Trumpova cla mohou ze Slovenska udělat hladovějící Detroit Evropy, všímá si CNBC
Cla, která se chystá zavést nový americký prezident Donald Trump, mohou poškodit kvetoucí automobilový průmysl na Slovensku. Tato středoevropská země přezdívaná evropský Detroit vyrábí více aut na hlavu než kterýkoli jiný stát na světě, a je tak velmi výrazně vystavena Trumpově politice America First (Amerika na prvním místě), píše zpravodajský web CNBC.
Slovensko je vedle Švédska třetím největším evropským vývozcem osobních automobilů do Spojených států, jeho vývoz do USA loni dosáhl hodnoty čtyř miliard eur (101 miliard korun).
Nově zvolený americký prezident v pondělí oznámil, že jedním z jeho prvních kroků ve funkci bude uvalení nových cel na Čínu, Kanadu a Mexiko. Evropu sice nezmínil, sedmadvacítka se ale podle CNBC pravděpodobně obává, že je jen otázkou času, kdy se Trump zaměří na její automobilový sektor. A to je pro Slovensko velký problém, píše CNBC.
Země, kde žije pouze 5,5 milionu lidí, je na obchodování se Spojenými státy silně závislá, přičemž právě automobily tvoří 74 procent jejího exportu do USA. Sektor nepřímo zaměstnává přes čtvrt milionu Slováků.
Německý automobilový koncern Volkswagen (VW) plánuje zavírat výrobní závody v Německu ve všech scénářích, které předložil zástupcům zaměstnanců. Oznámila to předsedkyně závodní rady VW Daniela Cavallová. Automobilka podle ní překročila hned několik červených linií. Její kolega Thorsten Gröger, který vede vyjednávání za odborovou centrálu IG Metall, podle agentury Reuters dodal, že zaměstnanci jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun). Vedení v interní zprávě zaměstnancům návrh možných ústupků schválilo.VW bojuje o přežití. A vede vyčerpávající válku s odbory
Zprávy z firem
„Slovensko se proměnilo v Detroit Evropy,“ řekl CNBC po telefonu Vladimír Vaňo, který pracuje jako hlavní ekonom bratislavského think-tanku Globsec. Analytik narážel na město v americkém státě Michigan, který bývalo chloubou amerického automobilového průmyslu, ale v roce 2013 vyhlásilo bankrot.
„V roce 1990, po pádu železné opony, se na Slovensku vyrábělo přesně nula automobilů. Ale bylo velmi silné v tom, čemu v našem místním jazyce rádi říkáme speciální výroba, což je jen hezký způsob, jak říct zbrojní výroba, obrněná vozidla, tanky a podobně,“ říká Vaňo.
Velkého potenciálu Slovenska pro strojírenství a výrobu se rozhodla využít řada automobilek. Postupně tam otevřel továrny Volkswagen, Peugeot ze skupiny Stellantis, Kia ze skupiny Hyundai a Jaguar Land Rover, který je součástí indické firmy Tata Motors.
Švédské Volvo pak v roce 2022 oznámilo, že se chce stát pátou automobilkou působící na Slovensku a v roce 2026 hodlá na východním Slovensku otevřít klimaticky neutrální továrnu. Závod za 1,2 miliardy eur (30 miliard korun) má vyrábět pouze elektromobily.
„Je to znepokojivé,“ odpověděl Vaňo na otázku, do jaké míry by se Slovensko mělo obávat vyhlídky na Trumpova cla. Dodal, že ačkoli se zdá, že Slovensko může v krátkodobém horizontu udělat „velmi málo“, v minulosti se automobilky v zemi ukázaly jako relativně dobré v řešení problémů.
„Slovensko si zatím ve výrobě automobilů očividně vede velmi dobře, ale nyní čelí určitým problémům,“ řekla CNBC ve videohovoru analytička automobilového sektoru z organizace Economist Intelligence Unit Arushi Kotechová.
Akcie výrobců automobilů na evropských burzách oslabily poté, co zvolený prezident USA Donald Trump slíbil uvalit nová cla na dovoz z Kanady, Mexika a Číny. Ohrozil tím úzce provázané dodavatelské řetězce v odvětví a vyvolal obavy investorů z vyšších nákladů, uvedla agentura Reuters. Trumpovo oznámení o clech poslalo akcie evropských automobilek dolů
Trhy
Výsledky Volkswagenu jsou ještě horší, než se čekalo. A to se moc nečekalo. Německá automobilka bude muset zavírat fabriky, propouštět či snižovat a zmrazovat mzdy.Lukáš Kovanda: Volkswagen čekají těžké časy. O práci přijdou desetitisíce lidí
Názory
Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Uvedla to podle agentury DPA šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová na akci, na které informovala zaměstnance o plánech vedení. Německá vláda vyzvala k zachování pracovních míst, zatímco Volkswagen trvá na tom, že restrukturalizace je v zájmu konkurenceschopnosti nezbytná.Volkswagen zavře několik továren v Německu
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.