Tolik obávaná přísná norma Euro 7 nakonec tak přísná není. Spotřebitelé díky změkčení normy nepřijdou o malé a dostupné auta (typu Fabie či Dacie) se spalovacími motory, jejichž výroba by se s původně zamýšlenými limity automobilkám nerentovala.
Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka, který vyjednaný kompromis označil za velký úspěch.
Návrh nového emisního nařízení Euro 7 v současné kompromisní podobě zřejmě nebude znamenat zpřísnění emisních limitů pro osobní i nákladní auta oproti stávající normě Euro 6. Stále je nutné zajistit limity termínů pro přijetí souvisejících předpisů v rámci EU. Příští pondělí 25. září má o návrhu jednat Rada ministrů EU odpovědných za konkurenceschopnost, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Evropskou unii čeká v příštích měsících legislativní smršť a rok plný výzev, v plánu je totiž i velké množství nejrůznějších vyjednávání a summitů. Důvod? V červnu příštího roku se uskuteční volby do Evropského parlamentu, které budou znamenat i novou Evropskou komisi. A jak říkají mnohé diplomatické zdroje v Bruselu, co se nestihne projednat či schválit do března 2024, úplně maximálně do dubna, to už se nestihne vůbec. A témat stále zůstává mnoho: rozšíření Evropské unie, migrace a pro Českou republiku například rovněž důležité nařízení Euro 7, které hovoří o nových emisních limitech pro osobní automobily, dodávky, nákladní auta i autobusy.
Přímé náklady výrobců automobilů na navrhovanou emisní normu Euro 7 budou až desetkrát vyšší, než předpokládá Brusel. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že podle studie poradenské firmy Frontier Economics náklady u benzinových osobních vozů a dodávek, včetně nákladů na schválení typu, investice a vybavení, dosáhnou 1862 eur na vozidlo, v přepočtu zhruba 44 tisíc korun.
Osm členských zemí zaslalo do Bruselu společný dokument, ve kterém silně kritizují připravovanou emisní normu Euro 7. Ve skupině signatářů jsou kromě Česka také například Slovensko, Francie a Itálie. Dokument označuje chystaná pravidla za nerealistická.
Bereme vládním stranám voliče, protože vůbec nezvládají svou agendu, říká stínový premiér Karel Havlíček z ANO. Předvolební průzkumy jeho slova potvrzují, ANO se pohybuje kolem třiceti procent. Babišovo hnutí nyní změnilo rétoriku a začalo se řadit mezi takzvaně liberálně konzervativní strany. Co tento přemet na politické mapě znamená? Především fakt, že Babiš a jeho nejbližší cítí šanci sebrat voliče současné pětikoalici. A nyní na tom začínají intenzivně pracovat.
Podnikatelské a zaměstnavatelské svazy v Česku navrhují odklad účinnosti plánované emisní normy Euro 7. Na přípravu potřebují pět let. Zároveň chtějí její zmírnění. V současné podobě by při předpokládaném zavedení v roce 2025 znamenala snížení roční tuzemské produkce osobních aut o 300 až 400 tisíc vozů, tedy o 30 procent a pokles HDP o dvě až tři procenta. Uvedli to dnes v rámci kulatého stolu zástupci Hospodářské komory a Sdružení automobilového průmyslu. Podepsali také společnou deklaraci, která podporuje snahy české vlády o změny normy a její odklad.
V případě zavedení emisní normy Euro 7 bude Škoda Auto muset uzavřít jednu výrobní halu a o práci přímo u automobilky přijde 3000 lidí. Včetně dodavatelů pak půjde o zhruba 10 tisíc propuštěných lidí. Důvodem je ekonomická nemožnost dále vyrábět a prodávat menší modely Fabia, Scala a Kamiq. V pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi to řekl člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.
Navrhovaná emisní norma Euro 7 zabrání Škodě Auto vyrábět a homologovat malé vozy, jako jsou Kamiq, Scala a Fabia. V novém vydání časopisu Škodovácký odborář to uvedl předseda podnikové rady Škody Jaroslav Povšík. Dopad podle něj bude mít norma i do vývoje a homologace dalších komponentů důležitých pro provoz automobilů, jako jsou pneumatiky, brzdy, ale také například kapalina do klimatizace.
Pro Českou republiku je navrhovaná emisní norma Euro 7 v současné podobě nepřijatelná. Znamenala by ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů, snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení. Dopady na snižování emisí jsou přitom spíše sporné. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) proto chce v pátek v Bruselu jednat o změnách normy s v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierry Bretonem, uvedl v Poslanecké sněmovně.
Arménie souhlasila s tím, že vrátí Ázerbájdžánu 4️⃣ strategicky umístěné vesnice, které okupuje od počátku 90. let, oznámilo dnes podle agentury Reuters ázerbájdžánské ministerstvo zahraničí. Arménie přitom počítá s tím, že po předání čtyř obcí klesne bezpečnostní riziko v oblasti, uvedl úřad arménského premiéra podle agentury TASS.
Země Severoatlantické aliance se shodly na poskytnutí dalších systémů 🚀 protivzdušné obrany Ukrajině, která se brání ruské ozbrojené agresi. Po dnešní diskusi ministrů obrany ve formátu Rady NATO - Ukrajina to řekl generální tajemník aliance Jens Stoltenberg.
Více argumentů hovoří proti verzi ukrajinské rozvědky o sestřelení ruského strategického ✈️ bombardéru Tu-22M3, který se zřítil v ruském Stavropolském kraji téměř 400 kilometrů od nejbližšího místa na rusko-ukrajinské frontě, napsal v dnešním komentáři server BBC News na svém ruskojazyčném webu.
Ceny ropy po zprávě o izraelském útoku na Írán stouply o více než tři dolary. Teherán posléze útoky bagatelizoval, což trhy vzaly jako známku toho, že napětí na Blízkém východě by nemuselo eskalovat. Cena suroviny posléze smazala předchozí zisky a oslabuje. Cena severomořské roby Brent klesá o 0,4 procenta na 86,73 dolaru za barel. Cena americké lehké ropy WTI se snižuje o 0,3 procenta a prodávala se za 82,46 dolaru za barel.
Český státní dluh se v letošním prvním čtvrtletí zvýšil o 109,9 miliardy korun na rekordních 3,221 bilionu korun. Uvedlo to ministerstvo financí ve čtvrtletní zprávě o řízení státního dluhu ČR. Na každého Čecha tak teoreticky připadá dluh 295 480 korun. Míra zadlužení stoupla na 43,6 procenta hrubého domácího produktu (HDP) ze 42,4 procenta v roce 2023.
Slovensko nabídne Číně možnost zapojit se do budování či rekonstrukce slovenské dopravní infrastruktury formou projektů veřejně-soukromého partnerství (PPP), řekl novinářům slovenský premiér Robert Fico. Na návštěvu Číny pojede letos v červnu. Bratislava chce také urychlit dokončení jedné z klíčových dopravních staveb u Žiliny na severu země.
Antimonopolní úřad povolil fondu Genesis Capital nákup majoritního podílu ve společnosti GAF ze Žamberku, která se zabývá kovovýrobou.
Evropská unie dnes poprvé uvalila 📜 sankce na radikální izraelské osadníky kvůli jejich útokům na Palestince na okupovaném Západním břehu. S odvoláním na diplomaty o tom informuje agentura DPA, podle níž členské státy sankce schválily v písemném řízení.
Německá vláda zvýší odhad letošního růstu ekonomiky na 0,3 procenta z dříve očekávaných 0,2 procenta, uvedl zdroj agentury Reuters. Pro příští rok vláda podle něj počítá, že hrubý domácí produkt (HDP) stoupne o procento. Očekávaná prognóza je součástí návrhu jarních projekcí vlády, které má ministr hospodářství Robert Habeck představit příští středu.
Dopravci v prvním čtvrtletí za mýtné 🚛 🚚 na českých silnicích zaplatili 4,01 miliardy korun, meziročně o 8,6 procenta více 📈. V samotném březnu stát na mýtném vybral 1,49 miliardy korun, což byl v meziročním srovnání růst o 9,5 procenta. Na výběr mýtného měly vliv zejména Velikonoce a nová emisní složka mýta zavedená od března, uvedla společnost CzechToll, která mýtný systém spravuje.