci Hospodářské komory a Sdružení automobilového průmyslu. Podepsali také společnou deklaraci, která podporuje snahy české vlády o změny normy a její odklad.
V případě zavedení emisní normy Euro 7 bude Škoda Auto muset uzavřít jednu výrobní halu a o práci přímo u automobilky přijde 3000 lidí. Včetně dodavatelů pak půjde o zhruba 10 tisíc propuštěných lidí. Důvodem je ekonomická nemožnost dále vyrábět a prodávat menší modely Fabia, Scala a Kamiq. V pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi to řekl člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.
Navrhovaná emisní norma Euro 7 zabrání Škodě Auto vyrábět a homologovat malé vozy, jako jsou Kamiq, Scala a Fabia. V novém vydání časopisu Škodovácký odborář to uvedl předseda podnikové rady Škody Jaroslav Povšík. Dopad podle něj bude mít norma i do vývoje a homologace dalších komponentů důležitých pro provoz automobilů, jako jsou pneumatiky, brzdy, ale také například kapalina do klimatizace.
Tuzemská měna vůči oběma hlavním světovým měnám zpevnila 💪. Oproti předchozímu závěru posílila shodně o dva haléře, když se obchoduje v kurzu 25,36 koruny za euro a 23,36 koruny za dolar.
Pražská burza po pěti týdnech růstu oslabila 📉, index PX klesl v uplynulém týdnu o téměř procento na 1597,8 bodu. Nejvíce rostly akcie Erste Bank, naopak největší oslabení zaznamenaly cenné papíry společnosti Piluka. V předchozím týdnu index PX stoupl o 1,4 procenta.
Bitcoin by ještě do konce prázdnin mohl překonat dosavadní rekord 73 800 dolarů (1,72 milionu korun) a přiblížit se hranici 80 tisíc (1,87 milionu korun). Impulzem by mohl být očekávaný projev amerického prezidentského kandidáta Donalda Trumpa na největší světové bitcoinové konferenci v Nashvillu. Shodli se na tom oslovení ekonomové a experti na kryptoměny. Nyní se bitcoin obchoduje okolo 66 tisíc dolarů (1,54 milionu korun).
Číst více
Ruská centrální banka podle očekávání zvýšila 📈 svou základní úrokovou sazbu o dva procentní body na 18 procent, tedy na nejvyšší úroveň za více než dva roky. Banka poukázala na zrychlení růstu spotřebitelských cen. Předpověděla, že v celém letošním roce bude inflace v Rusku činit 6,5 až 7,0 procenta.
Evropská unie v rámci podpory Ukrajiny uvolnila první výplatu peněz z výnosů plynoucích ze zmrazených ruských aktiv. Ukrajina tak získá 1,5 miliardy eur 💶 (zhruba 38 miliard korun) na posílení vojenských kapacit a obnovu země.
Škoda Group nechystá protinávrh na převzetí rivala Talgo. Český výrobce vlaků má zájem o spojení svých průmyslových aktivit s aktivitami španělského rivala Talgo, nehodlá však předložit návrh na jeho převzetí, kterým by konkuroval nabídce ze strany maďarské společnosti Ganz-Mávag. Vyplývá to podle agentury Reuters z dopisu, jehož obsah firma Talgo zveřejnila.
Výstavba prvního úseku vysokorychlostních železničních tratí (VRT) 🚄 mezi Brnem a Přerovem by měla začít v příštím roce. Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví začnou v roce 2026, úsek Moravská brána pak nejpozději v roce 2028. Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Investiční společnost Tomáš Čupra TCF Capital investovala několik desítek milionů korun do české firmy Eco-Stations, za které získá postupně až třicetiprocentní podíl ve firmě. Cílem investice je zefektivnění výroby a pomoc společnosti s rozvojem služeb v podobě čištění vzduchotechniky a výrobních zařízení suchým ledem.
Číst více
Městský soud v Praze schválil ukončení provozu závodu Energetického Holdingu Malina. Navrhl to insolvenční správce firmy, protože podnik už podle něj prakticky nefunguje. Vyplývá to z informací v insolvenčním rejstříku. Firma s dluhy za více než miliardu korun, která se zabývala instalacemi fotovoltaických ☀ panelů na střechy, je v konkurzu. To znamená likvidační řešení úpadku prostřednictvím rozprodeje majetku.
Několik pařížských nádraží v noci čelilo cíleným žhářským útokům na železniční infrastrukturu. Provoz na třech ze čtyř vysokorychlostních tratí 🚄 je silně narušen. Uvedl to francouzský železniční dopravce SNCF. Doprava bude v den zahájení olympijských her značně narušena, obtíže přetrvají nejméně do konce víkendu, uvádí AFP.
Číst více